تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 ارديبهشت 1396 ساعت 08:49

طوفان قالیباف در قم ؛بیش از 50 هزار میلیارد تومان تومان وام به 400 نفر دادند

به گزارش آخرین نیوز ، محمدباقر قالیباف، عصر امروز طی سخنانی در اجتماع پرشور مردم شهر قم که در محل مسجد امیرالمومنین(ع) این شهر برگزار شد، ضمن تبریک عید مبعث، گفت: خداوند را شاکرم که در شهر علم و تقوا حضور پیدا کردم، قم همیشه مبدا تغییر و انقلاب بوده و برای آن هزینه پرداخته است. امیدوارم همیشه این افتخار نصیب مردم ولایتمدار باشد که هرگونه تغییر در محور انقلاب اسلامی از این شهر آغاز شود.

وی افزود: امروز مجموعه کشور و مردم ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند یک تحول و انقلاب اساسی در عرصه اقتصادی کشور هستند.

قالیباف فلسفه مبعث را پیاده سازی مکارم اخلاق در همه جوامع دانست و گفت: رسالت نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت (ع) نیز برقراری قسط و عدل در جامعه است. همچنانکه حضرت علی (ع) در خطبه معروف خود اشاره می کنند علما در مقابل خداوند متعهد هستند در مقابل ظلم ایستادگی کرده و از مظلومان و مستضعفان حمایت کنند. خوشحال هستیم امروز هم همچنان علمای ما مدافع محرومان، مستضعفان و مظلومان جامعه هستند و همیشه درب این بیوت در دفاع از محرومان باز بوده و خواهد بود.

 
 
محمدباقر قالیباف

 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر تلاش و مجاهدت در عرصه های مختلف کشور، عنوان داشت: بر اساس آیات سوره نسا به این درک می رسیم که عرصه مجاهدت و مقاتله تنها در میدان دفاع مقدس و هجوم علیه کشور نیست، بلکه این مجاهدت و مبارزه برای مستضعفان و محرومان نیز هست.

وی در ادامه به جایگاه نظام اسلامی در ساختار بین الملل اشاره کرد و گفت: برخی تلاش می کردند نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل نگیرد و انقلاب اسلامی به پیروزی نرسد، اما پس از شکل گیری نظام اسلامی جنگ را بر ما تحریم کردند و هزاران مشکل ایجاد شد اما مجاهدت و مبارزه این مردم و رهبری های حضرت امام (ره) به جایی رسیده که امروز ملت غیور ایران در ساختار بین المللی تاثیرگذار است.

به نقش آفرینی ایران در موضوعات منطقه ای اشاره کرد و گفت: بدون نقش ایران هیچ ابر قدرت و قدرت منطقه ای نمی تواند هر تصمیمی بگیرد و بخواهد آن تصمیم را اجرایی کند.

قالیباف به نقش آفرینی ایران در موضوعات منطقه ای اشاره کرد و گفت: بدون نقش ایران هیچ ابر قدرت و قدرت منطقه ای نمی تواند هر تصمیمی بگیرد و بخواهد آن تصمیم را اجرایی کند.

وی افزود: ریشه این افتخار بزرگ در آن بود که مردم در صحنه حضور داشتند و حضور مردم در صحنه نیز یک حضور تشریفاتی نبود. در زمان آغاز جنگ مردم در همه سطوح دفاع مقدس حضور پیدا کردند که نمونه عینی آن شهید زین الدین از شهر قم بود. این افراد جزء مردم بودند که در همان مقطع دانشگاه، اساتید، اهل علم، مهندسان و همه ظرفیت های مردمی پای کار آمدند. قالیباف خاطر نشان کرد: ما در زمان جنگ حتی یک عدد خمپاره 60 با 1200 متر برد نداشتیم و نمی توانستیم خمپاره تولید کنیم، اما بعد از گذشت چند سال با حضور مردم در صحنه توانستیم به جایی برسیم که تا پیش از پایان جنگ دسترسی به تکنولوژی های مهم دنیا در حوزه مسایل موشکی ایجاد شود. یعنی ما در ابتدا هزار متر برد خمپاره ای نداشتیم اما در کمتر از یک دهه به تکنولوژی دست پیدا کردیم که بحث چند هزار کیلومتر برد ظرفیت فنی این کشور باشد. بعد از دوران دفاع مقدس نیز توانستیم به این قابلیت برسانیم که ماهواره را در مدار قرار دهیم.

وی گفت: سوال اینجا است چرا در صحنه نظامی و امنیتی که از جهت مدیریتی، علمی، فنی جزو سخت ترین حوزه ها به شمار می رود، وقتی قادریم به اقرار دشمنان در این عرصه جزو 5 کشور اول دنیا قرار بگیریم و رشد علمی در کشور را به جایی برسانیم که با رشد 15 برابری در حوزه کشورهای نام آور دنیا قرار بگیریم، چرا باید ایران عزیز ما و مردم مخلص و با وفا اینگونه زندگی کنند.

مردان مردانی که هرگز در مقابل دشمنان قد خم نکردند و پدر و فرزند هردو در یک گردان با هم می جنگیدند و وقتی پسر در مقابل پدرش در عملیات کربلای 5 به شهادت رسید این پدر خم به ابرو نیاورد و پیکر فرزندش را عقب تویوتا گذاشت و خط را ترک نکرد. اما چرا باید امروز پدران ما در خانواده خود در مقابل حداقل نیازهای فرزندان خود شکسته شود و فرو بریزد. این سزاوار ملت ما نیست.

سزاوار نیست که جوان ما می بینید مادرش در خانه های مردم کار می کند تا فرزندش بتواند درس بخواند و مهارتی پیدا کند. همه آرزوی این فرزند آن است که بعد از فارغ التحصیلی بتواند جبران محبت های مادرش را انجام دهد اما حتی بعد از فارغ التحصیلی هم باید از مادرش پول بگیرد. نتیجه این آُیب های اجتماعی و آسیب دیدن کانون گرم خانواده ها است.

اوج بدبختی ما آنجا است که وقتی نگاه می کنیم، اطلاعات و آمار نشان می دهد ایران ظرفیت های بسیار زیادی در منابع اقتصادی دارد. امروز مجموعه کشفیات شناسایی شده ما در زمینه نفت و گاز رتبه اول را در دنیا دارد در کنار این سایر منابع فلزی و غیرفلزی در کشور به همراه فرصت های فراوانی در بخش های دیگر وجود دارد.

با همه مشکلات آبی در حوزه گیاهان دارویی شرایط استثنایی در کشور داریم، بیش از 90 درصد گونه های گیاهان دارویی در کشور ما وجود دارد و به صورت انبوه قابل تولید شدن است؛ چنان که این موضوع به شدت در دنیا مورد استقبال و نیاز است مخصوصا اگر فرآوری هم صورت گیرد. در برخی از کشورها در این بخش درآمد چند صد میلیارد دلاری دارند.

با این شرایط اگر به رتبه اقتصادی ایران نگاه کنیم شاهد هستیم جزو هفت کشور آخر هستیم. چطور می شود مردم ما در آن عرصه جزو 5 کشور اول دنیا باشند اما در جایی که پتانسیل و ظرفیت دارند جزو هفت کشور آخر باشند.

قالیباف با اشاره به رکود، بیکاری و گرانی موجود در جامعه، ابراز داشت: به نظر می رسد این مسایل چیزی جز ضعف مدیریت و سوء تدبیر در اداره کشور نیست.

وی با اشاره به فاصله گرفتن از باورها و تعهدات مسئولان با مردم در 12 فروردین سال 1358، تاکید کرد: مردم اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند و دیدیم هرکجا آنها حضور موثر و دائمی داشتند به این موفقیت رسیدیم اما در حوزه اقتصادی، شاهد هستیم عملا 96 درصد مردم از گردونه امکانات و ظرفیت های اقتصادی خارج هستند این در حالی است که قرار ما این نبود.

حضرت امام (ره) فرمودند کاری که مردم می توانند انجام دهند دولت ها در آن کار دخالت نکنند اما آیا امروز اینگونه رفتار می کنیم. آیا در اصل 44 و در سیاست های کلانی که مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد ابلاغ کردند اینگونه عمل می کنیم؟

سرمایه بانک ها متعلق به مردم است اما زمانی که همین مردم می خواهند از بانک ها وام بگیرند دچار مشکل هستند، چقدر افرادی داریم که برای وام ازدواج پشت صف هستند اما می بینیم بیش از 50 هزار میلیارد تومان تومان وام در اختیار 400 نفر قرار دارد. طبیعی است این منطق  و نوع مدیریت این مشکلات را به وجود می آورد. بنده به عنوان یک مسئول چه حقی دارم دغدغه ای غیر از دغدغه مردم داشته باشم؟ اگر دغدغه من دغدغه مردم نبود دیگر کار مردم را حل نمی کنیم بلکه تنها به 4 درصد از جامعه می پردازیم و به بقیه مردم توجهی نداریم. نتیجه این رویکرد به بی اعتمادی، خلف وعده و بی عملی منجر می شود.

ما در 29 اردیبهشت می خواهیم رئیس قوه مجریه کشور را انتخاب کنیم یعنی همه امورات مدیریتی کشور در ابعاد مختلف برای تحقق همه قوانین، طرح ها و خواسته های مردم تلاش کند و آن را مدیریت کند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود تجربه و سابقه مدیریتی، ابراز داشت: گاهی اوقات طرح و برنامه هم وجود دارد این درحالی است که طرح و برنامه لازم است اما کافی نیست چرا که اجرا و پیاده سازی آن مهم تر از خود طرح است.

قالیباف بر ضرورت کارآمدی در مدیریت کشور تاکید کرد و گفت: این توان و ظرفیت در نیروهای جوان، صاحب نظر، خلاق و دلسوز وجود دارد که می توانند برای کشور افتخار آفرینی کنند اما متاسفانه این همه چالش برای ما ایجاد شده و وعده ها روی هم انباشته شده است. طبیعی است که مردم احساس بی اعتمادی خواهند کرد و این بی اعتمادی بزرگ ترین ضرری است که به کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه «اعتماد بزرگ ترین سرمایه برای حرکت و حل مشکل یک جامعه است»، ابراز داشت: امروز با عملکرد ها این اعتماد را از بین برده اند و مردم دل نگران هستند.

قالیباف خاطر نشان ساخت: وقتی تصمیم گیری به بعضی از موضوعاتی که به مردم می خواهد ختم شود می گویند فلان امکان و بودجه نیست. مردم می گویند چطور می شود بودجه جاری و هزینه های دولت در ظرف سه سال به بیش از سه برابر افزایش پیدا کند اما حداقل همین یارانه هایی که به قشر مستضعف داده می شود چرا افزایش نداشته است.

بسیاری از افراد در خود قم و شهرک های اطراف هستند که اگر همین یارانه در اختیار آنها قرار نگیرد، نمی توانند زندگی کنند.  طبیعا هزینه ها بالا رفته و قدرت خرید پائین آمده است، اما مگر مردم مستضعفی که با یارانه خود زندگی می کنند قدرت خریدشان پائین نیامده است؟ این همان جایی است که ما مردم را نمی بینیم و دغدغه مردم را نداریم.

با انتقاد از نوع نگاه کهنه و قدیمی، تاکید کرد: امروز روش ها و نگاه ها برای حل مشکلات در کشور دقیقا بر اساس روش های 60 سال قبل است، امروز که نمی شود جامعه را با روش های 60 سال قبل و بسیار پرهزینه و گران اداره کرد.

امروز شاهد هستیم روش های مدیریت با گذشته کاملا متفاوت شده اما حوزه های برنامه ریزی ما مثل 60 سال قبل عمل می کنند. روزی که من توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم، چه اتفاقی افتاد که تنها در طول 14 ماه به مردم قول دادیم که دیگر لازم نیست سراغ پلیس بروند، از خانه هر اتفاقی افتاد به 110 زنگ بزنید تا سراغ شما بیایند. همه اول به این حرف خندیدند و هیچ کس باور نمی کرد اما این اتفاق افتاد.

وی گفت: سهم نیروی انتظامی از بودجه عمومی در آن مقطع 3.2 بود، سهم نیروی انتظامی در ادامه یک دهم درصد هم از بودجه ملی کاهش پیدا کرد اما همه آن تجهیزات خریده شده و پاسگاه ها ساخته شد. امروز هم پول داریم اما روش بلد نیستیم، سوء تدبیر داریم، وقت نمی‌گذاریم، مردم را سهیم نمی کنیم و به جوانان خلاق فرصت کار نمی دهیم.

کسانی که می گویند نمی شود پنج میلیون شغل ایجاد کرد جون نگاهشان به جای دیگر است. قطعا می شود 5 میلیون شعل ایجاد کرد اما اگر نمی شود، هر سال حداقل یک میلیون و 200 هزار نفر تقاضای شغل اضافه می شود. خب می خواهید چه کار کنید؟ حتما می شود اما نه با نگاه و روش شما و نه با 25 میلیارد دلار قاچاق .

منظور ما از قاچاق نیازمند و مرز نشینی که با کوله جنس می آورد و عزیز ساحل نشینی که ته لنجی می آورد منظور ما نیست اگر همه آنها این کار را انجام دهند درصد جزئی می شود. 25 میلیارد دلار قاچاز از جاده و بندر رسمی می آید. چرا جلوگیری نمی شود؟ چون جزو مان 4 درصد آدم ها هستند.

امروز اقتصاد را دلال ها و واردات کنندگانی که اداره می کنند که نسبت به وارد کردن کالاهای مضر و غیر ضرور اقدام می کنند. آنها نمی روند انتقال تکنولوژی دهند و مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها را وارد کشور کنند و این از مشکلاتی است که وجود دارد.

ما در 29 اردیبهشت می خواهیم برای مدیریت اجرایی کشور تصمیم بگیریم که این ظرفیت های عظیم ی که وجود دارد را به کار بگیریم و مشکلات اقتصادی را در دوره چهار سالهاز جالت بحرانی رها کرد و همه مردم امیدوار شوند ماشین اقتصاد در کشور به راه خواهد افتاد.

3044 نمایش

نظر دادن