تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 فروردين 1396 ساعت 13:29

تعبیر رویای 13 ساله برداشت نفت از پارس جنوبی

برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی، که در پایان اسفند سال 95 آغاز شده بود، امروز در حضور ریاست جمهوری و هیات همراه به بهره برداری رسید.

لایه نفتی پارس جنوبی که تا پیش از این تنها از سمت قطر برداشت می‌شد از 29 اسفند سال گذشته به تولید رسید و در حال حاضر روزانه 25 هزار بشکه نفت از آن تولید می شود.

به منظور تسریع در برداشت نفت از لایه پارس جنوبی، سازمان مستقلی در سال 93 درنظر گرفته شد.طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در فاز نخست با هدف تولید ٣٥ هزار بشکه در روز مدنظر قرار گرفت .

برای بهره برداری از لایه نفتی پارس جنوبی، نخستین شناور پالایشی نفت وارد ایران شد.

عقد قرارداد ساخت شناور پالایشی در زمان محدودیت‎های سیاسی و تجاری در سال ١٣٩٢ بود؛ زمانی که یاردهای کشتی سازی محدودی حاضر به همکاری با پروژه بودند. با باز شدن فضای سیاسی و اساس قرار دادن ماتریس اولویت های پروژه، یکی از مهمترین تصمیم‎های پروژه یعنی تغییر یارد کشتی سازی از شرق دور به منطقه که دارای شرایط کیفی به مراتب بهتری بود گرفته شد.

همزمان با شرکت‎های اروپایی معتبر ارائه دهنده گواهینامه و کلاس اروپایی برای نظارت بر بخش های مختلف کشتی عقد قرارداد شد که این تصمیم، کیفیت اجرای پروژه را به شدت بالا برد.

به گفته وزیر نفت، ایران با مطالعات فنی و مالی با شرکت های خارجی به دنبال آن است تا برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی را به 140 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

بر اساس مطالعات، این لایه نفتی بزرگتر از پیش‌بینی هاست و امکان برداشت بیشتر نفت وجود دارد.

به گزارش آنا، ظرفیت ذخیره سازی و صادرات نفت خام از این شناور امکان پذیر است.

1990 نمایش

نظر دادن