تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 مرداد 1393 ساعت 01:20

جلسه استیضاح وزیر علوم را چه کسی مدیریت می‌کند: اقلیت یا اکثریت؟

توان تغییر جریان مجلس؛ خیلی‌ها معتقدند ویژگی بارز علی لاریجانی در دوران ریاستش بر مجلس همین است. سابقه نشان داده او هربار که خواسته است یک اتفاق در مجلس بیفتد، افتاده و هر بار هم خواسته مجلس نسبت به یک اتفاق، کوتاه بیاید، توانسته است آن را عملی کند؛ حالا یا به واسطه اینکه لاریجانی علاوه‌بر ریاست مجلس، ریاست فراکسیون اکثریت خانه ملت را برعهده دارد، یا به دلیل نفوذ کلامش به‌عنوان رئیس مجلس. امروز، یکی از آن روزهاست که انتظار می‌رود لاریجانی، یک بار دیگر تاثیرگذاری‌اش را در بهارستان به رخ بکشد.

 

موضعی تلویحی که امروز صریح می‌شود

تا لحظه‌ای که این گزارش نگارش می‌شود، مشخص نشده که حسن روحانی که امروز سفری از پیش‌ برنامه‌ریزی‌شده به مقصد اردبیل خواهد داشت، به جلسه استیضاح وزیر علوم می‌رود یا نه؛ ابهامی که باعث برخی نگرانی‌ها از روند جریان جلسه استیضاح فرجی‌دانا‌ شده است.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود یک اتفاق می‌تواند تغییری جدی در روند استیضاح وزیر علوم دولت روحانی ایجاد کند و آن موضعگیری شفاف و صریح علی لاریجانی در قبال استیضاح است؛ موضعی که هنوز و با وجود برخی اظهارنظرهای تلویحی وی که از آن مخالفت با استیضاح استنباط می‌شود- از جمله اینکه دو روز پیش گفت باید آرامش سیاسی و همگرایی را در داخل پیگیری کنیم- به صورت روشن بیان نشده است. همین رویکرد نگاه‌ها را به روز استیضاح روانه کرده است و اینکه آیا لاریجانی در این روز، موضعی بی‌طرف خواهد گرفت تا استیضاح روند عادی خود را طی کند یا اینکه رئیس قوه مقننه تا جایی پیش خواهد رفت که حتی غیبت روحانی نیز احساس نشود.

لاریجانی پیش از این، یک بار باعث تعویق استیضاح شد و یک ماه به نفع دولت زمان خرید، اما سرانجام طرح استیضاح را اعلام وصول کرد. از آن پس رئیس مجلس سکوت پیشه کرده است؛ سکوتی که موضع او در جریان استیضاح را مبهم جلوه می‌دهد. حالا خیلی‌ها منتظر برخورد رئیس مجلس هستند و از خود می‌پرسند آیا لاریجانی می‌تواند بار دیگر، مثل روز استیضاح شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی محمود احمدی‌نژاد و عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار دولت دهم روند استیضاح را مدیریت کند و نتیجه آن را تغییر دهد؟
  

وزیری که ماند، وزیری که رفت

اولین باری که لاریجانی، همه چیز را در جریان استیضاح تغییر داد، سه‌شنبه، 10 آبان 90 بود؛ روز استیضاح سید شمس‌الدین حسینی. آن روز، مجلس کاملا حاضر بود تا حسینی را به دلیل کوتاهی در پیگیری ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی، از کار برکنار کند، اما آمدن لاریجانی از جایگاه ریاست مجلس، به پشت تریبون ناطقان و مخالفت او با استیضاح حسینی، عملا فضای مجلس را تغییر داد.

لاریجانی آن روز گفت اگر چه معمولا در مواقع رای اعتماد و استیضاح در مجلس سخنرانی نمی‌کند، اما دفاع از وزیر اقتصاد را لازم دانسته است. او در آن جلسه گفت: اگرچه معتقدم که در وزارت اقتصاد قصوری صورت گرفته، از طرفی هم نظرم این است که همکاران کمی تندروی کرده‌اند. رئیس مجلس ادامه داد: با توجه به عذرخواهی وزیر اقتصاد، لازم است مجلس به طرح استیضاح رای ندهد.

ممکن است کنار گذاشتن آقای حسینی به کشمکش بین مجلس و دولت منجر شود و در نتیجه توصیه کرد نمایندگان به وزیر اقتصاد رای مشروط بدهند و به وزیر اقتصاد توصیه کرد که در آینده در انتخاب و انتصاب افراد، سهل‌انگاری نکند.

لاریجانی یک بار دیگر هم روند استیضاح را تغییر داد. او در یکشنبه معروف مجلس به تاریخ 14 بهمن 91 بعد از پخش فیلمی که تصویر برادرش را در کنار سعید مرتضوی نشان می‌داد، نطقی کرد که همه چیز را تغییر داد. آن روز، مجلس داشت قانع می‌شد که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی بر سر کار خود به‌عنوان وزیر کار بماند، اما تنها 15 دقیقه طول کشید که تمام مخالفان استیضاح به پشت جایگاه هیات‌رئیسه آمدند و بیعت‌شان را با علی لاریجانی تجدید کردند و به حضور شیخ‌الاسلامی در وزارت کار، پایان دادند.

آن روز، لاریجانی بعد از پخش آن فیلم معروف، در اظهاراتی که به اصل موضوع استیضاح مرتبط نبود، به دفاع از خود پرداخت و خطاب به احمدی‌نژاد گفت: شما در این جلسه اتهاماتی به من وارد کردید، من هم مطابق آیین‌نامه دارم جواب‌تان را می‌دهم و شما هم دیگر حقی ندارید، چون بیش از حد، حرف زدید. تمام حرف‌تان اتهام به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه بود.

حالا ایشان خودشان حق دارند جواب بدهند، ولی من رئیس مجلس هستم و اینجا می‌خواهم جواب شما را بدهم. شما در سر تا پای این استیضاح به من اتهامات و تهمت‌هایی زدید و مطابق آیین‌نامه من دو برابر وقت شما فرصت دارم جواب بدهم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان محترم در جریان هستید از ابتدای بحث استیضاح وزیر کار بنده وساطت کردم از باب اینکه تشنجی بین دولت و مجلس ایجاد نشود، خطاب به احمدی‌نژاد گفت: اتفاقا خوب شد که شما مرتب می‌گویید بگم، بگم، در کشور بگم، بگم راه انداختید، امروز این فیلم را پخش کردید که مردم شخصیت شما را بهتر بشناسند. صحبت‌هایی که نه‌تنها شیخ‌الاسلامی را از وزارت برداشت که باب جدیدی در اختلاف لاریجانی‌ها با احمدی‌نژاد به وجود آورد. 

امروز نمایندگانی که خواهان استیضاح وزیر علوم دولت روحانی هستند، بیشتر در فراکسیون اصولگرایان (اقلیت) عضویت دارند، اما به اعتقاد بسیاری، جریان این استیضاح به رایی که نمایندگان فراکسیون رهروان ولایت می‌دهند، بستگی دارد؛ فراکسیونی 180 عضوی که باید منتظر ماند و دید آیا رئیس آن که ریاست پارلمان را نیز در اختیار دارد می‌تواند بار دیگر هوادارانش را در مخالفت با استیضاح هم‌رای کند و از آن مهم‌تر اینکه آیا می‌خواهد دست به چنین کاری بزند یا نه؟

منبع: روزنامه فرهیختگان

 

1750 نمایش

نظر دادن