تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 مرداد 1393 ساعت 09:37

مشروعیت اساسنامه فدراسیون فوتبال در برنامه نود زیر سوال رفت/ چه کسی به جای رئیس کمیته حقوقی فیفا با ایران مکاتبه می‌کند؟

سومین برنامه نود پس از آغاز لیگ چهاردهم فوتبال ایران، در حالی روی آنتن رفت که خیلی‌ها می‌دانستند، غیر از بازی‌های هفته سوم با پرداختن به موضوعاتی نظیر درگذشت مهدی نفر و همین‌طور پرداختن به ماجرای مشروعیت یا عدم مشروعیت اساس‌نامه فدراسیون فوتبال، شب داغی را پشت سر خواهد گذاشت.

سومین برنامه نود پس از آغاز لیگ چهاردهم فوتبال ایران، در حالی روی آنتن رفت که خیلی‌ها می‌دانستند غیر از بازی‌های هفته سوم با پرداختن به موضوعاتی نظیر درگذشت مهدی نفر و همین‌طور پرداختن به ماجرای مشروعیت یا عدم مشروعیت اساس‌نامه فدراسیون فوتبال، شب داغی را پشت سر خواهد گذاشت که البته همین‌طور هم شد و فردوسی‌پور تا ساعت ۲:‌۳۰ بامداد بینندگانش را پای تلویزیون بیدار نگه داشت.

به گزارش «تابناک»، تبریک ماجرای جایزه معتبر و معروف مریم میرزاخانی و اشاره به وضعیت مردم زلزله‌زده ایلام و خوزستان از ماجراهای غیر فوتبالی بود که عادل فردوسی‌پور در آغاز برنامه به آن پرداخت تا همچون همیشه توجه ویژه‌اش را به مسائل روز جامعه هم نشان دهد.
او در بخشی از برنامه حتی با رئیس سازمان امداد و نجات در خصوص وضعیت اسکان مردم در استان ایلام هم حرف زد.

پرسش پیامکی برنامه نود البته کمی عجیب بود. با توجه به اینکه در آستانه هفته چهارم لیگ بر‌تر قرار داریم، فردوسی‌پور از بینندگان برنامه‌اش خواسته بود تا قهرمان لیگ چهاردهم را پیش‌بینی کنند که مردم باید از میان گزینه‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، فولاد و سایر تیم‌ها یکی را برمی‌‌گزیدند.

نخستین گزارشی که در برنامه نود پخش شد، گزارش نود درجه بود که فردوسی‌پور در این بخش مسائل ‌از جمله شادی گل بازیکنان سپاهان، شادی گل ادینیو مهاجم تراکتورسازی و شباهت آن به کلیپ‌هایی که منجر به تصادفات رانندگی شده بود، جاسازی چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی در کرج را سوژه‌ کرد.

وی همچنین اشاره ظریفی به شمار اندک تماشاگران تیم‌های تهرانی از جمله پیکان داشت و با بیان اینکه «برای اولین بار تعداد آمبولانس‌های ورزشگاه با تماشاگران تیم میزبان برابری می‌کند»، این نکته منفی فوتبال ایران را به چالش کشید.

درگذشت مهدی نفر، تأثیر خودش را روی برنامه نود هم گذاشت و در آغاز برنامه گزارشی از مراسم تشییع پیکر و برخی تصاویر آرشیوی از این همکار تازه درگذشته جامعه ورزشی پخش شد.

فولاد خوزستان و راه‌آهن و صبا و پدیده نخستین بازی‌هایی بود که در نود خلاصه بازی‌اش پخش شد و سپس با حضور محمد فنایی، کار‌شناس داوری برنامه به بررسی صحنه‌های داوری آن پرداخته شد. تقویم نود، آیتم تازه فردوسی‌پور در نود مهمان بخش بعدی نود بود.

پخش گزارشی اجتماعی از وضعیت اسفبار زاینده‌رود مقدمه‌ای بود تا نود به استقبال بازی استقلال و سپاهان برود؛ بازی که با پنالتی‌ معروفش این روز‌ها حسابی سروصدا به پا کرده و اعتراض گسترده استقلالی‌ها را به‌ همراه داشت. پنالتی که فردوسی‌پور و فنایی را مجبور کرد در استودیو‌‌ نود به صورت زنده صحنه را با یک توپ واقعی شبیه‌سازی کنند.

نکته جالب این بود که محمد فنایی، کار‌شناس داوری از تصمیم علیرضا فغانی مبنی بر اعلام پنالتی به سود سپاهان دفاع کرد. در حالی که به نظر می‌رسید فردوسی‌پور نظری بر خلاف این دارد. کار به جایی رسید که فردوسی‌پور حتی از همکارانش خواست توپی را که همیشه در صندوق عقب اتومبیل خود دارد، برایش بیاورند تا این صحنه را در استودیو شبیه‌سازی کنند.
مجری برنامه نود وقتی توپ را از دست همکارانش گرفت، گفت: این‌‌ همان توپی است که با آن با مرحوم نفر هر هفته بازی می‌کردیم و هم گل می‌زدیم و هم گل می‌خوردیم (اشاره به تمرینات تیم رسانه ورزش که سه‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود). در همین بخش فردوسی‌پور و فنایی توضیحاتی درباره انواع خطاهای هند دادند.

‌«ایران نود» که به سفر گزارشگر برنامه به شهرهای ایران اختصاص دارد، در ادامه برنامه هفته گذشته و سفر به استان مازندران بود. حنیف عمران‌زاده، مدافع استقلال و سفر به زادگاه وی در این برنامه روی آنتن رفت و این مدافع به بیان اتفاقات و دلایلی که باعث فوتبالیست شدنش شد، پرداخت. یکی از دوستان حنیف گفت، این بازیکن چهار نام از جمله سهیل و شیرخان دارد! نکته جالب اینکه عمران‌زاده تی‌شرت قرمز به تن داشت!

پس از پخش این آیتم، موضوع اصلی برنامه این هفته نود آغاز شد. ماجرای مشروعیت یا عدم مشروعیت اساس‌نامه فدراسیون فوتبال که قرار بود در مناظره میان عظیم‌زاده و نصیرزاده تکلیف آن مخشص شود؛ اما آغاز بحث با یک حاشیه عجیب و جالب همراه شد؛ جایی که میان نصیرزاده و احمدرضا براتی، مهمان تلفنی برنامه در خصوص کمیته حقوقی فدراسیون اختلاف نظر ایجاد شد.

براتی گفت: «نصیرزاده آدم مطلع و با پشتکاری است، ولی نظر من در مورد کمیته حقوقی چیزی نیست که ایشان می‌گویند. رؤسای کمیته‌های حقوقی فیفا، یوفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا حقوقدان هستند. اگر ما بخواهیم با منطق آقای نصیرزاده پیش برویم، نیازی نیست که رئیس کمیته پزشکی یک پزشک باشد. من می‌توانم بروم جای دکتر هاشمیان به عنوان رئیس کمیته پزشکی بنشینم؟ در دنیا این مسأله رعایت شده. این‌ها از بدیهیات هستند. رئیس کمیته حقوقی بنا بر منطق باید یک فرد حقوقدان باشد‌».

نصیرزاده که از براتی ایراد گرفت و نام رئیس کمیته حقوقی فیفا را نمی‌داند، در دفاع از خود گفت: «پشتکار شما هم قابل تقدیر است. اگر کسی بود که تحصیلات حقوق داشت و اطلاعاتش هم خوب بود، عالی بود، ولی جایگاه من قانونی است. در آیین نامه آمده که این کمیته دارای یک نفر رئیس، یک نایب رئیس و پنج عضو است‌».

عادل فردوسی‌پور هم از عوامل برنامه نود خواست، مشخص کنند چه کسی رئیس کمیته حقوقی است و بعدا مشخص شد که حرف براتی درست بوده است. نصیرزاده هم در توجیه این اشتباه خود گفت، مکاتبات فدراسیون فوتبال با کمیته حقوقی فیفا، با شخصی به نام مارکو انجام می‌شود. در حالی که براتی به درستی گفته بود، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا، رئیس کمیته حقوقی فیفا هم هست.

هم‌اکنون مشخص نیست شخصی که با فدراسیون فوتبال ایران مکاتبه می‌کند، کیست و اصلا آیا در فیفا سمتی دارد یا نه؟ نصیرزاده هم وقتی متوجه این موضوع شد، از تعجب پاسخی برای این موضوع نداشت.

مناظره میان عظیم‌زاده و نصیرزاده اما خیلی حقوقی پیگیری شد و تلاش عادل برای جذاب کردن بحث هم نتیجه‌ای نداشت. همچنین منصور عظیم‌زاده هم ایراداتی به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال گرفت که نصیرزاده از این ایرادات ‌دفاع کرد. البته در خلال سخنان این دو، مصاحبه مهدی محمد نبی، دبیر فدراسیون فوتبال هم پخش شد که به دفاع از اساس‌نامه فدراسیون پرداخت. این مناظره به خاطر پخش نود درجه، پیام‌های بازرگانی و پخش چند دیدار لیگ بر‌تر به درازا کشید.

پس از بررسی اجمالی عملکرد لژیونر‌ها، دوباره بحث اساسنامه مطرح شد؛ با این تفاوت که براتی دوباره روی خط آمد و این بار از نصیرزاده و سخنانش دفاع کرد. در دقایق پایانی که مناظره نصیرزاده و عظیم‌زاده بالا گرفته بود، فردوسی‌پور با تأکید بر اینکه برنامه‌اش به پایان رسیده، از دو طرف‌ خواست بحث خود را قطع کنند تا برنامه در ‌‌نهایت در ساعت ۲:‌۳۰ بامداد به پایان برسد.

1055 نمایش

نظر دادن