تاریخ انتشار: جمعه, 10 خرداد 1392 ساعت 20:00

کری:هر ماه اوضاع خطرناک‌تر می‌شود/انتخابات تغییری در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نمی کند

کانادا در یک کنفرانس خبری از تشدید تحریم ها علیه ایران و قرار دادن نام ٣٠ مقام و ٨٢ نهاد فعال در زمینه فعالیت های اتمی این کشور در فهرست تحریم های اتاوا خبر داد.آمریکا اقدام دیگری نیز انجام داده و آن جریمه شرکت نفتی توتال به پرداخت 398 میلیون دلار جریمه به اتهام پرداخت رشوه به یران است.

به گزارش آخرین ،همزمان با داغ شدن فضای انتخابات ریاست جمهوری ایران، کشورهای غربی از نتایج آن ابراز ناامیدی می کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت انتظار ندارد انتخابات ریاست جمهوری ایران تغییری در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کند.

 «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبر ی مشترک با همتای آلمانی‌اش گفت انتظار زیادی ندارد انتخابات ریاست جمهوری ایران محاسبات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را تغییر دهد.

جان کری گفت: «ایران باید بداند که صبر کشورها از برنامه هسته‌ای ایران سر آمده است.»وی افزود: «هر ماه اوضاع خطرناک‌تر می‌شود.»

به گزارش رویترز، «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان در این گفت‌وگوی دو جانبه خواستار مذاکرات دیپلماتیک بیشتری بر سر برنامه هسته‌ای ایران شده است.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه 9 خرداد گزارشی را منتشر و در آن مدعی شد که حمایت ایران از فعالیت های تروریستی در جهان افزایش یافته است.

رویترز در این رابطه می نویسد : وزارت خارجه آمریکا، در گزارش سالیانه خود در مورد تروریسم در جهان، ایران را متهم کرد که در سال گذشته میلادی حمایت خود از تروریسم را به شکلی بی‌ سابقه در مقایسه با ۲۰ سال گذشته افزایش داده است.

البته باید توجه داشت حمایت اصولی جمهوری اسلامی ایران از گروههای مقاومت در لبنان و فلسطین و مبارزات برحق و مشروع مردم بحرین از نظر آمریکا و متحدانشان حمایت از تروریسم قلمداد می شود.

در گزارش سالیانه وزرات خارجه آمریکا، به ضعیف‌ شدن گروه القاعده در پاکستان، عقب نشینی الشباب در سومالی یا نفوذ القاعده عراق در میان شورشیان سوری و موارد دیگری از این دست اشاره شده است.

این گزارش سالیانه پاکستان، عراق و افغانستان را بدترین کشورها از لحاظ حملات تروریستی عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از شش هزار و 700 حمله تروریستی در جهان رخ داده است که در این حملات بیش از 11 هزار نفر کشته شده‌ اند. برهمین اساس در سال گذشته میلادی 85 کشور جهان شاهد فعالیت های تروریستی بوده اند که55 درصد آنها که 62 درصد قربانیان را شامل می‌ شود، در پاکستان، عراق و افغانستان رخ داده است.

تحریم 51 ایرانی

وزارت خارجه آمریکا نیز دیروز پنجشنبه اعلام کرد که نام 51 مقام ایرانی را به دلیل آنچه نقض حقق بشر خوانده، به فهرست تحریم های خود اضافه کرده است. آمریکایی ها با استفاده ابزاری از واژه حقوق بشر، کشورهای مخالف سلطه طلبی خود از جمله جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کنند در حالی که خود علاوه بر نقض حقوق بشر در عراق، افغانستان و پاکستان و همچنین گوانتانامو، از نقض کنندگان حقوق بشر در منطقه به ویژه عربستان و بحرین حمایت می کنند.

محکومیت ارباب سیر به 25 سال زندان

اقدام دیگری که برای دامن زدن به پدیده ایران هراسی شکل گرفته اقدام آمریکا در زنده کردن ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در ایالات متحده است. در سال گذشته میلادی فردی به نام "منصور ارباب سیر" به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان در آمریکا بازداشت شد، اما این ادعا به حدی مضحک بود که تا مدت ها خبری از آن منتشر نشد تا اینکه در روزهای گذشته بار دیگر با انتشار خبر محکومیت ارباب سیر این موضع مجددا داغ شد.

روزنامه واشنگتن پست در این رابطه می نویسد : مجازات ٢٥ سال حبس حد اکثر مجازاتی بود که دادگاه می توانست اعمال کند.  ارباب سیر در ماه سپتامبر سال  میلادی۲۰۱۱ در فرودگاه جان اف کندی در نیویورک بازداشت شده بود.

جریمه توتال به اتهام ارتباط با ایران

اما آمریکا اقدام دیگری نیز انجام داده و آن جریمه شرکت نفتی توتال به پرداخت 398 میلیون دلار جریمه به اتهام پرداخت رشوه به یران است.

واشنگتن پست در خبر دیگری در این رابطه می نویسد : به گفته وزارت دادگستری آمریکا، شرکت توتال به دلیل نقض "قانون ضد پرداخت رشوه به خارجیان" جریمه شده است. در حالی که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که شرکت توتال پرداخت جریمه نقدی را پذیرفته است، یک سخنگوی این شرکت گفت که "توتال" و مدیر عامل آن، کریستف دمارژری، در هر دادگاهی که تشکیل شود حاضر خواهند شد و از قانونی بودن رفتار خود دفاع خواهند کرد.

کانادا دادو ستد با ایران را تحریم کرد

اما در این میان کانادا نیز از آمریکا عقب نماند و برای نشان دادن سپرسپردگی خود به واشنگتن اعلام کرد که با تشدید تحریم ها علیه تهران، صادرات و واردات از ایران را ممنوع کرده است.

سایت خبری "نورث شورنیوز" در این رابطه می نویسد : "جان برد" وزیر امور خارجه کانادا در یک کنفرانس خبری از تشدید تحریم ها علیه ایران و قرار دادن نام ٣٠ مقام و ٨٢ نهاد فعال در زمینه فعالیت های اتمی این کشور در فهرست تحریم های اتاوا خبر داد.

وزیر امور خارجه کانادا در کنفرانس مطبوعاتی خود مدعی شد : نگرانی های شدید کانادا در مورد برنامه هسته ای ایران بار دیگر اتاوا را وادار کرده است تا با اراده راسخ و مصمم قدم بردارد.

همچنین باید به فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی غربی ها علیه جمهوری اسلامی ایران در کنار اظهارات مقامات سیاسی غربی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آتی کشورمان اشاره کرد که تلاش می کنند به زعم خود مانع خلق حماسه سیاسی شوند و مردم را از شرکت گسترده در این رویداد مهم منصرف کنند که البته این ترفند آنها همانند دوره های گذشته با حضور حماسی و پرشور مردم با شکست همراه خواهد شد.

1296 نمایش

نظر دادن