تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 بهمن 1395 ساعت 14:07

محسنی‌اژه‌ای درمورد پرونده بانک سرمایه: تابحال این مقدار تخلف را یکجا ندیده بودم/ حکم اعدام بابک زنجانی ابلاغ شد

سخنگوی قوه قضاییه از از ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی به وی خبر داد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هفتمین نشست خبری خود ضمن ابراز تاسف از حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو گفت: برای بازماندگان این حادثه صبر و برای درگذشتگان آن علو درجات را از خداوند متعال می‌خواهیم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به پرونده بابک زنجانی ادامه داد: دو نفر از کسانی که محکوم به اعدام شده بودند حکم‌شان نقض شد که باید پرونده شان به شعبه هم عرض می‌رفت و حکم خود بابک زنجانی که صادر شده بود باید به او ابلاغ می‌شد که هر دوی این کارها اتفاق افتاد.

احتمال بازجویی مجدد از زنجانی

او ادامه داد: حکم بابک زنجانی به او ابلاغ شد و تحقیقات مجدد از دو متهم توسط بازپرس شروع شده است که اگر لازم باشد از خود بابک زنجانی نیز مجددا بازجویی خواهد شد.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: نفر دیگری که فراری شده بود با تلاش نیروهای انتظامی و بازپرس به ایران برگردانده شد و سایر افرادی که با قرار وثیقه برایشان قرار صادر شده بود اتهامشان در حال پیگیری است.

ارسال پرونده ریخته‌گران با ۴۵ متهم به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده ریخته‌گران گفت: این پرونده با ۴۵ متهم و ۱۶۰ ضمایم آن به دادگاه فرستاده شده است که بررسی آن قطعاً زمان‌گیر خواهد بود و امیدواریم که این پرونده با دقت کافی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار گیرد.

بازداشت چهار قاضی و سه وکیل دادگستری

اژه‌ای افزود: طبق اعلام ما راجع به اینکه با هر گونه فساد در قوه و خارج از آن برخورد می‌کنیم، یکسری از اقدامات صورت گرفته است؛ به طور مثال در یکی دو هفته گذشته پنج قاضی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که چهار نفر آنها بازداشت هستند، همچنین چند کارمند متخلف هم بازداشت شده‌اند. در همین راستا سه وکیل دادگستری نیز که در این مسائل هم‌دستی می‌کردند، بازداشت شدند. این پرونده‌ها در حال رسیدگی است و من به قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده‌ها می‌گویم که هیچ اغماض و تخفیفی در این پرونده‌ها صورت نگیرد، زیرا اینکه خود افراد قوه تخلف کنند، قابل چشم‌پوشی نیست.

به زودی کیفرخواست پرونده بانک ملت صادر می‌شود

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: پرونده مربوط به بانک ملت در حال رسیدگی است و تحقیقات مقدماتی در آن رو به پایان است و به زودی کیفر‌خواست صادر می‌شود. در این پرونده چهار نفر بازداشت هستند که یکی از آنها مدیرعامل سابق بانک ملت است.

وی با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز گفت: ۱۹ نفر در این زمینه بازداشت شدند که ۱۰ نفر با قرار آزاد هستند و ۹ نفر آنان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

شکایت ۲۳۱ نفر از حادثه دیدگان منا

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به جنایت حکام آل سعود در حادثه منا گفت: از مجموع آسیب دیدگان آن ماجرا ۲۳۱ نفر شکایت کرده‌اند که ۲۲۰ نفر آنها جزو خانواده‌های شهدا هستند و ۱۱ نفر از آنها جزو مصدومان آن پرونده هستند. اقداماتی از طریق دادستانی کل که باید صورت می‌گرفت صورت گرفته است و مسائل در جای خودش دنبال می‌شود.

تعیین مدیرعامل بانک سرمایه طبق مقررات نبود/ تابحال این مقدار تخلف را یکجا ندیده بودم

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: هرچه جلوتر می‌رویم تخلفات در این دو پرونده گسترده‌تر می‌شود. دولت و بانک مرکزی باید این مسئله را آسیب شناسی کنند و از این پرونده عبرت بگیرند. تاکنون چند هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته که تقریباً همه آنها برخلاف عرف مسائل تجاری و بانکداری است.

وی افزود: وقتی گزارش دادستان را نگاه می‌کردم تا به حال این مقدار تخلف را در مورد یک بانک و موسسه یکجا ندیده بودم. تعیین مدیرعامل در آن براساس مقررات مربوط نبوده و براساس حمایت و نفوذ برخی از این افراد بوده است.

اژه‌ای ادامه داد: این موسسه در حدود ۱۰ سال ۱۳ سرپرست و مدیرعامل عوض کرده که همین خود یک آسیب است.

وی تصریح کرد: تخلفات گسترده‌ای در این پرونده صورت گرفته است. سرمایه‌ای که به سهامداران این موسسه باید داده می‌شد، داده نشده و سرمایه‌ای که داده شده است برخلاف مقررات است. همچنین در دادن تسهیلات به افراد مقررات لازم رعایت نشده است و به افرادی که دارای معوقات بانکی بوده‌اند نیز تسهیلات داده شده است. همچنین برای دادن این تسهیلات تضمین‌های مناسب گرفته نشده است به نحوی که اگر قوه قهریه وارد عمل نشود، نمی‌توان این معوقات را وصول کرد. دولت و بانک مرکزی باید اینگونه پرونده‌ها و علی‌الخصوص این پرونده را بررسی کنند تا ببینند مشکل کار کجاست.

1217 نمایش

نظر دادن