تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 تیر 1393 ساعت 10:27

متن کامل گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی/ اذعان بر پایبندی ایران بر توافق هسته‌ای ژنو

  آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود به پایبندی ایران بر تعهدات خود در چارچوب توافق نامه هسته ای ژنو اذعان کرد.
 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در گزارش جدید آژانس آمده است: تهران در راستای اجرای توافق موقت ژنو، بيشتر ذخاير حساس گاز اورانيوم غنی‌شده‌ خود را از بين برده است.

گزارش تازه آژانس نشان می‌دهد که ايران به تعهدات خود در توافق شش ماهه ژنو که مهلت آن روز يکشنبه، 20 ژوئيه، به پايان رسيد عمل کرده است.

گزارشها حاکی است که ایران در زمان دستیابی به توافق ژنو بیش از 200 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد داشت و از آن زمان کار رقیق‌سازی یا اکسید کردن آن را آغاز کرد.

در گزارش جدید آژانس آمده است:

بر اساس توافق ماه ژانویه سال 2014 این گزارش وضعیت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با معیارهای اختیاری پذیرفته شده از طرف این کشور به عنوان بخشی از طرح اقدام مشترک مورد توافق در مذاکرات پنج به علاوه یک در بیست و چهارم نوامبر 2013 مورد بررسی قرار می دهد.

بر اساس طرح اقدام مشترک نخستین گام وابسته به یک مدت زمانی شش ماهه است که می تواند با رضایت طرفین تمدید شود. طرح اقدام مشترک در بیستم ژانویه سال 2014 عملی شد.

آژانس تایید می‌کند که ایران از بیستم ژانویه 2014:

1- اورانیوم (235) را در هیچکدام از تاسیسات اعلامی خود بیش از پنج درصد غنی‌سازی نکرده است.

2- ایران آبشارهای زنجیره‌ای متصل به هم در تاسیسات اعلام شده خود راه‌اندازی نکرده است.

3- ایران روند رقیق‌سازی نیمی از مواد اتمی به حالت uf6 خود را که در بیستم ژانویه به حد غنی سازی بیست درصد بود به حد پنج درصد تکمیل کرده است.

4- ایران صد کیلوگرم از اورانیوم نوع uf6 غنی شده بیش از 20 درصد خود را در روند تبدیل به صفحه سوخت برای تبدیل به اکسید اورانیوم وارد کرده است.

5- ایران هیچ روندی مبنی بر خط بازگشت تبدیل اکسید اورانیوم بهuf6 ندارد.

6- ایران هیچ پیشرفتی در کارخانه های غنی سازی سوخت از جمله فعالیت های خود در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو(pfep)یا اراک(راکتور-ir40)و تولید و آزمایش سوخت برای (راکتور-ir40)نداشته است.

7- ایران اطلاعات طراحی خود را برای راکتور-ir40 به روز کرده و با آژانس درباره تدابیر امنیتی این راکتور توافق کرده است.

8- ایران 1550 کیلوگرم uf6 با غنای بیش از 5 درصد را در جریان تبدیل در کارخانه پودر uo2به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است.

9- ایران به تعهدات خود درباره ایمنی (pfep) بدون جمع آوری اورانیوم ادامه داده است.

10- ایران فعالیت های مربوط به بازفراوری در راکتور تحقیقاتی تهران و در تولید رادیو ایزوتوپ های مولیبدنوم، یودین و زنون در تاسیساتی که آژانس به آنها دسترسی دارد، انجام نداده است.

11- ایران اطلاعات لازم و زمینه دسترسی به معادن اورانیوم گچین، معدن اورانیم ساغند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان را فراهم کرده است.

12- ایران به فراهم آوردن دسترسی روزانه به تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فوردو ادامه داده است.

13- ایران زمینه دسترسی منظم به کارگاه‌های جمع‌آوری سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید موتور چرخاننده سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را فراهم کرده است.

14- ایران در ارتباط با نظارت بیشتر اعمال زیر را انجام داده است:

- نقشه تاسیسات هسته‌ای و شرح هر ساختمان را در هر سایت هسته‌ای را فراهم کرده است.

- شرح مقیاس اعمال انجام شده در هر محل در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای را ارائه کرده است.

- اطلاعات معادن و کارخانه های اورانیوم و منابع را فراهم کرده است.

1153 نمایش

نظر دادن