تاریخ انتشار: شنبه, 06 ارديبهشت 1393 ساعت 12:24

افزایش تنش میان روسیه و غرب / ورود جت‌های روسی به حریم هوایی اوکراین /موافقت گروه 7 با تحریم بیشتر مسکو

اوکراین روسیه را متهم کرده که قصد دارد با اشغال نظامی و سیاسی اوکراین جنگ جهانی سوم را آغاز کند.با وجود کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن شماری دیگر در ساعات اولیه آغاز عملیات نظامیان اوکراینی علیه استقلال طالبان، کشورهای عضو گروه هفت در بیانیه ای از خویشتنداری دولت اوکراین در مقابل جدایی طلبان قدردانی کردند.

به گزارش آخرین ، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید طی شبانه روز گذشته جت‌های جنگنده روسیه بارها حریم هوایی اوکراین را نقض کرده‌اند.

همزمان کشورهای صنعتی گروه هفت، روز شنبه ۲۶ آوریل توافق کردند که "سریعا" تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه وضع کنند.در همین حال بازداشت یک اتوبوس حامل ناظران بین‌المللی توسط شبه نظامیان جدایی‌طلب در شرق اوکراین تنش‌ها در شرق این کشور و جنگ لفظی میان واشنگتن و مسکو را افزایش داده است.مذاکره برای آزادی ناظران در حال انجام است.

روسیه ده‌ها هزار سرباز ارتش خود را در مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده و شبه نظامیان مسلح هوادار مسکو ده‌ها ساختمان دولتی در شهرهای شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند.بعد از اتفاقات دیروز، سران کشورهای غربی روسیه را متهم کردند که بر اساس توافقنامه ژنو به تعهدات خود برای کاهش بحران‌ در اوکراین عمل نکرده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته مجاب شده است که روسیه می‌توانسته برای کاهش تنش‌ها در شرق اوکراین گام‌های بیشتری بردارد.صدراعظم آلمان می گوید روسیه توانایی آن را دارد که مانع گسترش بحران در اوکراین شود.با وجود این، روسیه هم غرب را به دخالت در امور اوکراین متهم می‌کند و می گوید غرب در پی تصاحب اوکراین است.


با وارد عمل شدن نیروهای نظامی اوکراین در مناطق شرقی این کشور و برخورد با هواداران روسیه در این مناطق، مسکو و واشنگتن هر دو همدیگر را به "ناتوانی در کنترل بحران اوکراین" متهم می‌کنند.

جان کری، وزیرخارجه آمریکا روسیه را متهم کرده که برخلاف توافق ژنو هیچ گام مثبتی برای رفع تنش‌ها برنداشته است.کری در بیانیه‌ای تند از مسکو خواست که یا به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در اوکراین کمک کند یا منتظر تحریم‌های جدید آمریکا بماند.

پیش‌تر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود تحریم‌های وضع‌شده علیه مقام‌های روسیه ابزار موثری نیست.او در حاشیه سفرش به کره جنوبی تاکید کرده بود برای تغییر رفتار روسیه در اوکراین باید فشارهای بیشتری به کار گرفت.

روز پنج‌شنبه، دولت اوکراین اعلام کرد ساختمان شهرداری شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین را پس گرفته است اما خبرنگاران بی‌بی‌سی که در‌‌ همان منطقه هستند می‌گویند کسی شاهد ورود نیروهای امنیتی اوکراین به این ساختمان نبوده است.

سرگئی لاوروف می‌گوید دولت اوکراین علیه مردم خود جنگ به راه انداخته است.روسیه اعلام آمادگی کرده طبق توافق هفته گذشته ژنو، برای کاهش بحران اوکراین همکاری کند. اما نخست‌وزیر اوکراین روسیه را متهم کرده که قصد دارد با اشغال نظامی و سیاسی اوکراین جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

موافقت گروه هفت با اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه و ورود هواپیماهای روسی به حریم هوایی اوکراین از جمله خبرهای مرتبط با تنش غرب و مسکو بر سر کی یف است.به گزارش  آسوشیتد پرس، آمریکا و دیگر اعضای گروه هفت روز گذشته موافقت خود را برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه در پاسخ به اقدامات مسکو در قبال کی یف اعلام کردند.

اعضای گروه هفت و کاخ سفید در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که در صورت اقدامات خصمانه بیشتر مسکو علیه کی یف تحریمهای بیشتر را با سرعت علیه روسیه اعمال می کنند.در همین رابطه یکی از مقامات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود از تصمیم گیری برای اجرای تحریمها در روز دوشنبه خبر داد.

با وجود کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن شماری دیگر در ساعات اولیه آغاز عملیات نظامیان اوکراینی علیه استقلال طالبان، کشورهای عضو گروه هفت در بیانیه ای از خویشتنداری دولت اوکراین در مقابل جدایی طلبان قدردانی کردند."جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا نیز تهدید کرد که در صورت اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه، مسکو متحمل هزینه های زیادی می شود.

با آغاز رزمایش نظامی جدید روسیه در مرزهای اوکراین، مسکو و واشنگتن یکدیگر را به دامن زدن به تنش و بحران اوکراین متهم کردند. در همین حال کی‌ یف اعلام کرد که علیه جدایی‌ طلبان طرفداران مسکو وارد عمل خواهد شد.

این اظهارات درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته تحریم روسیه را به نفع اقتصاد کشورش خواند، زیرا باعث کاهش وابستگی این کشور به غرب می شود.

1455 نمایش

نظر دادن