تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 فروردين 1393 ساعت 13:01

ادعای جان کری: ایران برای ساخت بمب اتمی تنها دو ماه وقت نیاز دارد

  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران در صورت از سر گیری غنی سازی اورانیوم می‌تواند ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را به دست آورد.

به گزارش خبرنگار آخرین نیوز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران در صورت از سر گیری غنی سازی اورانیوم می‌تواند ظرف دو ماه مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را به دست آورد.

کری طی سخنانی در روز سه شنبه ۸ آوریل در مجلس سنای آمریکا، اظهار داشت: «همه می‌دانند که ما بر روی دو ماهی کار می‌کنیم که آن را مدت زمان لازم برای ایران به منظور دستیابی به جنگ افزار اتمی می‌دانیم.»

او ادامه داد: «این توانایی به این معنی است که اگر ایرانی‌ها تصمیم بگیرند از توافق صورت گرفته تخلف کنند و اورانیوم غنی سازی کنند، می‌توانند ظرف این مدت مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را به دست آورند.»

او خاطرنشان کرد: «این بدان معنی نیست که ایران کلاهک اتمی به دست خواهد آورد» بلکه در این صورت «مواد لازم برای ساخت بمب را به دست می‌آورند و نه توانایی برای استفاده از آن.»

***

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه شنبه در بدو رسیدن به وین پایتخت اتریش اظهار داشت که در تلاش است تا در این دور از مذاکرات، مرحله تدوین گزارش آغاز شود.

جان کری، مذاکرات وین را «جدی، عمیق و مفصل» توصیف کرد.

***

وزیر خارجه آمریکا همچنین هشدار داد: در صورت اجرای توافقنامه صادرات نفت مقابل واردات کالا میان ایران و روسیه، امکان اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: واشنگتن به ایران و روسیه درباره اجرای این توافقنامه هشدار داده است. این توافقنامه با توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 در تعارض است.

رسانه ها در هفته های اخیر خبر داده اند ایران و روسیه به دنبال امضای قرار داد سالانه 20 میلیارد دلاری نفت در برابر کالا هستند. براساس این قرارداد ایران در مقابل صادرات 500 هزار بشکه ای نفت به روسیه، از این کشور کالا دریافت می کند.

1130 نمایش

نظر دادن