تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 مرداد 1393 ساعت 14:41

واکنش حسن روحاني به انتقادها؛ برخي براي تخريب از اتاق فکر وارد اتاق عملياتي شده اند

رييس‌ جمهوري با تأکيد بر اينکه دولت يازدهم پرچمدار انتقاد است و هيچ کس قادر نيست اين پرچم را پايين بياورد، تصريح کرد: مخاطب من در جمله و کلمه‌اي که در وزارت امور خارجه بيان کردم و نقطه مقابل «شيردل» بود، نه منتقدين و مخالفين، بلکه کساني بودند که صرفاً به دنبال تخريب و کارشکني هستند و مدتي است که از اتاق فکر به اتاق عملياتي وارد شده‌اند و بدانند که در برابر تخريب گران سکوت نمي کنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني که صبح چهارشنبه در جلسه هيأت دولت صحبت مي‌کرد، افزود: براساس آموزه‌هاي قرآن، زير بار ظلم و فشار نمي‌رويم و آنهايي که مي‌خواهند به انتخاب مردم و منافع ملي به دلايلي پشت کنند بايد بدانند که نظام نيز با آنها صريح سخن خواهد گفت.

* دولت يازدهم پرچمدار انتقاد است و هيچ کس قادر نيست اين پرچم را پايين بياورد
* مخاطب من در جمله و کلمه‌اي که در وزارت امور خارجه بيان کردم و نقطه مقابل «شيردل» بود، نه منتقدين و مخالفين، بلکه کساني بودند که صرفاً به دنبال تخريب و کارشکني هستند و مدتي است که از اتاق فکر به اتاق عملياتي وارد شده‌اند و بدانند که در برابر تخريب گران سکوت نمي کنيم
* آنهايي که مي‌خواهند به انتخاب مردم و منافع ملي به دلايلي پشت کنند بايد بدانند که نظام نيز با آنها صريح سخن خواهد گفت
* حضور و مشارکت مردم، سرمايه اجتماعي و دستاورد بسيار بزرگي براي نظام است و نبايد صدمه ببيند سرمايه اجتماعي را که با هدايت‌ها و بيانات مقام معظم رهبري تقويت شده، بايد حفظ و بيش از پيش تقويت کنيم
* دولت به دنبال وحدت، انسجام، يکپارچگي و محبت بوده و معتقديم که دولت، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه براي اجراي قوانين و مقررات کشور و اجراي سياست‌هاي کلي مورد نظر مقام معظم رهبري، نبايد بگذارند يک عده مسايل حاشيه‌اي را به عنوان مسايل روز مطرح کنند و بايد به دنبال مطالبات اصلي کشور و مردم باشيم
* اگر گروه و اقليتي با دولت مخالف باشند اشکالي ندارد و در چارچوب قانون و مقررات مي‌توانند، انتقاد کنند البته اين موضوع به معناي تهمت، دروغ و افترا نيست
* هيچ‌ وقت در فضاي دانشگاه مانند 16 آذر سال گذشته، شاهد چنين فضاي آرام در عين حال بانشاطي در دانشگاه ها نبوده‌ايم
* دولت همکاري و همدلي را با مجلس و قوه قضائيه در سايه هدايت‌هاي مقام معظم رهبري، با جديت و قوت ادامه خواهد داد

رييس جمهوري تصريح کرد: هميشه بايد بهترين واژه ها را برگزينيم و واژه‌هايمان بايد بازدارنده باشد. بر اين باور هستيم حتي در برابر تخريب‌کنندگان هم بايد از واژه‌هاي احسن استفاده کرده و بهترين قالب‌ها را برگزينيم، اما در عين حال افرادي که بخواهند در مسير توسعه کشور معضلي بيافرينند، فکر مي‌کنم همين موضع‌گيري‌هاي مقطعي برايشان کافي باشد تا بدانند که از اقدامات آنها مطلع بوده و در مقابل آنها سکوت نخواهيم کرد.

دکتر روحاني با اشاره به ضرورت سعه صدر لازم در اداره کشور، گفت: گروه و اقليتي وجود دارند که نه منتقد و نه مخالف دولت هستند و طي 9 الي 10 ماه گذشته، مشغول کارشکني و اتهامات ناروا و دروغ‌پراکني هستند که البته دولت در مقابل آنها هم صبر و تحمل کرده و باز هم اين کار را ادامه خواهد داد.

رييس جمهوري تصريح کرد: امروز به جايي رسيده‌ايم که براي حفظ منافع ملي و رفع معضلات و توسعه کشور اگر ببينيم، گروه و اقليتي در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملياتي شده‌اند، بايد بدانند که دولت هم از اقدامات آنها آگاه است و هم در اين زمينه جملات متناسب با تخريب آنها را بکار خواهد برد.

دکتر روحاني اظهار داشت: در يکي دو روز گذشته عده‌اي هياهو و سر و صدا به راه انداختند به دوستان و اعضاي دولت مي‌گويم بعضي اوقات بايد شرايطي پيش بيايد تا همه هر چه در دل دارند بيرون بريزند و در چنين شرايطي مي‌توان رسانه‌ها، ياران ضعيف و قوي، موافقين و مخالفين واقعي را بهتر شناخت.

دکتر روحاني تصريح کرد: دولت به دنبال وحدت، انسجام، يکپارچگي و محبت بوده و معتقديم که دولت، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه براي اجراي قوانين و مقررات کشور و اجراي سياست‌هاي کلي مورد نظر مقام معظم رهبري، نبايد بگذارند يک عده مسايل حاشيه‌اي را به عنوان مسايل روز مطرح کنند و بايد به دنبال مطالبات اصلي کشور و مردم باشيم.
رييس جمهوري حضور و مشارکت مردم را سرمايه بزرگ اجتماعي براي کشور دانست و با تأکيد بر حفظ و تقويت آن، گفت:‌نبايد کاري کنيم که اين سرمايه‌ اجتماعي که دستاورد بسيار بزرگي براي نظام است، صدمه ببيند و اين سرمايه اجتماعي را که با هدايت‌ها و بيانات مقام معظم رهبري تقويت شده، بايد حفظ و بيش از پيش تقويت کنيم.

رييس جمهوري در ادامه با اشاره به اينکه اين دولت از روز اول از انتقاد استقبال کرده و امروز بيش از ديروز و فردا بيش از امروز از انتقاد استقبال مي‌کند، گفت: معتقديم اگر انتقاد در جامعه نباشد، آن جامعه دچار انحراف شده و حتي ممکن است دچار فساد شود.

رييس جمهوري تصريح کرد: انتقاد و نقد يک ضرورت و وظيفه است و همان است که در قرآن به عنوان امر به معروف و نهي از منکر بر آن تأکيد شده است و همه ما بايد نسبت به يکديگر آمر به معروف و ناهي از منکر باشيم.

دکتر روحاني خاطر نشان کرد: از ديدگاه دولت نه تنها منتقدين مخصوصاً منتقدين دلسوز، عزيز و مورد احترام ما هستند، بلکه حتي رقباي سياسي که بعضاً انتقادشان به شکلي است که ممکن است تحمل آن سخت باشد، هم مورد احترام بوده و از آن استقبال مي‌کنيم.

رييس جمهوري گفت: دولت نه تنها از انتقادات نمايندگان محترم مجلس و اساتيد دانشگاه استقبال مي‌کند بلکه معتقد است همه مردم اعم از زن و مرد، روستايي و شهري بايد نقد کند و دولت حتي از انتقادات تند هم استقبال مي‌کند، مخصوصاً اگر جهت گيري آن انتقاد دلسوزانه و سازنده باشد.

دکتر روحاني اظهار داشت: گاهي ممکن است فردي به هر دليلي با دولت مخالف باشد، يا منافع خود را در اين دولت نبيند و يا اساساً افرادي باشند که قواعد بازي را در دنياي سياست بلد نيستند، آنها هم حق دارند با دولت مخالفت کرده و انتقاد کنند. مگر همه مردم جامعه موظف هستند حامي دولت باشند؟

رييس جمهوري اضافه کرد: اگر گروه و اقليتي با دولت مخالف باشند اشکالي ندارد و در چارچوب قانون و مقررات مي‌توانند، انتقاد کنند البته اين موضوع به معناي تهمت، دروغ و افترا نيست و مخالفت منطقي از نظر دولت هيچ اشکالي ندارد و از آن استقبال مي‌کند.

دکتر روحاني در بخش ديگري از اظهارات خود استيضاح وزير علوم، تحقيقات و فناوري را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان محترم مجلس هر جا که در قانون لازم بدانند که سوال و استيضاح بکنند. دولت اين را حق قانوني آنها دانسته و به آن احترام مي‌گذارد و اميدوار است نتيجه بررسي، اعتماد بيشتر به وزير علوم باشد.

رييس جمهوري گفت: دکتر فرجي دانا را فردي لايق، دانشمند، تحصيل‌کرده، مدير و مدبر و با اخلاق مي‌دانم و امروز بيش از آنچه در روز اول از لياقت‌هاي او مطلع بودم، در عمل، ويژگي‌هاي اخلاقي ايشان را بيشتر لمس کردم.

دکتر روحاني با اشاره به اهميت دانشگاه و اينکه دانشگاه هميشه در مسايل و تحولات سياسي و اجتماعي و حتي در سياست خارجي پيش‌رو و پيشگام بوده است، گفت: دانشگاه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و در يک سال گذشته شاهد فضاي، نشاط و آرامش در دانشگاه‌ها بوده‌ايم.

رييس جمهوري اضافه کرد: هيچ‌ وقت در فضاي دانشگاه مانند 16 آذر سال گذشته، شاهد چنين فضاي آرام در عين حال بانشاطي در دانشگاه ها نبوده‌ايم و بدون اينکه فضاي تنش و درگيري وجود داشته باشد، همه تفکرات، ديدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند و اين بسيار ارزشمند است و نشان‌دهنده آن است که فضاي بسيار مناسبي در دانشگاه‌ها حاکم شده است.

دکتر روحاني گفت: مهرماه و روزهاي شور و نشاط در مدارس و دانشگاه‌ها نزديک‌ است و دلمان مي‌خواهد، وزير علوم با قدرت و رأي بيشتر در دانشگاه‌‌ها حضور فعالي داشته باشد و فضاي علمي و ديني و اخلاقي در دانشگاه‌ها روز به روز تقويت شود.

رييس جمهوري در ابتداي جلسه هيأت دولت نيز با اشاره به فرارسيدن سالگرد شروع به کار دولت يازدهم و راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به کابينه، اظهار داشت: دولت براساس قانون اساسي به عهد و پيوند خود با مجلس شوراي اسلامي و همچنين قوه قضائيه و ساير دستگاه‌ها و ارگان‌هايي که در کشور مسئوليت‌هايي را برعهده دارند، وفادار است.

دکتر حسن روحاني گفت: دولت در يک سال گذشته موفقيت‌هاي زيادي را در سايه همدلي، هماهنگي و اتحاد و انسجام با ساير قوا به دست آورده است.

رييس جمهوري با قدرداني از همراهي و همکاري مجلس با دولت و تاکيد بر تداوم اين همکاري و همراهي خاطر نشان کرد: وظايف مجلس طبق قانون اساسي نسبت به دولت مشخص است و دولت اجراي آن وظايف را نه تنها مي‌پذيرد بلکه معتقد است اجراي قانون تأمين و تضمين منافع همگان است.

دکتر روحاني تصريح کرد: دولت همکاري و همدلي را با مجلس و قوه قضائيه در سايه هدايت‌هاي مقام معظم رهبري، با جديت و قوت ادامه خواهد داد.
رييس جمهوري با اشاره به اينکه دولت در يک سال گذشته گام‌هاي بسيار مهمي با هدايت و حضور مردم در مسايل داخلي و خارجي برداشته است، گفت: با اقدامات انجام شده، بخش مهمي از مشکلات اقتصادي را پشت سر گذاشته‌ايم و امروز در حال مبارزه با غول خطرناک اقتصادي يعني رکود هستيم.

دکتر روحاني اضافه کرد: بسيار خرسند هستيم که قبل از اينکه به هفته دولت در سال 93 برسيم لايحه خروج از رکود را تقديم مجلس شوراي اسلامي کرديم و اميدواريم يکشنبه آينده اين لايحه مطرح شده و فوريت آن مورد نظر نمايندگان محترم شوراي اسلامي قرار گيرد تا هر چه زودتر عمليات اجرايي آن را آغاز کنيم.

دکتر روحاني گفت: در زمينه سياست خارجي نيز در يک سال گذشته گام‌هاي مهمي هم در موضوع هسته‌اي و مبارزه با تحريم و روابط نزديک با همسايگان و کشورهاي منطقه و هم در زمينه حضور فعال در اجتماعات و اتحاديه‌هاي بين‌المللي برداشته و حضور فعال خود را در اين عرصه‌ها همچنان ادامه خواهيم داد.

رييس جمهوري اظهار داشت: اميدواريم مذاکرات هسته‌اي به نقطه‌اي که مورد نظر مردم کشورمان است، برسد که هم حقوق ما بيش از گذشته تثبيت شده و هم تحريم‌هاي غيرقانوني براي هميشه برداشته شود و بتوانيم روابط نزديک‌تر و بهتري با دنيا برقرار کنيم.

دکتر روحاني خاطر نشان کرد: دولت در يک سال گذشته در عرصه سياست داخلي، مسايل فرهنگي و اجتماعي، بويژه سلامت و مقابله با معضلات مهمي مانند کمبود آب و مسايل زيست‌محيطي و نيز رونق در صنايع و معادن و خدمات کشاورزي، گام‌هاي مهمي برداشته است.

رييس جمهوري مبارزه با فساد و جديت دولت در مبارزه با آن را مورد تأکيد قرار داد و گفت: دولت مبارزه با فساد را شروع کرده و البته به خوبي آگاه است که مبارزه با فساد، عکس‌العمل کساني که اين مبارزه خوشايندشان نيست را به دنبال خواهد داشت، اما مبارزه با فساد وظيفه و خواست دولت است و در اين راه به دنبال اين نيستيم که اگر پرونده‌اي وجود دارد آن را در جامعه افشا کنيم، بلکه هدف دولت اين است که بيت‌المال، به خزانه کشور بازگردد.

دکتر روحاني اضافه کرد: مردم بايد چهره کساني را که خدمت صادقانه کردند و يا خداي ناکرده افرادي را که از سمت‌هاي خود سوء استفاده‌هايي داشته‌اند، بشناسند و دولت با جديت، مبارزه با فساد را ادامه خواهد داد.

رييس جمهوري با تأکيد بر اينکه ثبات، آرامش، نشاط در جامعه و اميد به آينده براي دولت اصل مهمي است، اظهار داشت: اگر در پي خروج از رکود و رسيدن به رونق اقتصادي، انسجام و وحدت، ثروت ملي و قدرت ملي هستيم، راهي جز حضور، مشارکت و اعتماد متقابل دولت و مردم به يکديگر و اميد به آينده براي اينکه بتوانيم معضلات را پشت سر بگذاريم، وجود ندارد.

دکتر روحاني گفت: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده آن است که دولت در يکسال گذشته گام‌هاي قابل ملاحظه‌اي برداشته است و البته نقطه مطلوب رضايتمندي مردم و بالاتر از آن رضايت خداي متعال و حضرت ولي عصر(عج) است و اميدوارم در اين مسير خداوند متعال ياري کرده و مردم حضور فعالي در صحنه داشته باشند تا بتوانيم موفقيت‌هاي خود را با قدرت پيش ببريم.

956 نمایش

نظر دادن