تاریخ انتشار: چهارشنبه, 14 خرداد 1393 ساعت 10:23

روحانی: نفوذ در منطقه و جهان حق مسلم ماست

رئیس‌جمهور در آستانه بیست‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار کرد: ما در میدان سیاست خارجی از حقوق حقه ملتمان به خوبی دفاع خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در حرم امام(ره) افزود: با وحدت و ایستادگی ملت و با راه تلاش و جهادی که ملت ما انتخاب کرده امروز دیپلمات‌های ما در صحنه سیاست خارجی سربازان خط مقدمی هستند که هم مردم از آنها حمایت می‌کنند و هم رهبری معظم انقلاب از آنها حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در چارچوب معیارهای مربوط به منافع ملی، مصالح ملی و خطوطی که رهبر انقلاب ترسیم‌ کرده‌اند در سیاست خارجی موفق خواهیم بود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: هم از حقوق هسته‌ای‌ دفاع می‌کنیم و هم زنجیرهای نابحق تحریم‌ها را پاره خواهیم کرد. (شعار جمعیت: انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست)

روحانی افزود: بی‌تردید انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است. بی‌تردید صلح و ثبات حق مسلم ماست. بی‌تردید پیشرفت و توسعه حق مسلم ماست. بی‌تردید علم و دانش حق مسلم ماست. بی‌تردید نفوذ در منطقه و جهان حق مسلم ماست. بی‌تردید وحدت و اتحاد و برادری حق مسلم ملت ایران است.

رییس‌جمهور خطاب به مردم و شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: مردم ما مطمئن باشند در مسیر تدبیر، اعتدال و امید این ملت بزرگ به تمام اهداف خود دست پیدا خواهد کرد.

رییس جمهور در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ، "وحدت ، اتحاد و همبستگی حول محور اسلام ، قانون اساسی و رهبری معظم انقلاب اسلامی" و "جهاد و مدیریت جهادی" را دو شرط عمده ثبات و پیشرفت انقلاب اسلامی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز در سایه رهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دارای عزت و عظمت و به عنوان پایگاه ثبات در این منطقه است و قدم به قدم در حال فتح قله های علم و دانش است.

روحانی ادامه داد: ما در طول 35 سال پس از پیروزی‌ انقلاب اسلامی در فراز و نشیب‌های مختلف پیروز و موفق بوده‌ایم و امروز هم در عرصه‌های مختلف پیروز و موفق خواهیم بود.

رییس‌جمهور افزود: این کشور دارای ملتی بزرگ، پرامید، بانشاط و متحد است که زیر پرچم اسلام، منافع ملی و حول محور رهبر معظم انقلاب به حرکت خود ادامه خواهد داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و از اختلاف، انشقاق پرهیز کنیم. نگذاریم عده‌ای در میان مردم اختلاف و تفرقه ایجاد کنند. اسلام ، قانون اساسی و رهبری از آن همه مردم ایران هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید اسلام و قانون اساسی و یا رهبری از آن این گروه و یا آن گروه است. این‌ها معیارهایی برای وحدت و اتحاد ما است و هیچ‌کس فکر نکند که با تفرقه، کشور، نظام و انقلاب ما پیشرفت می‌کند.

روحانی با اشاره به این که امروز جمهوری اسلامی ایران، ۲۵ سال پس از رحلت امام راحل حفظ شده است، تصریح کرد: آن شخصی که توانست کشور را هدایت کرده و مردم را در مسیر ایستادگی و مقاومت قرار دهد، رهبری معظم انقلاب بود.

رییس‌جمهوری با اشاره به معضلات و مشکلات منطقه در سال‌های اخیر از جمله حمله به عراق و افغانستان و توطئه‌های دیگری که در لبنان و فلسطین و در سال‌های اخیر در سوریه و دیگر سرزمین‌های اسلامی رخ داده، گفت: در این شرایط کشور هم باید در برابر توطئه‌ها ایستادگی کرده و مسیر تدبیر و مقاومت را انتخاب کند و هم باید در مسیر پیشرفت و توسعه باشد.

رییس‌شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران پرچم مبارزه با خشونت، تروریسم و افراطی‌گری را در منطقه و جهان بر دوش گرفته و با تروریسم در زبان و عمل مقابله می‌کند و این در حالی است که برخی که داعیه تمدن در جهان داشته و به ظاهر می‌گویند با تروریسم مخالف هستیم ، در سوریه، لبنان، افغانستان و دیگر کشورها از تروریست‌ها حمایت‌ مالی و تسلیحاتی کرده و از طریق سازمان‌های بین‌المللی از آنها پشتیبانی می‌کنند.

رییس‌ جمهور در ابتدای این مراسم نیز با تبیین ابعاد شخصیتی، اجتماعی و سیاسی امام راحل و تدابیر ایشان در پیروزی نهضت اسلامی، بنیانگذاری انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و دوران دفاع مقدس ، بر ضرورت حفظ همبستگی، اتحاد و تلاش در راستای دستیابی به پیشرفت و منافع ملی تأکید کرد.

روحانی یادآور شد: این ایام به نام و یاد بزرگمردی است که نهضت اسلامی را در این سرزمین به پیروزی و انقلاب اسلامی را به اوج عظمت و شکوه رساند و ملت مسلمان ایران را به عزت، سعادت و مسیر حق و حقیقت راهنمایی کرد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: اگر چه شب چهاردهم خرداد، شب غم و سوگی است که ملت ایران آن را هرگز از یاد نخواهند برد، چرا که در این شب روح ملکوتی امام عزیز و بزرگوار ما به جنان پرواز نمود و مردم ایران در غم بزرگی قرار گرفتند، اما همه ملت در چهاردهم خرداد لطف و عنایت خدا را شاهد بودیم مجلس خبرگان رهبری در عصر چهاردهم خرداد کاری عظیم و بزرگ را انجام داد و اجازه نداد تا پرچم انقلاب اسلامی حتی برای ۲۴ ساعت روی زمین بماند و این پرچم را بر دوش سلاله فاطمه اطهر و شاگرد مکتب ائمه اطهار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای قرار داد.

روحانی افزود: اقدامی که خبرگان رهبری در آن دوران به ثمر رساند ، التیامی بر زخم و غم ملت ایران در فقدان امام راحل بود.

رییس‌جمهور گفت: امام راحل در روزگاری که شرق فکر می‌کرد پایان دوران دین و خداپرستی بوده و غرب تصور می‌کرد که بر دوران حکومت دینی خطی ابدی کشیده شده و همه جهان به تبلیغ علیه خداپرستی، صیانت و معنویت و اخلاق پرداخته بودند به عنوان فقیهی بزرگ و عالم، عارف و سیاست‌مداری روشن ضمیر و انسانی هوشمند توانست از پایگاه دین صیانت کرده و با حمایت مردم ایران پرچم نهضت اسلامی را به اهتزاز درآورد.

روحانی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) همان فرد شجاعی بود که در برابر استبداد و استعمار سرفرود نیاورد و با یاری خداوند و در مسیر اسلام ناب محمدی ، نهضت اسلامی را در این کشور به پیروزی قرار داد.

رییس‌جمهور با بیان این که امام راحل در سه برهه مهم تاریخی توانست مسئولیت سنگین خود را در مسیر حق به مقصد برساند، گفت: دوران اول، دوران نهضت اسلامی بود که امام هم برای مبارزه با استبداد گران و آنهایی که به ناروا در این سرزمین به نام سلطنت حکومت را در دست گرفته بودند و بر مردم مسلط شده بودند گام برمی‌داشت و هم در راه مقابله با استعمار و قدرت‌های خارجی که به مردم سلطه یافته و در تمام زوایای سیاسی و اجتماعی نفوذ خود را گسترده بودند و بر سرنوشت کشور عزیز اسلامی مسلط شده بودند، تلاش می‌کرد.

روحانی افزود: فریاد امام در سال ۴۲ عمدتاً بر ضد استبداد برای آزادی مردم از شر ظالمان و ستمگرانی که به ناروا بر مردم تسلط داشتند، بود و در سال ۴۳ امام در جریان کاپیتولاسیون مبارزه با استعمار را در دستور کار خود داشت.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: مردم بیدار و هوشیار این سرزمین پشت سر رهبری نهضت اسلامی حرکت کرده بودند و در حالی که نهضت اسلامی فراز و نشیب‌های بسیاری را به خود دیده بود، امام لحظه‌ای از مسیر نهضت و ایستادگی برای رسیدن به اهداف کوتاهی نکرد.

وی اضافه کرد: امام در طول این سال‌ها نه هدف خود را از یاد برد و نه در مسیر مبارزه لحظه‌ای توقف کرد، بلکه با اتکال به حق و کمک به مردم و براساس موازین اسلامی این مسیر را تا پیروزی انقلاب پیش برد.

رییس‌جمهور با اشاره به اقدامات امام در سال‌های ۵۸ تا ۵۹ برای تثبیت انقلاب اسلامی، گفت: امام در تمامی مراحل از مسیر تدبیر، عقلانیت و چارچوب موازین اسلامی حرکت خود را ادامه داد و در تمامی مراحل نظرات و آراء مردم را در کنار شریعت اسلامی و چارچوب موازین اسلامی به عنوان معیار ملاک عمل دانست.

روحانی اظهار داشت: آرا و نظرات مردم در دیدگاه امام و در نظام جمهوری اسلامی هیچگاه تشریفاتی نبوده و امام نهادهای نظام و مسئولیت های بزرگ نظام را بر مبنای آرا مردم و صندوق انتخابات مقرر کرد و از نام جمهوری اسلامی ایران به عنوان چارچوب این نظام در انتخابات فروردین ۵۸ و دیگر انتخابات استفاده کرد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: امام در همه انتخابات‌ در چارچوب موازین شرع مقدس اسلام و آراء مردم این نظام را به پیش برد و در برابر انواع توطئه‌های مستکبران از جمله آمریکا که فکر می‌کردند می‌توانند این حرکت عظیم را به توقف وادار کنند، ایستاد و با سرنگونی توطئه آنان نظام جمهوری اسلامی ایران را تثبیت کرد.

روحانی با اشاره به این که در دوران دفاع مقدس حزب بعث عراق و حامیان آن در منطقه و جهان علیه استقلال، عزت و تمامیت ارضی ایران توطئه‌های بسیاری را در نظر داشتند، گفت: آن کسی که از ابتدا به مردم ایران قدرت ایستادگی داد و همه را بسیج کرد تا در این مسیر فداکاری کنند، امام راحل بود در آن ایام همه نیروها اعم از سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای مردمی براساس دستور امام به صحنه آمدند و باوجود اینکه همه قدرت‌ها از متجاوزان علیه ایران پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی می‌کردند، ملت ایران با راهبری امام تکیه بر حق و وحدت یکپارچگی توانست دفاع مقدس را به پیروزی رسانده و وجب به وجب خاک این سرزمین را بازپس گیرد.

رییس‌جمهوری افزود: امام راحل در تمامی مراحل پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عنوان رهبری که بر قلوب و افکار مردم رهبری می‌کرد موفق بود و مسیر مدیریت کشور را در چارچوب معیارهای اسلامی به مردم و فرهیختگان نشان داد.

روحانی گفت: امام خمینی(ره) آن فقیهی بود که با صدای رسا به جهان اعلام کرد که اسلام می‌تواند در دنیای مدرن امروز بر جامعه حکومت و مدیریت کرده و مردم را برای دستیابی به تمام اهداف مادی و معنوی رهنمون کنند. اگر چه امام زمان و فرصت تبیین سازندگی و بازسازی این کشور را نداشت و نتوانست کشور را برای رسیدن به توسعه و پیشرفت راهنمایی کند، اما خوشبختانه پرچم هدایت مردم در اختیار کسی قرار گرفت که راه امام را ادامه داد و در برابر انواع توطئه‌ها توانست کشور، انقلاب و مردم را محافظت کند.

روحانی در بخش پایانی سخنانش نیز خاطر نشان کرد: این کشور متعلق به امام هشتم و در سایه توجهات امام زمان بوده و ملتی بزرگ، پرامید، بانشاط، متحد و زیر پرچم اسلام، منافع ملی و رهبری خواهد بود. (ایسنا)

1087 نمایش

نظر دادن