تاریخ انتشار: دوشنبه, 05 اسفند 1392 ساعت 10:07

روسیه سفیرش را از اوکراین فرا خواند/ کاترین اشتون در کیف

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به روسیه هشدار داد اعزام نیرو به اوکراین برای استقرار مجدد رهبران متحد مسکو "اشتباهی خطرناک" است.

 

به گزارش آخرین نیوز، روسیه به دنبال آنچه 'وخیم‌تر' شدن اوضاع در اوکراین خوانده سفیرش را برای مشورت از این کشور فراخواند. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که الکساند تورچینف رییس جمهوری موقت اوکراین در نطقی تلویزیونی گفت: اولویت کشورش این است که دوباره به به خانواده کشورهای اروپایی بپیوندد.

تورچینف اظهار داشت: رقابت همسایگان قدرتمند شرقی و غربی نباید باعث تفرقه در اوکراین شود.

وی خاطر نشان کرد: آماده مذاکره با مسکو است اما این گفتگوها باید "عادلانه، برابر و بعنوان همسایه‌ای باشد که انتخاب اروپایی اوکراین را به رسمیت می‌شناسد".

اما سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اوکراین را متهم کرد از توافقی سیاسی که جمعه (دوم اسفند) امضا شد منحرف شده است.

مسکو همچنین مخالفان را به "اشغال قدرت" و "تداوم خشونت" متهم کرد.

این در حالی است که به گفته استیون روزنبرگ به خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو، متحدان سابق ویکتور یانوکوویچ رییس جمهور بر کنار شده از او فاصله می‌گیرند.

نمایندگان مجلسِ هم‌حزب آقای یانوکوویچ (حزب ایالات) او را به "بزدلی" متهم کردند و دستور هفته پیش را که باعث کشته شدن عده‌ای در میدان مرکزی کیف شد "جنایت" خواندند.

کمک‌های اقتصادی

در همین حال کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه پنجم اسفند) وارد کیف پایتخت اوکراین می‌شود تا حمایت این اتحادیه را از رهبری جدید اوکراین نشان دهد و درباره اقداماتی که می شود برای کمک به اقتصاد بحران زده اوکراین انجام داد گفتگو کند.

اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود که به محض روی کار آمدن دولتی دموکراتیک، به اوکراین کمک مالی خواهد کرد.

درخواست اروپا و آمریکا از روسیه برای امتناع از دخالت نظامی

در ساعت‌های اخیر اوضاع در میدان استقلال، مرکز اعتراضات، آرام گزارش شده است.

در واشنگتن، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به روسیه هشدار داد اعزام نیرو به اوکراین برای استقرار مجدد رهبران متحد مسکو "اشتباهی خطرناک" است.

رایس گفت: "این به نفع اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا یا آمریکا نیست که اوکراین به دو بخش تقسیم شود، به نفع هیچ کس نیست که خشونت به اوکراین بازگردد و تشدید شود."

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم از روسیه خواست به اوکراین کمک کند تا از این بحران قوی‌تر و متحدتر بر آید.

سرگئی گلازیف، مشاور ولادیمیر پوتین در امور اوکراین هفدهم بهمن گفته بود روسیه باید در بحران اوکراین مداخله کند تا جلوی دخالت بارز و یکطرف آمریکا را در این کشور بگیرد.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا هم به بی‌بی‌سی گفت هر گونه دخالت نظامی روسیه به ضرر آن کشور خواهد بود.

پارلمان اوکراین دیروز یکشنبه، ۲۳ فوریه (۴ اسفند) اختیارات ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور را موقتا به الکساندر تورچینف داد.

آقای تورچینف پیش‌تر با اکثریت آرا به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شده بود.

او که از متحدان یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق است فردا بعنوان رییس جمهور موقت سوگند می‌خورد و تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در چهارم خرداد سال آینده در این سمت باقی می‌ماند.

 

918 نمایش

نظر دادن