تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 اسفند 1395 ساعت 09:52

نمایندگان مجلس به «عباس آخوندی» رأی اعتماد دادند/ استیضاح پر سرو صدایی که فقط 74 رأی داشت!

جلسه نوبت عصر امروز مجلس با دستور ادامه بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
آخرین اخبار از جلسه ی استیضاح وزیر راه در زیر می آید:
 
استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی رای نیاورد
نتیجه رای به «عدم اعتماد» مجلس به وزیر راه و شهرسازی در ادامهمی آید:
 ۲۵۷ نفر حاضر
۷۴ رای مثبت
 ۱۷۶ رای منفی
 ۵ ممتنع
 دو نفر رای ندادند

دهقان، نماینده طرقبه و چناران و موافق استیضاح آخوندی: برخی مسئولین مایل نبودند اسناد لازم را در اختیار ما قرار دهند. 

سندی داریم مبنی بر اینکه شخصی به نام "محمد مهدی احمد آخوندی" قراردادی با شرکت راه آهن امضا کرده  به مبلغ 5 میلیارد و 800 میلیون تومان برای تامین پزشکان قطار که اسامی این پزشکان هست ولی در قطارها حضور ندارند ، اخیرا نیز یک نفر به خاطر حضور نداشتن پزشک قطار فوت شده است.

لیست 24 نفره ای از افراد دو شغله در راه آهن داریم که خیلی از آنها کارشان موازی کاری است و کاری مشابه انجام می دهند، وقتی 24 مدیر راه آهن دو شغله باشند، همچین اتفاقاتی هم می افتد.

علاوه بر آن 24 نفر، 14 نفر از مدیران  شرکت های زیر مجموعه راه آهن اخیرا به دلیل دو شغله بودن به دادگاه احضار شدند.

دیشب در لیست کردن شرکت های مرتبط به شما که وابستگان شما در آن فعال هستند، 36 مورد یافتم و خسته شدم! اما همانطور که آقای قاضی پور هم گفتند بستگان شما در 121 شرکت فعالیت دارند.

آقای آخوندی نگذارید اطرافیانتان آبروی شما و وزارت را ببرند، والله بحث ما اصلاح امور است نه چیز دیگری.

 
نامه نمایندگان آذربایجان شرقی به آخوندی و واکنش قاضی پور

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس نسبت به نامه نمایندگان آذربایجان شرقی به عباس آخوندی واکنش نشان داد.

نادر قاضی پور در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات عباس آخوندی مبنی بر نامه تشکر نمایندگان آذربایجان شرقی از وی، گفت: شما مجاز به قرائت این نامه در صحن طبق آیین نامه نیستید.

پس از واکنش نادر قاضی پور اکبر رنجبر زاده خطاب به عباس آخوندی تاکید کرد: شما طبق آیین نامه مجلس نمی توانید نامه نمایندگان را قرائت کنید.
 
 
تقدیر آخوندی از نمایندگان مخالف استیضاح

در آغاز جلسه عصر مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، وی برای دقایقی پشت تریبون مجلس رفت و ضمن تشکر از نمایندگانی که مخالف استیضاح بودند، اظهار داشت: رئیس کمسیون عمران مجلس، آقایان شهریاری نماینده زاهدان، سیدحسن علوی، بهادری و حسین‌زاده  قصد داشتند از طرف فراکسیون امید در پشتیبانی بنده صحبت کنند.

وی افزود: 13 نفر از نمایندگان آذربایجان‌شرقی  نیز در نامه‌ای از عملکرد وزارت راه و شهرسازی دفاع کردند که طبق آئین‌نامه نمی‌توان آن را قرائت کرد.

براساس این گزارش، آخوندی پس از این سخنان نیم ساعت از وقت خود را به نمایندگان موافق خود برای دفاع از عملکرد وزارت راه و شهرسازی اختصاص داد. 

جلسه نوبت عصر امروز مجلس با دستور ادامه بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

فرهنگی، نماینده مردم تبریز و موافق استیضاح وزیر راه: آخوندی در حادثه قطار تبریز-مشهد متهم است.

ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافربری و به روز نبودن تعمیر و نگهداری قطارها ناشی از ضعف مدیریت در این حوزه است.

در هر سانحه ای بی احتیاطی، مسامحه و عدم رعایت انتصابات دولتی از مصادیق بی مبالاتی محسوب می شود.

 جلسه نوبت عصر امروز مجلس با دستور ادامه بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

علی لاریجانی ریاست این جلسه را بر عهده دارد.

تاجگردون، نماینده مخالف استیضاح: اگر فردا من در حادثه‌ای آسیب ببینم تقصیر وزیر است؟!

وقتی کارشناسان زبده به این نتیجه رسیده‌اند که سهم وزیر در سوانح به اندازه استیضاح نیست باید بپذیریم.

بحث‌هایی مطرح می‌شود که آیا وقت استیضاح هست یا نیست؛ اگر وزیری را پیدا کردید که یک ثانیه از وزارتش مانده باشد و ماندنش به ضرر کشور باشد نباید بگذاریم حتی آن یک ثانیه را بماند.

بگذاریم وزیر راه این بار را به سرمنزل مقصود برساند.

ابوالفضل حسن بیگی، نماینده مردم دامغان در مخالفت با استیضاح وزیر راه: در این حادثه اشکالات عجیب و غربی وجود داشت که برای شفاف سازی به سراغ مانتیورها رفتیم که نشان از مغایرت با حرف ها داشت.

قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف شده بود تا مشکل قطار تبریز که به علت برودت هوا دچار مشکل شده بود، حل شود.

قطار سمنان مدام با مرکز شاهرود در تماس بود تا مجوز عبور دریافت کند، که مسئولی که تازه شیفت را تحویل گرفته دستور صادر می کند اما لوکوموتیو ران اعلام می کند چراغ روشن است که مسئول شیفت دستور خاموش کردن دستی آن را می دهد.

علت اصلی حادثه خطای انسانی است و عمدی در کار نبوده است.

بعد از 12 روز از وقوع حادثه نامه ای به رئیس جمهور نوشتم و گزارشی از حادثه ارائه دادم، مافیایی در این زمینه در کار است.

وزير راه خطاب به استيضاح كنندگان: 245 هواپیما داشتیم که 100 هواپیما زمینگیر است،فرودگاهها به گورستان هواپیما تبدیل شده؛شماکه ازمشکلات گله دارید،راهکار چیست؟غیر ازنوسازی ناوگان هوایی است؟

تعداد تقاضاکنندگان استیضاح آخوندی ۳۱ نفر است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از آغاز جلسه علنی مجلس درخصوص استیضاح امکان انصراف و پس گرفتن امضای استیضاح وجود ندارد.

اکبر رنجبرزاده در جریان بررسی طرح استیضاح "عباس آخوندی" وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت:تعداد نمایندگان تقاضاکننده استیضاح که درخواست آنها به چاپ رسیده، 31 نفر است و کاهش یا افزایش این میزان براساس آیین نامه بعد از آغاز جلسه علنی امکانپذیر نیست، لذا پس گرفتن امضای استیضاح عملی نمی شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: خانم سعیدی مبارکه در نامه ای کتبی اعلام کرده امضای ناخوانا درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی متعلق به وی است و وی جزو استیضاح کنندگان است.

نماینده فریدن: سوء‌مدیریت در وزارت راه دلیل استیضاح آخوندی است

نماینده فریدن و فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی گفت که سوء مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دلیل اصلی استیضاح عباس آخوندی است.

اکبر ترکی که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) سخن می گفت، اظهار کرد: می گویند دو سه ماه تا فعالیت دولت باقی مانده در حالی که شش تا هفت ماه همچنان باقی است. ما قسم یاد کرده‌ایم وفادار به جمهوری اسلامی باشیم و از حق مردم دفاع کنیم و با مشکلات وزارت راه باید این مساله را دنبال کنیم.

ترکی با اشاره به اتفاقات روز گذشته در فرودگاه مشهد و اعتراض مسافران به تاخیر در پروزاهای این فرودگاه یادآور شد: توجه کافی به مسائل راه صورت نگرفته، البته بیشتر در این میان به ناوگان هوایی توجه شده است، اما شاهد مشکلاتی در حوزه های دیگر از جمله حوزه ریلی هستیم.

نماینده مردم فریدن در مجلس با بیان اینکه «معاونین وزارتخانه دریافتی به موقع دارند» افزود: در عین حال کارگران شرکتی و قراردادی حقوق خود را به موقع نمی گیرند.

کنایه به آخوندی در صحن مجلس:شناخت وزیر بهداشت از شما بیشتر است

نماینده زاهدان گفت: شاید شناخت آقای هاشمی، وزیر بهداشت از آخوندی بیشتر است! لااقل هاشمی چندبار به استان سیستان آمده و با اتومبیل از طریق جاده‌ها سفر کرده است.

او ادامه داد: من باید تشکر کنم که آقای جهانگیری چندبار به چابهار رفته است اما اگر قرار باشد بندری سالی 6 میلیون کالا تخلیه کند باید حدود 2 هزار کامیون در رفت و امد باشند که این کامیون ها 20 تن ظرفیت داشته باشد. اما راه های ترانزیتی ما سر و سامان نگرفته است که این حمل و نقل صورت بگیرد. قرار بود که کریدور جنوب به شمال کارایی داشته باشد اما می بینیم که با رسیدگی نکردن به این موضوع شاهد تلفات زیادی را در استان سیستان هستیم. با کریدور جنوب به شمال ما می توانیم به افغانستان و کشورهای دیگر راه پیدا می کنیم اما هیچ کدام از زیرساخت ها اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: وقتی ما می خواهیم تجار خارجی را به این منطقه بیاوریم یقینا نمی شود از فرودگاه نظامی استفاده کرد. امیدواریم که دولتمردان در زمینه تلاش بیشتری را داشته باشند.

شهریاری گفت: آخوندی وزیر موفقی بود اگر وزیری به جز وزیر راه بود. شاید شناخت آقای هاشمی، وزیر بهداشت از آخوندی بیشتر است! لااقل هاشمی چندبار به استان سیستان آمده و با اتومبیل از طریق جاده ها سفر کرده است اما ندیدیم که یک بار آقای آخوندی به این استان سفر کند. سیستان بزرگترین استان کشور است اما ما یک کیلومتر آزادراه در این استان نداریم، 200 کیلومتر بزرگراه نداریم و اگر هم هست از دولت قبل بوده است.

آخوندی: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم

وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاه‌های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی به استیضاحش حضور داشت طی سخنانی اظهار کرد: بی گمان مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی به همین جا ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته‌بینان تیزبین قرار می گیرد و می‌طلبد که من دقت در مطالبم را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد. نخست حادثه تصادف دو قطار در ناحیه هفت خان دامغان که جان عزیز 49 نفر از هموطنان را به دام مرگ کشاند، دیگری حادثه تاسف بار آتش سوزی پلاسکو که افزون بر جان باختن چهار نفر از شهروندان، 16 نفر آتش نشانان نیز به شهادت رسیدند که از سوی رهبری و دولت این آتش نشان به عنوان شهید خدمت شناخته شدند و مورد آخر هم مرگ راهدار فداکار در شرایط برف و بوران در گردنه مبارک آباد که به افتخار شهادت نائل آمد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: آرزوی غفران برای جان‌باختگان دارم و همچنین عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان، نزدیکان آنان و تمام ملت ایران و نمایندگان آذربایجان دارم و یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور یا کوتاهی از سوی دستگاه خودم یا حتی سایر دستگاه های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

علیرضابیگی: دلیلم برای استیضاح وزیر راه فاینانس خرید هواپیما است

یکی از نمایندگان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مهمترین دلیلش برای امضای استیضاح را استفاده وزیر از فاینانس خارجی برای خرید هواپیمای ایرباس و آر تی آر اعلام کرد.

احمد علیرضابیگی در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: در این جلسه، به نمایندگان مجلس اثبات می کنم که آقای آخوندی صلاحیت وزارت را ندارد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس سپس در تشریح دلایل استیضاحش گفت: آیا شهادت شهدای منا بی‌شباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همانطور که می‌گوییم معتقدیم آل سعود لایق خدمت گذاری حرمین شریفین نیستیم با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.

فرهنگی: استیضاح آخوندی فنی، عملکردی و نظارتی است

نماینده مردم تبریز تأکید کرد که استیضاح وزیر راه و شهرسازی از معدود استیضاح‌هایی است که کاملاً فنی، عملکردی و نظارتی است.

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این استیضاح مقام مسئولی وادار به توضیح شد و متن بر حاشیه غلبه کرد و در این استیضاح عملکرد فارغ از مسائل سیاسی و شخصی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اعلام موضع برخی از فراکسیون‌های مجلس درباره استیضاح، گفت: علت اینکه برخی از فراکسیون‌ها قبل از شنیدن استدلال‌ها نسبت به استیضاح وزیر اعلام موضع کردند را نمی‌دانم اما امیدوارم تجدیدنظر کنند.

اظهارات قاضی پور نماینده موافق

مردم من با شما صحبت می‌کنم. اینجا دولت مغازه باز کرده اما ملت صدای ما را می‌شنوند. این استیضاح سیاسی نیست.

قای آخوندی ما به اموال شرکت‌های شما ایرادی نداریم اما از وقتی وزیر شدید هرچند از آن شرکت‌ها بیرون آمدید اما شرکت‌های وابسته به حضرت‌عالی توسط وابستگان شما اداره می‌شود.

آقای وزیر اطلاعات که آمده‌ای دفاع می‌کنی به تخلفات وزیر هم رسیدگی کن.
 لیستی که دست من است اسامی شرکت‌های آقازاده وزیر راه است.

آقای محمدهادی آخوندی (پسر وزیر راه) با شما چه نسبتی دارد که در همه حوزه‌های زمینی، هوایی، ریلی، و... می‌تواند دخالت کند؟! اگر ایشان با شما نسبت دارد چرا با او برخورد نکردید؟

مسکن سه میلیاردی را به مبلغ ۲۰۰ میلیون به بستگان شما داده‌اند. بیت‌المال را بین خودشان تقسیم می‌کنند.

آقای صدرنژاد مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان کارانه گرفته.

آدرس تک تک خانه‌های واگذارشده را گفتم و من بعد مردم تهران آن‌ها زیر ذره‌بین خواهند گرفت.

آقای آخوندی سهل‌انگاری هواشناسی باعث شد میلیاردها تومان به کشاورزان خسارت وارد شود؛ چرا با هواشناسی برخورد نکردید؟

برای چه از خدا نمی‌ترسید و پول یارانه را در جیب دشمنان ملت می‌کنید؟

ان شالله اگر امروز رای نیاوردید، بروید کارخانه راه اندازی کنید

لاریجانی: آقای قاضی‌پور شما عصبانی هستید چرا به پول فحش دادید و گفتید «پول بی‌پدرومادر»؟!

اظهارات مقدسی، نماینده موافق

موضوع استیضاح یک جراحی در دولت است و به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.
 هرجا دولت خوب عمل کند با افتخار حمایت می‌کنیم و هرجا خطایی صورت گیرد گوشزد می‌کنیم.

نگران جراحی دولت نباشید، اگر وزیری در این شرایط کنار برود به ضرر دولت نیست.
 ما سوال می‌کنیم وقتی می‌توانیم واگن تولید کنیم چرا وزیر راه از رییس جمهور تقاضای واردات واگن می‌کند.

وزیر صنعت می‌گوید اگر واگن وارد کنند می‌روم و روی ریل می‌خوابم.

چرا دو حرف از دولت درمی‌آید؟

من موافق و حامی دولت هستم اما این شرایط مناسب نیست.

قرارداد خرید ۱۰ فروند کشتی با کره بسته شده. من خبر دارم که دستکم ۸ فروندش را شرکت‌های داخلی می‌توانستند بسازند.

مطالبات اجتماعی فقط مختص به فاجعه قطار تبریز نیست که در این موضوع هم باید با احترام با مردم صحبت می‌شد نه اینکه آن‌ها را به بیمه حواله کنیم.

وزیر راه می‌توانست استعفا بدهد که یک آلام برای داغدارها باشد.

1274 نمایش

نظر دادن