تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 مرداد 1393 ساعت 12:12

فرجی دانا در مجلس: وضعیت امروز نتیجه سیاست های شش سال پیش است/ آبرو ریختن در کجای دین ماست؟ به کجا می روید؟

 رضا فرجی‌دانا گفت: امروز برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده‌اند خدمت رسیدم و فرصت مغتنمی است که گزارش کارکرد 9 ماهه را نیز به عزیزان عرضه کنم.  
رضا فرجی‌دانا گفت: امروز برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت دست به استیضاح زده‌اند خدمت رسیدم و فرصت مغتنمی است که گزارش کارکرد 9 ماهه را نیز به عزیزان عرضه کنم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم در ادامه افزود: امید است بتوانیم این نقاط را در ذهن‌ها روشن و آنچه عاقبت به خیری به دنبال دارد را بر زبان جاری سازم.

وی با گرامیداشت یاد رجایی و باهنر تصریح کرد: امروز مطلع شدیم که دور جدیدی از حملات به غزه صورت گرفته که باعث ناراحتی و تألم امت اسلامی است.

فرجی‌دانا با اشاره به نزدیک شدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تاکید کرد: این امام بزرگوار موسس مکتب جعفری است که در صدر علم جهانی می‌درخشد و پیشتاز علم و فناوری در زمان خود و حتی در زمان جاری است.

این عضو کابینه دولت یازدهم ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق (ع) تصریح کرد: حضرت امام (ره) در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود می‌فرمایند "مذهب ما جعفری است".

وی ادامه داد: حوزه نفوذ مکتب امام صادق (ع) تنها فقه نبوده و علم جدید مبنی بر فیزیک، شیمی، ریاضی و ... از شاگردان مکتب ایشان منشأ گرفته شده است که موجب شکوفایی علم در جهان اسلام شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت روحانی تاکید کرد: این موضوع را از این جهت مطرح کردم تا عزیزان بدانند هر آنچه در زمانی انجام می‌شود، لزوماً در همان زمان به بار نمی‌نشیند و در سال‌‌های بعد بار می‌دهد، کما اینکه اگر خطایی رخ بدهد بعضاً چندین سال بعد از آن آثار نمایان می‌شود.

فرجی‌دانا با اشاره به یکی از موضوعات محوری استیضاح مبنی بر کند شدن روند پیشرفت علمی کشور گفت: براساس آمار سال‌های 2014 جمعیت کشور به 1.6 درصد رسیده است؛ آنچه که ما در وزارت علوم در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثر شگرفی بر جای گذاشته است؛ نگذارید سکه های فرع در این بازار به جای سکه های اصل رواج پیدا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: آنچه که امروز شاهدیم ناشی از کوتاهی و کم کاری است که از 4 تا 6 سال قبل آغاز شده چرا که موارد پژوهشی علمی 4 تا 6 سال زمان می برد تا اثرات خود را نشان دهد؛ ما اکنون در مورد فرایندی صحبت می کنیم که 6 سال قبل آغاز شده و اکنون نتیجه آن نشان داده می شود.

وی ادامه داد:‌ آنچه که اکنون در حوزه آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می کنم نتیجه عملکرد و سیاست هایی است که 4 تا 6 سال قبل آغاز شده و اگر رکودی می بینیم به واسطه سیاست ها و اقداماتی است که از سال های قبل انجام شده است البته این رکود دیده نمی شود زیرا من خوف آن را دارم که چنین رکودی در صحنه علم و فناوری ایجاد شود و لذا تمام همت خود را به کار گرفته ام که تمهیداتی اندیشیده شود تا چنین رکودی را شاهد نباشیم.

وزیر علوم تأکید کرد: من اکنون در مورد تولید علم حرف می زنم کسانی که تولید علم انجام می دهند را در نظر بگیرید این دانشجویان دو سال تا دو سال و نیم دانشجو در دوره فوق لیسانس درس می خوانند و 4 سال در دوره دکتری یعنی یک ورودی تحصیلات تکمیلی،‌7 سال بعد در نقطه ای است که می خواهد استادیار باشد؛ تا امکان پیدا کند تا  دانشجویی دکتری اخذ کند.

فرجی دانا افزود: بنابراین ما اکنون در مورد یک فرایند 10 ساله سخن می گوییم تا کسی که تولید علم را انجام می دهد به صحنه بیاید؛ هر آنچه که اکنون ملاحظه می کنید به دولت نهم و دهم نیز بر نمی گردد زیرا در دولت هفتم و هشتم نیز سرمایه گذاری روی این موارد انجام داده است.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در سال 65- 66 برای ادامه تسریع به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدیم و بعد از بازگشت، 10 سال از زمان اعزام که گذشت تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم بدون شک جهت گیری علمی برای رشد و فناوری اهمیت دارد لذا نکند درگیر قضاوت های شتابزده ناشی از برداشت های عامیانه شویم.

فرجی دانا در ادامه با اشاره به وضعیت رشد علمی کشور در عرصه مقالات با بیان اینکه باید به کسانی که در این زمینه دین خود را به این خاک ادا کردند احترام گذاشت گفت: من مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فن آوری هستم و فقط در مورد تولید علم به عنوان چاپ مقالات صحبت کردم اما آیا تمام زنجیره تولید علم به ثروت،‌چاپ مقاله است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها در مورد کاربردی شدن تولیدعلم تاکید داشتند و رئیس جمهور نیز به ضرورت آوردن تولیدات علمی به متن جامعه و کاربردی کردن آن در جامعه تصریح کرده است افزود: اولین گام تولید فن آوری ،تولیدPATENT است که در سال 86 منحنی آن به 10 هزار در سال می رسد و در سال گذشته به 3 هزار افول کرده و این به معنای معیوب بودن این چرخه است.

وزیر علوم با بیان اینکه ما وظیفه داریم به حلقه PATENTاولویت دهیم گفت: در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی که بسیار فعالانه با آن برخورد کردیم که کتابچه آن توسط هروی نشان داده شد.

وی با بیان اینکه یکی از جامع ترین برنامه های مقاوم سازی اقتصاد در حوزه آموزش عالی فراهم شده و ما برای اقتصاد دانش بنیان در حال برنامه ریزی هستیم و رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود عنوان کردند که به شرکت های واقعی بها داده شود افزود:  دوستان با توجه به آمار متوجه شدند که قانون مترقی که نمایندگان در سال 87 به عنوان شرکت های دانش بنیان تصویب کرده بودند سالها خاک می خورد 5 سال این قانون در اختلاف بین معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور و وزارت علوم معلق بود و تنها دو شرکت تحت این قانون ثبت شده بود در حالی که براساس برنامه حدود 20 هزار شرکت تا پایان برنامه پنجم باید می رسید.

وی با بیان اینکه وزارت علوم اختلاف بین معاونت علمی فناوری و وزارت علوم را برداشت گفت: روحانی از من پرسید چه کردی گفتم ما کاری نکردیم تنها اختلاف را برداشتیم شیطان که از میان رفت مشکلات حل شد.

وزیر علوم با بیان اینکه نباید اجازه داد اختلاف شکل گیرد توضیح داد: حضور در مجلس برای تحکیم ارتباط بین مجلس و دولت است و اگر خطایی نیز در اجرائیات از فرجی دانا سرزده است با اقرار به آن  و رفتن به سمت اصلاح آن از نصایح پشتیبانی نمایندگان استفاده شود.

فرجی دانا گفت: این مسیر، مسیر اصلاح است اگر ما می گوییم اصولگرا و اصلاح طلب یک چنین اصلاحی را مدنظر داریم در شرکت های دانش بنیان عزیزان بدانند که باعث افتخار است بیش از 700 شرکت که تحت این قانون معلق مانده بود هم اکنون مجوز گرفته است.

وی ادامه داد: نقش پارک های علم و فناوری که تولید ثروت از علم است که دارد تقویت می شود. چرا در اینجا طرح موضوع می کنم و فقط نمی خواهم گزارش بدهم به دلیل این است می خواهم دغدغه هایم را عرضه کنم، توسعه غیر هدفمند که بسیار از دید مقام معظم رهبری مذموم اعلام شده و ایشان فرمودند مواظب باشید توسعه هدفمند باشد (که در این اسلاید معلوم است).

وزیر علوم گفت: تعداد مؤسسات آموزش عالی رشد جهشی عجیبی داشته است در سال 84 قریب به 950 مؤسسه آموزش عالی وجود داشته که تبدیل به 2500 مؤسسه شده که به خودی خود شاید جهشی رو به جلو باشد که در این زمینه از دوستان خواهش می کنم نگاه دیگری به این مسئله داشته باشند از 72 سال از مجموع 80 سال آموزش عالی کشور 950 مؤسسه وجود داشته که در 8 سال اخیر 200 مؤسسه آموزش عالی جدید اضافه شده این در حالی است که کاسه آموزش عالی همان قبلی بوده است.

فرجی دانا تصریح کرد: از بودجه 2 تا 2.5 درصد به بخش آموزش عالی اختصاص داده می شود که این دغدغه ای است بعدا خود را نشان می دهد و باید به اصلاح این روند بپردازیم، اگر نتوانیم گام های خود را با برنامه ریزی محکم و استوار برای کیفیت بخشی که مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است برداریم در آینده دچار مشکل می شویم.

وی با بیان اینکه حتی اگر بنده در این مسئولیت بمانم حداکثر 3 سال است گفت: نتایج موضوعات در آینده مشخص خواهد شد که باید نگران این موضوع باشیم که برای فرزندان خود چه می گذاریم و نباید فراموش کرد ما مورد قضاوت تاریخ قرار خواهیم گرفت در زمانی که خود نیستیم که دفاع کنیم.

فرجی دانا گفت: مراقبت کنیم که چه چیزی به تاریخ می سپاریم من در اینجا ایستاده ام که گام های اصولی خودمان را تشریح کنم ببینم آیا همه آن چیزی که عزیزان به عنوان نقاط ضعف گفته اند نقاط ضعف بوده، یا باید تبیین بشود تا به تفاهمی برسیم و در تفاهم انشاءالله تفاهم بیشتر دولت و مجلس را شاهد باشیم.

وزیر علوم ادامه داد: مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی از 71 به 375 مؤسسه افزایش یافته که این موضوع رشد عجیبی داشته است که باید توجه کرد آیا کیفیت نیز ارتقاء یافته است البته عملکرد ها بعدا ظاهر می شود.

فرجی دانا گفت: تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی به استادیارها به بالا برای هر 7 استادیار به 17 نفر افزایش یافته و تعداد دانشجوهای دکتری به ازای هر یک عضو هیأت علمی از 4 نفر به 7 نفر رسیده است که باید توجه کرد آیا این عضو هیأت علمی می تواند مسئولیت خود را به درستی انجام دهد البته افراد استثنایی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: این دغدغه هایی است که در زمان تحویل مجموعه آموزش عالی گرفتم که باید همت کرد تا راه درست را برویم که از مجموع دانشگاه های کشور 1300 میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری در سال های 90 و 91 بدهی دارند این اثر فوری تری به چرخه تولید علم کشور دارد.

فرجی دانا گفت: موادی که محققان در آزمایشگاه ها از آن استفاده می کردند حذف شده است و رؤسای دانشگاه ها چه آنها که مسئولیت داشته اند و چه آنها که مسئولیت را تحویل گرفته اند در دفترم اشک در چشمانشان حلقه می زند به دلیل اینکه یک دانشگاه کوچک بدهی 30 میلیارد تومانی دارد.

وی افزود: ‌دکتر نوبخت به این مسائل گوش می دهد که ما در عرصه آموزش عالی دغدغه های نمایندگان را عرضه داشته ایم.

وی افزود:ما با مجامع استانی برای توسعه هدفمند آموزش عالی و حمایت از آن در استانهای محروم و برای رشد کیفی آن جلسات متعددی را برگزار کرده ایم و تلاش ما به سمت کیفی شدن بود اما موانع این چنین دانشگاهها را به شدت می آزارد.

وی با ا شاره به نامگذاری سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری گفت: بنده قصد دارم که اولین بخش پاسخ به موارد استیضاح را از بخش فرهنگی که نمایندگان هم به آن پرداختند آغاز کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در اول مرداد ماه توصیه کردند که در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی مفید است در صورتی که با تحمل مخالفت همراه باشد از وجود مخالف نباید تعجب کرد، خشمگین شد و بیمناک شد و هیچ کدام از این حالات در قبال مخالف قابل قبول نیست. بنابراین محیط های دانشجویی با همین نشاطی که امروز دارند ادامه کار خواهند داد.

وی تصریح کرد:ایشان همچنین می فرمایند که یکدیگر را تحمل کنید ، درک کنید و با هم حرف بزنید اما آیا وضعیت نشاط در دانشگاهها به هنگامی که بنده تقبل مسئولیت کردم این گونه بود.

وی گفت: من برای اطلاع بیشتر نمایندگان از وضعیت توجه به فضای فرهنگی و سیاسی در سالهای اخیر دو بیانیه از تشکل بسیج دانشجویی اعلام می کنم. در بیانیه اول در تاریخ 31 تیرماه سال 88 که در دانشگاه علامه طباطبایی آمده از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده های دانشگاه تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سرشناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی همان استاد،‌تا تمرد از دستور صریح ریاست جمهوری وقت، تا به کارگیری متملقان بدنام با سوابق سیاسی و اخلاق در مسند اجرایی برای از میدان به در بردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهر الصلاح تا کارنامه پر اشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تار کارنامه پر اشکال تر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سر سالم به در برده بود در محیط دانشگاه از جمله تهدید و تهمت برای خاموش کردن انتقاد تا انتقام گیری از منتقد و این ها مجموعه فضایی است که سال 88 بسیج دانشجویی این دانشگاه از فضای حاکم بر دانشگاه ترسیم کرده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه اجازه دهید بخش بسیج دانشجویی دانشگاه خودم یعنی دانشگاه تهران را بگویم، که در اردیبهشت‌ماه 91 این متن را منتشر کرده است، بگویم،‌ بخشی از متن مذکور را قرائت کرد و گفت: مشخصاً در دانشگاه تهران نگرشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت که به بهانه حفظ آرامش عملاً فضا را برای هرگونه فعالیت سیاسی ناهموار می‌کند.

وی افزود: مسئولان قبل به جای برخورد با اقدامات سیاسی فتنه‌گران تصمیم گرفتند صورت مسئله را پاک کنند و با اعمال محدودیت‌های روزافزون دانشگاه را از نهاد سیاسی به وضع کرخت رهنمون شود. محدودیت‌های اعمال شده نظیر محدود کردن میهمانان برنامه‌ها و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، سختگیری در اعطای مجوز برنامه‌های سیاسی، صدور بخشنامه مبنی بر ممنوعیت فعالیت سیاسی در کوی دانشگاه که ادامه دارد و بنده نمی‌خواهم همه آنها را بخوانم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم با یادآوری اینکه با اقدامات طبیعی و عادی تشکل‌های دانشجویی مخالفت می‌شود، گفت: در مقابل آنچه رخ می‌دهد که در بیانیه فوق هم آمده است، تسهیل برگزاری برنامه‌های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامه‌هایی نظیر همایش‌های مختلط در برنامه آیین ورودی سال 90، تئاتر مبتذل پابرهنه در پارک در دانشکده ادبیات، برگزاری برنامه شب چله در دانشکده حقوق در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، برنامه رخدادهای بزرگداشت نوروز در دانشکده علوم، برنامه مچ‌اندازی بین هواداران تیم‌های استقلال و پیروزی و... بخشی از این برنامه‌ها است.

فرجی‌دانا ادامه داد: ظاهرا مسئولان دانشگاه را آرام می‌خواهند حتی اگر بهای آن رخوت دانشجویی و غیرسیاسی شدن دانشگاه باشد که برادر عزیزمان جناب آقای زاکانی به این مطالب به خوبی آگاهند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با یادآوری اینکه دوستان به بنده تذکر می‌دهند برای برگزار شدن یک جلسه در دانشگاه تا پای استیضاح پیش می‌رویم، تصریح کرد: آیا در مورد آنچه که اینجا گفته شده است، تابحال یک تذکر هم دریافت کرده؟ آیا تابحال یک سوال طرح شده است؟

وی افزود: بنده میهمان جلسات کمیسیون هستم و همیشه از مباحث مطرح شده در این کمیسیون بهره برده‌ام و به عزیزان گفته‌ام که این تعامل برای بنده سازنده است. تاکنون 9 بار خدمت عزیزان بوده‌ام و در موضوعات مختلفی بحث شده است. سوالات باید سوالات سازنده‌ای باشد و از این سوالات استقبال می‌کنم، اما در این موضوعات خاص، این تجمعات، چیزی که نه بنده برمی‌تابم و نه شما برمی‌تابید، آیا تاکنون تذکری داده شده است؟ و اگر تذکری دادید اصلاحی صورت گرفته یا خیر؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت یازدهم با تاکید بر اینکه اینجانب تلاش کرده‌ام در طول 10 ماه از تصدی خود در وزارت علوم به کمک انتصاب شخصیتی رزمنده، جانباز، بهره‌مند از تحصیلات همزمان حوزوی و دانشگاهی، آشنا و پرسابقه در امر تشکل‌های دانشجویی و مهمتر از همه مورد تایید همگان به تدریج در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارم که ثمره آن نشاطی بود که با عنایت خداوند در دیدار دانشجوی اول مردادماه امسال مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

فرجی‌دانا گفت: کمک و مشارکت بی‌سابقه وزارت علوم در برنامه‌های راهیان نور که مورد ستایش سردار نقدی هم قرار گرفت و اقدامات اساسی در فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم که مورد تایید و استقبال جدی عزیزان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها قرار گرفت، هماهنگی کامل میان نهاد نمایندگی در شورای نظارت بر تشکل‌ها و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی بود.

وی با یادآوری تاکید مداوم معاونت فرهنگی بر جدی گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی بخش مهمی از تلاش‌های ما بوده که متاسفانه در جابجا شدن متن و حاشیه مورد غفلت نمایندگان عزیز استیضاح‌کننده واقع شده است. 

فرجی دانا افزود: طبق یک آمار در حال حاضر 40 تشکل دارای مجوز هستند که این آمار 18 تشکل می باشد و 9 تشکل بسیج دانشجویی و دیگران هستند و باز هم باید تاکید کرد که 18 تشکل در این دوره مجوز گرفته اند.

وزیر علوم تصریح کرد: هیات سه نفره‌ای که مجوز می‌دهند تنها 25 درصد از اعضای آن در دانشگاههای کشور تغییر کردند و 75 درصد همان اعضای قبلی می باشند از این رو باید گفت که 58 درصد  روسای دانشگاهها فرق کرده اند بنابراین چگونه ادعا می شود که ما ساختاری داریم که به تشکل های آشوب طلب می‌خواهد مجوز دهد می شود فردی با میزان تعلق من به نظام و انقلاب چنین رویکردی داشته باشد آیا این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست.

وی تصریح کرد: بر طبق آمار موجود در سطح دانشگاهها بیش از 2 هزار و 500 دفتر بسیج دانشجویی، 231 تشکل دانشجویی، جامعه اسلامی، جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامی وجود دارد که در یک سال گذشته  تنها 18 تشکل از آنها جدید بوده و اضافه شده است و تخلفاتی هم این تشکل‌ها انجام داده اند.

فرجی دانا گفت: از سال 88 تا پایان تیرماه امسال میزان اعتراض‌های دانشجویی در سال 88 بسیار ویِژه بوده است و اعتراض های دانشجویی که اختلال ایجاد کرده است در نیمه اول سال 92 ، 5 درصد بوده و در نیمه دوم 4 درصد شده است همچنین در نیمه اول سال 93 ، 3 درصد شده است آیا این روند افزایشی بوده و یا کاهشی آیا این نشان نمی دهد که نشاط دانشجویی دانشجویان را به سمت حرکت های ساختارشکنانه نمی برد.

وی افزود: دانشجو دچار اشتباه شده و ما برخورد جذبی می کنیم و برخورد دفعی انجام نمی دهیم چرا که دانشجو به مبانی نظام اعتقاد دارد و آیا یک دانشجوی 22 ساله که یک حکم سنگین می‌گیرد می تواند ادامه حیات دهد.
1504 نمایش

نظر دادن