تاریخ انتشار: شنبه, 14 دی 1392 ساعت 13:43

اختلاف‌نظر قوای مجریه و قضائیه درباره تعریف جرم سیاسی/ با کمک یارانه‌ای به احزاب مخالفم

وزیر کشو با بیان اینکه بنده در گذشته مخالف کمک‌ یارانه‌ای به احزاب بوده‌ام و دلایل این مخالفت را نیز گفته‌ام، گفت: این صحبت‌ من به معنای عدم کمک دولت به احزاب نیست اگر واقعا قرار است کمک مالی شود باید مسیر آن مشخص شود. نسخه قابل چاپ

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری ها، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان احزاب مختلف سراسر کشور طی سخنانی با بیان اینکه ما در وزارت کشور اصل حمایت و تقویت احزاب را مبنای کار قرار داده‌ایم، گفت: البته بنده از ابتدا درگیر کارهای دیگر از جمله تعیین و انتخاب استانداران بودم اما میرولد نشست‌های مختلفی را با نمایندگان احزاب داشته و امیدوارم این نشست نیز مقدمه‌ای باشد تا جلسه‌ای مشترک با رئیس‌جمهور داشته باشیم و حرف‌های اساسی را به وی بزنید.

وی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: روحانی نیز به بنده گفته که حتما جلسه‌ای با احزاب خواهد داشت و شما برای برگزاری این جلسه برنامه‌ریزی کنید و ما نیز در حال برنامه‌ریزی این جلسه هستیم، اما قطعا به مانند این جلسه، 3 یا 4 ساعت طول نخواهد کشید.

وزیر کشور با اشاره به اظهارات برخی از نمایندگان احزاب در جلسه امروز مبنی بر نگاه به جایگاه احزاب گفت: من نمی‌دانم چرا چنین بحث‌هایی مطرح می‌شود، اصلا نباید روی جایگاه و ضرورت حزب بحث کنیم چرا که جایگاه احزاب کاملا روشن است و هم در قانون و هم در فرمایشات حضرت امام و مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است بنابراین جایگاه احزاب مشخص شده و نباید وقت خود را صرف اثبات احزاب کنیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه رویکرد احزاب هرچه باشد، مهم است و در قانون و فرمایشات امام و رهبری رویکردها مشخص شده است، اما طبیعتا هیچ حزبی را پیدا نخواهیم کرد که برخلاف ارزش‌های اسلام و انقلاب حرکت کند، تصریح کرد: رویکرد همه احزاب یکی است و قطعا هدف دستیابی به توسعه و پیشرفت کشور است اما ممکن است طُرق، روش‌ها و شیوه‌های آنها مختلف باشد.

وی تصریح کرد: ما همانگونه که شما مطرح کردید، اصلاح قانون احزاب را در دست بررسی داریم و مجلس محترم نیز باید آن را شروع کند و ما آن چیزی که دوستان در وزارت کشور با همکاری کارشناسان انجام داده‌اند، همکاری آقای میرولد به عنوان پشی‌نویس در سایت وزارت کشور قرار می‌دهیم و دوستانی که چه در این جلسه حاضر هستند و چه حاضر نیستند می‌توانند در خصوص این پیش‌نویس نظر بدهند و ظرف یک ماه نظرات خود را به ما انتقال دهند.

وزیر کشور تاکید کرد: البته این نظرات می‌شود به صورت جمع بندی و یا در قالب پارلمان حزبی که دوستان در این جلسه تاکید داشتند، باشد و جمع‌بندی آن را به وزارت کشور انتقال دهند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه علاوه بر اصلاح قانون احزاب، اصلاح قانون انتخابات و NGO ها نیز در دستور کار وزارت کشور قرار دارد، اظهار داشت: ما در همه این موارد و به خصوص در بحث تقسیمات کشوری نیز با مشورت سیاسیون، اهل فن و انسان‌های خبره، پیگیر خواهیم بود.

وی با اشاره به پیشنهاد برخی نمایندگان احزاب در جلسه امروز مبنی بر آغاز به کار فعالیت خانه احزاب گفت: وزارت کشور مخالفتی با فعالیت احزاب ندارد، اما خانه احزاب از سال 83 به بعد متوقف شده و فعالیت آن تمدید نشده است و به نظرم در این امر وزارت کشور مقصر نبوده و اختلاف دیدگاه‌ها موجب تعطیلی خانه احزاب شده است. اما حاضریم در تمدید فعالیت خانه احزاب و بازنگری و تشکیل آن با دوستان همکاری‌های لازم را داشته باشیم و اسناد و مدارکی که از احزاب در وزارت کشور است، امانت بوده و هر موقع به آن نیاز داشته باشید در اختیار قرار خواهیم داد و مطمئن باشید که از فعالیت احزاب حمایت می‌کنیم.

وزیر کشور از دلایل عدم توفیق احزاب در کشور را نیز خاطرنشان کرد: همانطور که برخی از عزیزان مطرح کردند برخی از احزاب وارداتی بوده و عملکرد مثبت نداشتند و این مساله موجب شده است که اعتماد محکمی بین احزاب و مردم نباشد به هر حال قبل از انقلاب برخی از احزاب بوده‌اند که رویکردهای مختلف از جمله مسلحانه داشته‌اند و موفق نبوده‌اند بنابراین باید در حوزه اعتمادسازی تلاش بیشتری کنیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید در حوزه تقویت و حمایت حزب به صورت عمومی تلاش بیشتری کنیم، تا اعتماد مردم به حزب تقویت شود و فعالیت این احزاب باید براساس قانون و در چارچوب‌های دینی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه تاکیدات دوستان مبنی بر قانونگرا بودن احزاب حرف خوبی است اما متاسفانه شاهد بودیم که در برخی مواقع هیجانات، عصبیت‌ها و دخالت‌های بی‌مورد باعث شده که از مسیر قانون خارج شویم، حمایت حقوقی و قضایی از احزاب را یکی از روش‌های مهم وزارت کشور عنوان کرد و افزود: ما موافق نشست دوره‌ای و فصلی با نمایندگان احزاب هستیم و حتما تلاش خواهیم کرد که نشست بعدی با سران قوا باشد و موضوعات تخصصی، عینی و قابل قبول در این جلسات مطرح شود.

وزیر کشور  اظهار داشت: برخی از دوستان ما از اینکه گفته می‌شود برخی از احزاب فعالیت فصلی و موسمی دارند، نباید ناراحت شوند این حرف حقی است و ما شاهد بودیم که برخی احزاب در مقطعی به دنبال قدرت بودند که این روش، روش پسندیده‌ای نیست.

وی به ذکر مساله در این رابطه پرداخت و گفت: به عنوان مثال بحث هدفمندکردن یارانه‌ها که در گذشته از مسیر خلاف هدایت می‌شده، مورد توجه احزاب مختلف نیست، دولت در این بخش با کسری بودجه مواجه است اما دوستان ما در احزاب تمرکزی به این مساله ندارند یا اینکه پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر مبارزه با خشونت و افراطی‌گری که مورد تصویب اعضای سازمان ملل نیز قرار گرفت، حرکت مثبتی بود اما دیدیم که نمایندگان احزاب موضعی در این باره نگرفتند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعریف جرم سیاسی برای فعالیت احزاب لازم است، گفت: در این باره بین قوه قضائیه و مجریه اختلافی بود که شورای نگهبان این موضوع را به قوه قضائیه ارجاع داد اما مجلس محترم نیز می‌تواند در این زمینه طرحی را تعریف و تبیین کند و آقای زاکانی که نماینده احزاب در مجلس هستند، می‌توانند پیگیر این موضوع باشند.

وزیر کشور تصریح کرد: همانگونه که ما از دولت انتظار پاسخگویی داریم باید خودمان نیز پاسخگو باشیم باید به سمت فرهنگ‌سازی در عملکرد احزاب حرکت کنیم و رسانه ملی در این زمینه می‌تواند نقش موثری داشته باشد و حتی می‌توانیم جلسه‌ای را با حضور آقای ضرغامی برای بررسی پیشنهادات نمایندگان احزاب ترتیب دهیم.

وی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: همیشه در انتقاد باز است، اما همه ما باید به دولتی که برخواسته از آرای مردم است، کمک کنیم تا موفق شود. البته این به معنای عدم انتقاد نیست به معنای عدم تشکیل دولت در سایه نیست، اما معمولا در انتقادها به جای اینکه عملکردها را نقد کنند خود فرد و دستگاه را زیر سوال می‌برند.

وزیر کشور با اشاره به برخی مباحث مطرح شده در این جلسه مبنی بر بحث آموزش احزاب توسط وزارت کشور تصریح کرد: به نظر من این یک نوع وابستگی به دولت یا همان دولتگرایی است اما دولت باید بسترساز و زمینه‌ساز در محدوده قانون باشد و حمایت از احزاب را در این مسیر دنبال کند.

رحمانی فضلی بر همین اساس با بیان اینکه کمک‌ یارانه‌ای به احزاب نیز از مواردی است که بنده در گذشته مخالف آن بوده‌ام و دلایل این مخالفت را نیز گفته‌ام، گفت: البته این صحبت‌ من به معنای عدم کمک دولت به احزاب نیست اگر واقعا قرار است کمک مالی شود باید مسیر و ضابطه‌های آن مشخص باشد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش به بحث طبقه‌بندی احزاب، برنامه‌محوری، تاسیس پارلمان حزبی اشاره کرد و گفت: ما نیز موافق این هستیم که روزی به نام احزاب ثبت شود اما این باید به تصویب شورای اجتماعی برسد و امیدواریم که در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور خواهیم داشت اینگونه مباحث مطرح شود ما همانگونه که اعلام کردیم به دنبال بازنگری در قوانین انتخابات، شوراها و حتی NGOها هستیم؛ اواخر دی‌ماه قرار است که رئیس‌جمهور با نمایندگان NGOها دیدار کند.

768 نمایش

نظر دادن