تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 فروردين 1393 ساعت 18:03

دستور رئیس جمهور برای خوداتکایی در ۸ محصول کشاورزی تا پایان سال ۱۳۹۷

رئیس جمهور با تاکید برخوداتکایی در ۸ محصول کشاورزی مقرر کرد، امکانات و منابع مالی، تکنولوژیکی و علمی مورد نیاز کشاورزی و صنایع جنبی آن برای افزایش ۲۰ درصد به میزان خوداتکایی کشور در هشت محصول اساسی کشاورزی تا پایان سال ۱۳۹۷، تأمین شود و در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی صبح امروز (یکشنبه) به ریاست رییس جمهوری و با حضور اعضا تشکیل شد.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی گزارش مشروحی از برنامه های آن وزارت در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی ارائه نمود. براساس این گزارش برنامه های بخش کشاورزی حول ۴ محور کلی افزایش بهره وری و تولید محصولات راهبردی، توسعه ذخایر محصولات راهبردی کشاورزی و تنظیم بازار آنها، توسعه صادرات محصولات کشاورزی براساس شناسایی و بهره برداری از مزیت ها و قابلیت های کشور و استفاده از امکان تولید محصولات در خارج از کشور و کشت های فراسرزمینی تنظیم و آماده اجرا شده است.

مباحث مربوط به تجهیز منابع مورد نیاز بخش، تعمیم بیمه کشاورزی و پوشش فراگیر ریسک بیمه، برنامه ریزی برای محدود ساختن دخالت دولت در تولید محصولات و افزایش نقش حمایتی دولت، تأمین آب مورد نیاز بخش و بهره برداری بهینه از آن و مسایل فنی مبتلا به بخش از جمله تناوب کشت، پایداری کشت و توسعه فناوری کشاورزی به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت بخش کشاورزی و صنایع جنبی آن در ارتقای خوداتکایی اقتصاد کشور، خواستار تنظیم نهایی برنامه های پیشنهادی و بویژه ارائه تحلیل و برنامه دقیق در خصوص حرکت به سوی خودکفایی در محصولات استراتژیک با توجه به ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی موضوع شد.

رییس جمهوری همچنین بر توسعه صنایع جنبی کشاورزی و صنایع غذایی و منظور نمودن نقش آن در برنامه جامع بخش کشاورزی و نیز مباحث مربوط به بهداشت تولید مواد غذایی و الگوی مصرف آنها در جامعه و ایجاد تنوع در تولیدات این بخش و اعمال مدل های علمی و متنوع در قیمت گذاری محصولات و تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی با رعایت حال اقشار کم درآمد و برنامه ریزی برای افزایش درآمد فعالان بخش از طریق توسعه صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد.

دکتر روحانی در این جلسه مقرر کرد که امکانات و منابع مالی، تکنولوژیکی و علمی مورد نیاز کشاورزی و صنایع جنبی آن برای افزایش حداقل ۲۰ درصد به میزان خوداتکایی کشور در هشت محصول اساسی کشاورزی تا پایان سال ۱۳۹۷، تأمین و در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

1285 نمایش

نظر دادن