AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 فروردين 1396 ساعت 13:57

سخنگوی وزارت خارجه: هر دولت و فردی که در ایران انتخاب شود اجرای برجام را ادامه خواهد داد/ از نظر ما حادثه خان شیخون مشکوک است

اولین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی مستقر در تهران در سال 96 برگزار شد.

این نشست در وزارت خارجه و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد و بهرام قاسمی به سوالات خبرنگاران در ارتباط با تحولات منطقه‌ای و بین المللی و مواضع ایران در ارتباط با آنها پاسخ داد.

قاسمی  در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای مصری خود گفت: در این گفت‌وگوی تلفنی  که هفته گذشته انجام شد حوادث تروریستی در مصر از سوی ایران محکوم و مراتب تسلیت ایران اعلام شد. همچنین دو وزیر در مورد مسائل دو جانبه نیز رایزنی کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رفراندم در ترکیه و تأثیر بر مسایل منطقه‌ای اظهار کرد: بحث برگزاری رفراندوم در ترکیه یک بحث داخلی است. ترکیه کشور همسایه ما است و آنچه در این کشور اتفاق افتاده و خواهد افتاد به مردم ترکیه مربوط می‌شود و هر آن‌چه را که اکثریت مردم ترکیه بپذیرند و به آن رأی بدهند مورد احترام ما خواهد بود. اما این‌که این رفراندوم و نتیجه آن در صورت تأیید چه تأثیری می‌تواند در کل منطقه داشته باشد، باید صبر کرد. ما امیدواریم که این رفراندوم بتواند به صلح، ثبات، امنیت و ایجاد اجماع در داخل ترکیه کمک کند و با اجماعی که در این کشور ایجاد می‌شود، این کشور را به سمت یک کشور با ثبات سوق دهد. در عین حال همان‌طور که گفتم در مورد اثر و بازتاب منطقه‌ای آن باید صبر کرد و نباید در ارتباط با این موضوع تعجیل کرد.

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با دیدار اخیر یکی از مقامات کنگره آمریکا با سرکرده منافقین و تماس‌هایی که در این ارتباط بین آنها ایجاد شده است، گفت: این تماس‌ها جدید نیست و برخی از مقامات آمریکایی نشان داده‌اند که نتوانسته‌اند از تاریخ، زمان و گذشته عبرت بگیرند. در عین حال، این کاره خطایی بود و دولت آمریکا مانند دیگر خطاهایش در گذشته مجبور است تاوان آن را پس بدهد.

قاسمی در ارتباط با برگزاری کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 در ارتباط با برجام که قرار است، اوایل اردیبهشت ماه در وین برگزارش شود، اظهار کرد: کمیسیون مشترک، مرجع و ماوای طرح مسائل و اختلافی است که در حوزه برجام می‌تواند وجود داشته باشد.

اراده سیاسی انگلیس، ممانعت از صدور محموله کیک زرد از قزاقستان به ایران است

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که اختلاف ایران و انگلیس در ارتباط با خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان به چه دلیل است؟ توضیح داد: اختلاف خاصی وجود ندارد و به نظر می‌رسد اراده سیاسی انگلیس در راستای ممانعت از صدور محموله به ایران است. در حالی که آنها باید متوجه شوند برخلاف برجام عمل می‌کنند و باید به تعهدات خود بازگردند. در این مورد انگلیس بدعهدی و بد اخلاقی داشته است. امیدواریم انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد تبلیغات منفی برخی از رسانه‌های غربی در ارتباط با انتخابات پیش رو پرسید که قاسمی در پاسخ گفت: مردم ایران نشان داده‌اند که در مقاطع تاریخی و لحظات حساس به آن‌چه که به نفع کشور می‌دانسته‌اند، عمل کرده‌ و منافع ملی ایران را دنبال کرده‌اند.

قاسمی تاکید کرد: فضاسازی رسانه‌های بیگانه تاثیری در عزم و اراده مردم ایران ندارد.

اقدام آمریکا در استفاده از "مادر بمب‌ها" در افغانستان آثار نظامی جدی ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اقدامات اخیر آمریکا در سوریه و افغانستان و استفاده این کشور از "مادر بمب‌ها"ی غیر هسته‌ای اظهار کرد: به نظر ما این اقدامات بیش از آن‌که آثار نظامی اثربخش داشته باشد، یک نوع سردرگمی مقامات آمریکایی را در ارتباط با مسائل داخلی این کشور نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این اقدامات آثار نظامی جدی نخواهد داشت. اقدام آمریکا در حمله سوریه غیر قانونی بود و آن‌چه که در افغانستان انجام داده‌اند هیچ تناسبی با مسائل افغانستان ندارد و گروه داعش در افغانستان در آن حد نیست که نیاز به استفاده از این‌گونه بمب‌ها در ارتباط با آنها باشد.

وی تاکید کرد: اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان هیچ توجیهی به معنای نظامی ندارد.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که شما اشاره کردید این حمله‌ها آثار نظامی جدی ندارد،‌ ممکن است آثار و اهداف سیاسی در پی آن وجود داشته باشد؟ تصریح کرد: ممکن است با اهداف سیاسی این موضوع طراحی شده باشد ولی باید توجه داشته باشیم که وضعیت سوریه و افغانستان در سال‌های اخیر نشان داده که راه‌حل بحران این دو کشور راهکارهای نظامی ندارد و در واقع راهکار نظامی، راهکار نهایی نیست.

وی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در سالیان گذشته و موثر نبودن این حضور گفت: راه‌حل بحران‌های موجود،‌ راهکار سیاسی است. باید در چارچوب اجماع جهانی و با مشارکت همسایگان و مردم این کشور راهکار و نتیجه لازم حاصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اقدامات اخیر آمریکا در سوریه و افغانستان را بیش‌تر یک ژست و حرکت می‌دانیم که برخی از آنها ناشی از مسائل داخلی آمریکاست و از طرف دیگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به هم‌پیمانان خود نشان دهند که در منطقه حضور دارند. بنابراین از نظر ما این اقدامات حتی نمی‌تواند علائم سیاسی جدی در منطقه چه برای سوریه و چه برای افغانستان ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که گفته شده، قرار است اتاق مشترک نظامی ایران،‌ روسیه و سوریه تشکیل شود و همکاری‌های سه کشور در این بعد افزایش پیدا کند، اظهار کرد: بحث همکاری‌های ایران،‌ روسیه و سوریه موضوع جدیدی نیست و از مدت‌ها پیش همکاری‌های گسترده، تماس‌ها و رایزنی‌های مکرر و منظمی در مقاطعی که مورد نیاز بوده بین سه کشور در جریان بوده است. در حوزه نظامی نیز این نشست‌ها و رایزنی‌ها مسبوق به سابقه است و موضوع جدیدی از نظر ما نیست. ما این‌گونه رایزنی‌ها و گفت‌وگوها را داشته و خواهیم داشت و براساس ضرورت، نیازها و شرایط سوریه این همکاری‌ها می‌تواند در سطوح و مقاطع مختلف تشدید یا کاهش پیدا کند.

باید به حاکمیت عراق احترام گذاشته شود

خبرنگار دیگری از سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با مسائل عراق و تاکید همواره ایران بر حفظ حاکمیت ملی این کشور پرسید که وی در پاسخ گفت: حاکمیت ملی عراق برای ایران یک اصل مهم و جدی است که بر آن پافشاری می‌کنیم و معتقدیم که باید به این حاکمیت احترام گذاشته شود و همه اقوام و مذاهب که در سرزمینی به نام عراق زندگی می‌کنند باید در چارچوب حاکمیت مرکزی این کشور فعالیت کنند.

دولت اردن متعهد شده مسببان اهانت به مراجع عراق را مجازات کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که شنیده شده که عده‌ای قلیل در اردن به تعدادی از مراجع مذهبی عراق اهانت کرده‌اند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ خاطرنشان کرد: من نیز خبری را که شما اشاره کردید، شنیده‌ام. گویی در همین ارتباط توسط دولت عراق،‌ کاردار اردن به وزارت خارجه این کشور احظار شده و از دیگر سو وزیر خارجه اردن نیز در تماس تلفنی با آقای جعفری وزیر خارجه عراق در ارتباط با این موضوع توضیحاتی را ارائه داده و اعلام شده که اقلیتی محدود در یک نقطه مشخص و با افکار مشخص دست به این اقدام زشت زده‌اند و در نهایت دولت اردن متعهد شده که مسببان این موضوع را بازداشت و مجازات کند. باید دید دولت اردن در این زمینه چه کار می‌کند.

وزارت خارجه برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را تا انتهای دولت یازدهم ادامه می‌دهد

قاسمی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید انتخابات ریاست جمهوری چه تاثیری بر برنامه‌های کاری و دیپلماتیک وزیر امور خارجه و وزارت خارجه خواهد داشت؟ اظهار کرد: طبیعی است که وزارت خارجه برنامه‌های از پیش تعیین شده خود را تا انتهای دولت یازدهم ادامه می‌دهد و هیچ‌گونه تغییری در برنامه‌های وزارت خارجه به دلیل موضوع انتخابات به وجود نخواهد آمد. آقای ظریف نیز برنامه‌ها،‌ دیدارها و رایزنی‌های معمول خود را خواهند داشت و همان‌طور که گفتم هیچ‌گونه تغییر در برنامه‌های وزارت خارجه و شخص وزیر به خاطر این موضوع به وجود نخواهد آمد.

در ادامه نشست خبری روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه که به مدت یک ساعت به طول انجامید خبرنگاری پرسید: آقای روحانی در روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفتند هووهایی که می‌خواستند نوزاد برجام را بکشند نمی‌توانند سرپرست آن باشند، اگر امکان دارد شما این هووها را معرفی کنید که چه کسانی هستند،‌ از طرف دیگر بر اساس صحبت‌های اعضای دولت طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها بوده‌اند که با عدم اجرای تعهدات خود می‌خواستند نوزاد برجام را بکشند. مگر آنها قصد کاندیداتوری در انتخابات ایران را دارند؟ که آقای رئیس‌جمهور اعلام کرده آنها نمی‌توانند سرپرست برجام باشند.

قاسمی در پاسخ به این سوال گفت: این سوالی است که شما باید از سخنگوی دولت بپرسید،‌ از جمله آن قسمتی که مربوط به اظهارات رئیس‌جمهور است. بخشی از آن نیز مربوط به مسائل داخلی است که من به آن ورود نمی‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که بحث برجام موضوعی مشخص است در ادامه به بیانیه اخیر گروه 7 اشاره کرد و افزود: در این بیانیه تاکید شده که باید تمام طرف‌ها به تعهدات خود عمل کنند و از دیگر سو برجام یک تفاهم بین‌المللی و چند جانبه است و یک کشور نمی‌تواند آن را زیر پا بگذارد.

هر دولت و فردی که در ایران انتخاب شود اجرای برجام را ادامه خواهد داد

این مقام وزارت خارجه با تاکید بر این‌که ایران پیش قدم برای نقض برجام نخواهد بود، ادامه داد: برجام برآمده از یک عزم ملی است و هر دولت و هر فردی که در ایران در راس حاکمیت و دولت قرار بگیرد در نهایت برجام را ادامه خواهد داد و همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران پیش قدم برای نقض برجام نخواهد بود، مگر این‌که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل نکنند. در آن صورت ایران اقداماتی مناسب را انجام می‌دهد.

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با نتایج برگزاری اجلاس مسکو و غیبت ترکیه و تاثیر آن بر روند گفت‌وگوهای حل بحران سوریه تصریح کرد: نشست مسکو بر اساس ضرورت خاص زمانی خود برگزار شد.

وی با اشاره به حادثه خان شیخون در سوریه و مشکوک عنوان کردن آن، اظهار کرد: در پی این حادثه مشکوک و غیر مترقبه شاهد اقدام یک جانبه آمریکایی‌ها علیه سوریه بودیم. اقدامی که مغایر با موازین بین‌المللی است. با توجه به این امر نیاز بود که در خصوص آخرین تحولات سوریه بین بازیگران و نقش‌آفرینان در ارتباط با سوریه،‌ نشست‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه به دیپلماسی فعال وزیر امور خارجه و تماس‌های تلفنی ظریف با همتایان خود از کشورهای مختلف در ارتباط با موضوع سوریه اشاره کرد و گفت: بعد از گفت‌وگو با آقای لاوروف و ولید معلم و مجموع اقداماتی که صورت گرفت تلاش شد نشستی بین سه کشور برگزار شود و آنچه که رخ داده مرور شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه در حاشیه برگزاری این اجلاس سه جانبه، نشست‌های دو جانبه‌ای نیز بین وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز انجام شد و همگی تاکید بر آن داشتند که یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف باید حادثه خان شیخون را مورد بررسی قرار دهد و از جامعه جهانی نیز خواستند که در این ارتباط کمک کنند.

نشست کارشناسی آستانه فردا در تهران برگزار می‌شود

قاسمی با بیان این‌که بحث حضور ترکیه در این اجلاس مطرح نبوده و این اجلاس در چارچوب رایزنی‌های قبلی که بین سه کشور در حوزه نظامی و سیاسی و غیره وجود دارد برگزار شد، ادامه داد: ترکیه در نشست آستانه حضور دارد و قرار است، فردا به مدت دو روز نشست کارشناسان آستانه در تهران برگزار شود و در همین چارچوب هیات‌های از روسیه و ترکیه به تهران خواهند آمد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری نشست کارشناسی آستانه در تهران اظهار کرد: احتمالا در نیمه اول اردیبهشت ماه نیز نشست آستانه 4 در سطح معاونان وزیران خارجه در آستانه برگزار شود که در جای خود نشست مهم و قابل اعتنایی است.

سخنگوی وزارت خارجه برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که سفیر ایران در کوبا از سوی وزارت خارجه این کشور احظار شده است،‌ گفت: ما چنین خبری را دریافت نکرده‌ایم.

قاسمی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع فلسطین گفت: موضع ما در ارتباط با فلسطین روشن و شفاف است و تغییر در ارتباط با آن ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با چرایی اجرایی نشدن استرداد زندانیان بین ایران و ترکمنستان با وجود تصویب مجلس گفت: مصوبات جای خود را دارد و اجرای آنها نیز در حوزه روابط خارجی جای خود را دارد. امیدواریم در جریان سفر آقای دکتر ظریف به ترکمنستان ایشان بتواند گره‌ای از مشکل را باز کنند و روندی که مقداری پیچیده و طولانی شده به نتیجه لازم برسد.

ایران خواهان روابط سازنده با کشورهای همسایه و منطقه‌اش است

خبرنگار دیگری در ارتباط با نامه‌نگاری‌هایی که بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس انجام شده و این‌که این نامه‌نگاری‌ها به چه نتیجه‌ای رسیده است از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که قاسمی در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان روابط سازنده با کشورهای همسایه و منطقه‌اش است.

وی به سفر چندی پیش وزیر خارجه کویت به ایران و نامه‌ای که در این سفر به آقای روحانی ارائه کرد و سفر رئیس‌جمهور به کویت و عمان و در ادامه سفر وزیر خارجه به قطر و نامه‌ای که سفیر ایران در کویت به مقامات کویتی ارائه کرده است، اشاره کرد و گفت: ما این‌گونه تماس‌ها و گفت‌وگوها را با اعضای شورای همکاری خلیج فارس داریم،‌ البته با یکی دو کشور مشکل بیش‌تری داریم و امیدواریم آنها با واقع‌بینی و اقدامات سازنده خود شرایطی را فراهم کنند که روابط ایران و کشورهای این منطقه در مسیر مثبت‌تر و بهتری قرار بگیرد و همگی بتوانیم در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تلاش جدی و کافی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جنبه تبلیغاتی حضور ظریف را در مراسم افتتاح چند فاز پارس جنوبی رد کرد

خبرنگاری با اشاره به همراهی روحانی توسط ظریف در مراسم افتتاحیه چند فاز پارس جنوبی در روز یک‌شنبه هفته جاری و برداشت به وجود آمده مبنی بر این‌که این اقدام جنبه تبلیغاتی داشته است، با رد چنین موضوعی گفت: این موضوع بستگی به نگاه شما دارد. به هر سازندگی، تولید و اقدامی که در هر کجای دنیا انجام می‌شود بر اساس این نگاه می‌توان از آن برداشت تبلیغاتی کرد. واقعیت این است که روز گذشته اقدام مثبت و بزرگی در کشور رخ داد و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور افتتاح شد و ما امیدواریم که این پروژه آثار پربرکتی برای مردم این منطقه و کل مردم ایران داشته باشد.

از نظر ما حادثه خان شیخون مشکوک است

در این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران در محکومیت حمله شیمیایی صورت گرفته به خان شیخون سوریه اعلام کرد که ما یکی از قربانیان این‌گونه حملات هستیم و به ادعای برخی از رسانه‌های خارجی، ایران در موضع‌گیری خود به صورت جدی اعلام نکرد که دولت سوریه این اقدام را انجام نداده است و آن‌ها مدعی شدند که ایران خود نیز در این زمینه دچار شک است که آیا این حمله را دولت سوریه انجام داده است یا نه؟ گفت: ما سخنگوی هیچ دولتی نیستیم ما روابط خوبی با سوریه داریم و هنگامی که این حادثه رخ داد مواضع خود را شفاف اعلام کردیم و این حادثه را محکوم کردیم.

وی با بیان این‌که ایران از همان ابتدا در ارتباط با این حادثه بر اهمیت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب تاکید کرد و در همین چارچوب رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی را با همسایگان و دیگر کشورها انجام داد، گفت: از نظر ما این حادثه مشکوکی است. از دیگر سو از سالیان پیش دولت سوریه و کشور سوریه توسط سازمان ملل از داشتن و دارا بودن سلاح‌های شیمیایی منع شده است و در واقع خلع سلاح شده است. این موضوع آن‌قدر روشن بود که شاید نیازی به بیان آن به این صراحت نداشت. دولت سوریه خلع سلاح شده است،‌ اما گروه‌های تروریستی در این منطقه توسط برخی از کشورها به این منابع دسترسی داشته‌اند و طبق برخی از اخبار سلاح‌های خاصی را از طرق مختلف وارد سوریه کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما به جای این‌که یک طرفه موضع‌گیری کنیم تاکید کردیم که باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود، گرچه برای ما روشن بود که سوریه خلع سلاح شده و اگر چیزی وجود داشته باشد باید در منابع و نزد دیگران جستجو کرد.

692 نمایش