تاریخ انتشار: شنبه, 29 تیر 1392 ساعت 13:53

بهار روابط ایران و آمریکا نزدیک است / خودداری کنگره از ارایه طرح سالانه تشدید تحریم ایران

کنگره آمریکا بعد از اقدام 131 عضو کنگره برای امضای نامه‌ای که دیپلماسی با ایران را خواستار شد، در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال جاری نیز آماده نشود.

 به گزارش آخرین نیوز ، در حالی که نیکلاس برنز، معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی پیش بینی کرد ایران و آمریکا در نیمه دوم سال 2013، با یکدیگر مذاکره مستقیم خواهند داشت ،کنگره آمریکا بعد از اقدام 131 عضو کنگره برای امضای نامه‌ای که دیپلماسی با ایران را خواستار شد، در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال جاری نیز آماده نشود.

برنز در مقاله ای با عنوان « سرگردانی آمریکا -اسراییل درباره ایران» در سایت «تایمز ریکورد» با اشاره به اظهارات اخیر نتانیاهو نوشت: نوشت که بخش عمده ای از آنچه نتانیاهو می خواهد که شامل تحریم سنگین و تهدید به زور است، توسط باراک اوباما و جورج بوش، روسای جمهور فعلی و پیشین آمریکا به اجرا در آمده است. حتی خود نتانیاهو هم در مصاحبه یکشنبه گذشته خود پذیرفت که ایران هنوز از خط قرمز تل آویو در زمینه توان هسته یی یا از خط قرمز آمریکا درباره سلاح هسته یی عبور نکرده است. هیچ کارشناس متبحری هم پیش بینی نمی‌کند که ایران در سال 2013 به سلاح هسته‌یی دست یابد. بنابر این اکنون زمان دیپلماسی است و دلیلی برای کوبیدن بر طبل جنگ وجود ندارد.

برنز افزود: نمایش واقعی در نیمه دوم این سال (2013) احتمالا در میز مذاکرات در در وین، استانبول یا ژنو رخ خواهد داد؛ که در آنجا دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی احتمالا اولین گفت‌و‌گوی اساسی را پس از 34 سال قطع روابط که در دوران جیمی کارتر آغاز شد، انجام خواهند داد و اینجاست که هشدار نتانیاهو مبنی بر اینکه اسراییل (رژیم صهیونیستی) ممکن است پیش از آمریکا (به‌اقدام علیه ایران بپردازد) نسنجیده خواهد بود است.

وی با اشاره به رابطه نزدیک آمریکا با رژیم صهیونیستی ادامه داد: اگر اسراییل در حالی که همچنان شانس راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد، دست به حمله بزند، میان این دو دوست نزدیک بحرانی قطعی ایجاد خواهد شد.

برنز در ادامه با ادعای توانمندی آمریکا برای حمله به ایران افزود که «اسراییل با وجود قدرتش، از ظرفیت نظامی و اعتبار بین‌المللی برای مهندسی حمله‌ای که آمریکا قادر به انجام آن است، برخوردار نیست» و تاکید کرد که اگر نیاز به توسل به زور در صورت شکست مذاکرات باشد، بهتر است توسط آمریکا انجام گیرد و بنابر این « نتانیاهو باید به اوباما اعتماد کند، اجازه دهد رهبری امور را به دست گیرد، زمان و فضا را فراهم کند تا آمریکا بتواند به بررسی گزینه دیپلماتیک جایگزین برای جنگ باشد.

این دیپلمات پیشین آمریکایی در ادامه با ذکر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی باید در خصوص ایران شکیبا باشند، ایران را «تهدیدی » مشترک برای دو طرف خواند و افزود که بهتر است اوباما و نتانیاهو در خصوص آنچه انجام می دهند، متحد باشند.

برنز معتقد است: طبعاً یک توافق با ایران بر جنگ وحشتناک با این کشور ارجحیت دارد.

همچنین کنگره آمریکا بعد از اقدام 131 عضو کنگره برای امضای نامه‌ای که دیپلماسی با ایران را خواستار شد، در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال جاری نیز آماده نشود.

واشنگتن‌پست با اشاره به تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران، تلاشش برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و ابراز تمایل این کشور برای توسل به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌یی ایران نوشت که از سال 2009 و زمانی که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا شد، دولتش سرسختی فوق العاده‌ای در قبال ایران داشت و کنگره آمریکا نیز معمولا راهی را برای سخت‌تر کردن مواضع آمریکا در قبال ایران پیدا کرد.

این روزنامه با ذکر مثال‌هایی از تلاش‌های ضدایرانی هر دو حزب کنگره آمریکا در سال‌های اخیر افزود که به نظر می‌رسد در هفته جاری این مواضع کنگره کمی تغییر کرده است. ابتدا 131 نماینده مجلس نامه‌ای را برای دولت ارسال کردند که آن را به دنبال کردن دیپلماسی با ایران که به تازگی حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور آن برگزیده شده است، ترغیب می کند.

این نامه که به دلیل اسامی نویسندگان آن، چارلی دنت و دیوید پرایس به نامه "دنت-پرایس" معروف شده است که محک نزدن روحانی و سنجیدن این که آیا انتخابش فرصتی واقعی برای پیشرفت را فراهم می‌کند یا خیر اشتباه خواهد بود و می‌افزایدکه آمریکا بهتر است از تمامی ابزارهای دیپلماتیک برای بخشیدن جان دوباره به گفت‌وگوهای هسته‌یی استفاده کند.

به نوشته این روزنامه این نامه از آن جهت حایز اهمیت است که توسط نهادی ارایه شد که به لحاظ سنتی با به کارگیری دیپلماسی در قبال ایران مخالف است اما اکنون تعداد زیادی از اعضای آن خواستار چنین چیزی شده‌اند.

به نوشته این روزنامه نکته دوم به تحریم‌ها مربوط می‌شود. معمولا کنگره در تابستان هر سال بدون توجه به این که اقدامش از نظر کاخ سفید خوب است یا بد، طرحی قانونی را به کاخ سفید می‌فرستد که هدفش تشدید تحریم‌های ایران است اما در سال جاری اعضای آن این سنت را شکستند. فصل‌نامه کنگره با عنوان "امیلی کادی" گزارش می دهد که طرح سالانه تحریم‌ها آماده نشده و حتی اگر برای سال جاری آماده شود، زودتر از ماه اکتبر این کار انجام نخواهد شد.

به نوشته کادی به تعویق افتادن طرح قانونی تحریم‌ها، پنجره دیپلماتیک خوبی برای آمریکا و ایران فراهم می‌کند زیرا حسن روحانی در ماه اوت دولت را به دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات هسته‌یی بین‌المللی نیز برای سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.

واشنگتن‌پست افزود که دولت اوباما و روحانی هر دو مدت‌هاست که به تمایل برای ورود به دیپلماسی مستقیم و کار کردن در جهت توافقی گسترده‌تر به منظور پایان دادن به چند دهه خصومت اشاره کرده‌اند. یک مانع اصلی میزان درجه‌ای است که ایران و آمریکا می‌توانند درخصوص اهداف و منافع مختلف‌شان با یکدیگر مصالحه کنند. این مانع سختی است. این منافع رقیب فقط از طریق مذاکرات مفصل و به احتمال زیاد مصالحه‌هایی سخت از جانب هر دو قابل حل و فصل هستند.

به نوشته این روزنامه موانع بزرگ دیگر نیز شامل سیاست‌های داخلی هر دو طرف است و این که هر طرف به فرهنگ سیاسی طرف دیگر بی‌اعتماد است.

بنا بر این گزارش دیپلماسی آمریکا- ایران بیش‌تر به بحث‌های داخلی در هر کشور درباره ارتباط خارجی میان آن‌ها مربوط می‌شود و برای آن‌هایی که تمایل دارند شاهد پایان این چند دهه خصومت به شکلی مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک باشند، نرم شدن ظاهری کنگره در قبال ایران نشانه بالقوه، چشم‌گیر و یک گام واقعی هرچند کوچک به سمت صلح است.

 

 

 

18075 نمایش

نظر دادن