تاریخ انتشار: شنبه, 23 فروردين 1393 ساعت 10:40

واکنش ايران و سازمان ملل به عدم صدور رواديد ابوطالبی

بعد از اعلام رسمي کاخ سفيد از خودداري صدور رواديد براي حميد ابوطالبي، نمايندگي کشورمان در سازمان ملل متحد به اين اقدام واکنش نشان داد.

http://www.aryanews.com/Uploads/NewsPics/20140412084731337.jpgبه گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا، نمايندگي کشورمان در سازمان ملل متحد در نخستين واکنش به اعلام رسمي کاخ سفيد مبني بر خودداري از صدور رواديد حميد ابوطالبي اعلام کرد: اين تصميم آمريکا نابخردانه و نقض آشکار حقوق بين الملل است.

بلافاصله بعد از اعلام رسمي کاخ سفيد که از خودداري صدور رواديد براي حميد ابوطالبي خبر داد، نمايندگي کشورمان در سازمان ملل متحد در يادداشتي خبري تاکيد کرد: اين تصميم نابخردانه، نقض آشکار حقوق بين الملل و در تعارض با تعهدات کشور ميزبان سازمان ملل متحد است.

در اين يادداشت آمده است: اين اقدام همچنين برخلاف حق ذاتي کشورهاي مستقل در تعيين نمايندگان دائم خود در سازمان ملل است.

نمايندگي کشورمان در سازمان ملل متحد در پايان تاکيد کرده است: جمهوري اسلامي ايران هرگونه اقدام ديپلماتيک لازم را براي اعتراض به اين عمل غيرقانوني انجام خواهد داد.

سکوت سازمان ملل

سخنگوي دبيرکل سازمان ملل با خودداري از اظهارنظر درباره امتناع آمريکا از صدور رواديد نماينده جديد کشورمان نزد اين سازمان گفت: هنوز هيچ يک از طرفين يعني ايران و آمريکا، سازمان ملل را به طور رسمي در جريان اين موضوع قرار نداده اند.

استفان دوجاريک در نشست خبري روزانه خود در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزي خبر در نيويورک بار ديگر موضع قبلي سازمان ملل را تکرار کرد و گفت: اين موضوعي دوجانبه ميان ايران و آمريکاست و سازمان ملل دخالتي در آن ندارد.

موضعگيري سخنگوي دبيرکل سازمان ملل درحاليست که آمريکا طبق موافقتنامه دوجانبه ميان واشنگتن و سازمان ملل معروف به قرارداد مقر متعهد شده است که تسهيلات لازم را براي صدور رواديد همه نمايندگان کشورهاي جهان فراهم کند.

نشست خبري روزانه سخنگوي دبيرکل سازمان ملل يکساعت قبل از اعلام نظر رسمي سخنگوي کاخ سفيد برگزار شد که در آن جي کارني به طور رسمي اعلام کرد آمريکا براي حميد ابوطالبي رواديد صادر نخواهد کرد.

سخنگوي بان کي مون در اين نشست خبري ابراز اميدواري کرده بود که اين موضوع از طريق تعامل دوجانبه ايران و آمريکا حل و فصل شود.

خبرنگار واحد مرکزي خبر در نيويورک در سؤال دوم خود از سخنگوي سازمان ملل پرسيد: طبق توافقنامه سازمان ملل با آمريکا موسوم به قرارداد مقر، مسئوليت سازمان ملل در قبال خودداري آمريکا در صدور رواديد براي نماينده جديد کشورها چيست؟

استفان دوجاريک در پاسخ گفت: توافق با کشور ميزبان روشن و سندي منتشر شده آن در دسترس همگان است و توصيه مي‌کنم به آن مراجعه‌ کنيد زيرا مسئوليت‌هاي سازمان ملل و آمريکا در آن تصريح شده است، اما درباره اين موضوع خاص، من نظري ندارم!

خبرنگار خبرگزاري اينرسيتي نيز در اين نشست خبري موضوع امتناع آمريکا از صدور رواديد ابوطالبي را پيگير شد.

وي خطاب به سخنگوي بان کي مون گفت: علاوه بر نماينده جديد ايران، ماجراي حضور ياسر عرفات در سال 1988 ميلادي نيز برغم اسناد رسمي و منتشر شده سازمان ملل، کشور ميزبان گفت که تعهد و الزامي براي صدور ويزا ندارد و حضور چنين کسي را در آمريکا نمي‌پذيرد، آيا موضع سازمان ملل دربرابر کشور ميزبان و در قبال بيان چنين اظهاراتي تغيير کرده است؟

استفان دوجاريک بجاي پاسخ به اين سؤال گفت: توافق کشور ميزبان کماکان بدون تغيير باقي مانده و اين سندي است که بلافاصله پس از تأسيس سازمان ملل امضا شده و طبق آن مقر اصلي اين سازمان در نيويورک است.

وي افزود: اما اظهار نظر يادشده، پس از درخواست براي ابراز نظر قانوني کشور بوده است.

سخنگوي دبيرکل سازمان ملل متحد مجددا تأکيد کرد: در جريان موضوع اخير يعني نماينده جديد جمهوري اسلامي ايران، سازمان ملل هنوز به نحو رسمي در جريان اين امر قرار داده نشده است.

گفتني است پس از چندين ماه تعلل دولت آمريکا نسبت به صدور ويزا براي آقاي حميد ابوطالبي، نماينده پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران براي حضور در سازمان ملل متحد، حساسيت‌هاي سياسي در اين زمينه به بيشترين ميزان رسيده است.

کاخ سفيد ظهر جمعه به وقت شرق آمريکا رسما اعلام کرد که به نماينده جديد ايران رواديد نخواهد داد.

پيش از اين نيز علاوه بر نامه نگاري برخي سناتورهاي آمريکايي به وزارت خارجه اين کشور، مجالس سنا و نمايندگان آمريکا هم طرحي را تصويب کردند که تفسير آن به ممنوعيت ورود حميد ابوطالبي به خاک آمريکا منجر شده است.

1302 نمایش

نظر دادن