تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 ارديبهشت 1393 ساعت 11:17

۹۳ درصد دریاچه ارومیه خشک شد / آذربایجان ؛ در آستانه قطع عضو!

از زمان های دور، زندگی و نشاط در این دریاچه جریان داشته و مردم آذربایجان با این دریاچه خو گرفته اند؛ خاطرات شیرین مردم مناطق ساحلی دریاچه ارومیه و زیبایی های خاطره انگیز، آنچنان در ذهن ها مانده که این دریاچه قسمت و عضوی از جان و بدن مردم شده است.

به گزارش خبرنگار آخرین نیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید ۹۳ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و شوری آب آن تقریبا دو برابر میزان استاندارد شده و به حالت فوق اشباع رسیده است.

بنا بر گفته حسن عباس‌نژاد در حال حاضر هر روز از میزان آب این دریاچه کم می‌شود و فعلاً ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده که ۷ درصد مساحت آن را تشکیل می دهد.

این در حالی است که تیرماه سال 92 اعلام شده بود که ۷۵ درصد این دریاچه خشک شده است.

تابستان آخرین مهلت احیای دریاچه ارومیه/ تنها 7 درصد مساحت آب باقی مانده‌است

عباس‌نژاد بعد از ظهر یکشنبه در جلسه مشترک ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه و کارگروه استانی مدیریت حوضه آبریز دریاچه با اشاره به سرعت رو به رشد خشک شدن دریاچه ارومیه، افزود: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه تا تابستان سالجاری انجام نشود متاسفانه جنوب دریاچه را نیز از دست خواهیم داد و امیدها برای احیا کمرنگ تر خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای احیای تالابهای حاشیه دریاچه ارومیه طی یک دوره 3 ساله با اعتبار 140 میلیارد ریال انجام شده است، ادامه داد: همچنین 200 کیلومتر لایروبی انهار سنتی انجام و 300 میلیارد ریال برای استقرار سیستم‌های تصمیم یاب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تخصیص یافته است.

وی از وضعیت دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرد و اذعان داشت: با توجه به مشکلات پیش رو هر روز از میزان آب دریاچه کم شده و در حال حاضر 2.3 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و سهم 7 درصدی را به خود اختصاص داده که به این معناست، 93 درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده و میزان شوری آب در دریاچه ارومیه 400 گرم در هر لیتر است که تقریبا دو برابر میزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است.

عباس‌نژاد اظهار داشت: ظهور پدیده‌های شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، کانون ریزگردها، خروج حیات وحش، از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا، تاثیر خشک شدن دریاچه بر میکروکلیمای منطقه و غیرقابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه های جانوری بخشی از مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه در طی چندین سال اخیر است.

گفتنی است دریاچه ارومیه در سال 1352 به عنوان پارک ملی  و در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های جهان به ثبت رسیده و جدیدا رتبه یک جهان در شورترین دریاچه را به خود اختصاص داده و این بیانگر اهمیت برای نجات این دریاچه و سرمایه ملی را دو چندان می کند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، دکتر حسن روحانی با پیگیری های زیادی که در ابتدای دوره آن‌ها را وعده داده بود به آن عمل کرده و این وظیفه بر دوش تک تک آحاد جامعه و دستگاه های اجرایی می باشد.

همچنین نقش بشر در تخریب محیط زیست غیرقابل انکار است و توسعه بیش از حد کشاورزی و مصرف بی رویه آب در 15 سال گذشته باعث ایجاد تنش در دریاچه ارومیه شده و ما امروز شاهد از بین رفتن این سرمایه عظیم ملی هستیم.

نماینده ارومیه: آقای روحانی، خشک شدن دریاچه ارومیه از ۷۰ به ۹۰ درصد در دولت شما افزایش یافت

پیشتر نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی مجلس در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای روحانی، به داد تولید برسید، رکود حاکم شده و کارخانجات صد درصد فعال نشده و کسادی و رکود از نظر اقتصاددانان بدترین بیماری اقتصادی است.

 آذربایجان؛ در آستانه قطع عضو

حال مسئولان دولتی و کشوری باید آگاه باشند که «از زمان های دور، زندگی و نشاط در این دریاچه جریان داشته و مردم آذربایجان با این دریاچه خو گرفته اند؛ خاطرات شیرین مردم مناطق ساحلی دریاچه ارومیه و زیبایی های خاطره انگیز، آنچنان در ذهن ها مانده که این دریاچه قسمت و عضوی از جان و بدن مردم شده است.»

اکنون سوال اینجاست؛ آیا "هیچ" راهی برای نجات این دریاچه نیست و مردم آذربایجان باید با یک عضو از بدنشان خداحافظی کنند؟

عوارض خشک شدن دریاچه ارومیه

ظهور شن و ماسه‌های روان

شیوع بیماری‌ها

ایجاد کانون ریزگردها

خروج حیات وحش

از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا

تغییر آب و هوای منطقه

غیر قابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه های جانوری

 

هر آنچه که از "دریاچه ارومیه" باقی مانده است!















3476 نمایش

نظر دادن