AkharinNews چاپ کردن این صفحه
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 دی 1395 ساعت 08:44

رکس تیلرسون: باید برجام را کاملا بازبینی کنیم/ این توافق برای همیشه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود

گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برای وزارت خارجه آمریکا می گوید تحریم های هسته ای مقابل ایران «فوق العاده موثر» بود.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری های خارجی، رکس تیلرسون که برای کسب رای اعتماد سنا روز چهارشنبه در کنگره حضور یافته، در دیدار با سناتورها درباره ارتباط با روسیه، ایران، چین و سایر مسایل مربوط به سیاست خارجی اظهارنظر می کند.

سناتور دموکرات کریستوفر مورفی در بخشی از سوالات خود پرسید: «با در نظرگفتن این که اکسون موبیل با سوریه، ایران و سودان کار کرد، آیا کشوری وجود دارد که نخواهید با آن کار کنید؟» تیلرسون در پاسخ گفت: «استاندار این بود که آیا آنها به قرارداد و حاکمیت قانون وفادارند؟ آیا اقدامات ملایم تری می شود انجام داد؟»

وی در بخش دیگر یاظهار داشت: اسلام بنیادگرا یک ایدئولوژی جدید نیست ولی روایتی نفرت‌انگیز، مرگبار و نامشروع از دین اسلام است. دشمنانی نظیر ایران و کره شمالی تهدیدات بزرگی برای جهان به شمار می‌روند چون حاضر نیستند که با هنجارهای بین‌المللی همراهی کنند.

وزیر امور خارجه پیشنهادی آمریکا تاکید کرد: «مهمترین اقدام مشخص ما برای ناکام کردن اسلام رادیکال، شکست دادن داعش است. خاورمیانه و مناطق اطراف آن منشاء بسیاری از چالش‌ها هستند که نیازمند توجه ما بویژه در ارتباط با سوریه، عراق و افغانستان هستند».

وی تاکید کرد: «نابودی داعش باید نخستین گام در از بین بردن توانایی سایر گروه‌ها و افرادی باشد که به دنبال حمله به کشور ما و متحدان‌مان هستند. از میان برداشتن داعش همچنین این امکان را به ما می‌دهد تا توجه‌مان را به سایر عوامل اسلام رادیکال نظیر القاعده، اخوان‌المسلمین بیشتر معطوف کنیم».

تیلرسون تصریح کرد: «ولی شکست این گروه تنها در صحنه نبرد رخ نخواهد داد؛ ما باید برنده جنگ عقاید شویم. اگر من به این مقام انتخاب شوم، اطمینان می‌دهم که وزارت امور خارجه سهم خود را در حمایت از مسلمانان سراسر جهان که اسلام رادیکال را در همه اشکال آن رد می‌کنند ایفاء خواهد کرد».

وی گفت: ما وقتی با این واقعیت‌ها روبرو هستیم پاسخ آمریکا چه باید باشد؟ پاسخ من ساده است. به منظور استقرار ثبات که برای صلح و امنیت در قرن بیست و یکم حیاتی است، رهبری آمریکا نه تنها باید اعاده شود بلکه باید اثبات شود.

وزیر خارجه پیشنهادی دونالد ترامپ اظهار داشت: «مشخص است که ما تنها ابرقدرت جهانی هستیم با ابزار‌ها و جهت‌گیری اخلاقی که قادر است جهان را برای دنیایی بهتر شکل دهد. اگر ما جهان را رهبری نکنیم، با این خطر روبرو خواهیم شد که جهان را در ابهام و خطر عمیق‌تر غرق کنیم. ولی رهبری ما دچار لغزش شده است».

وی تاکید کرد: «باید آن کشورهایی که دوست ما نیستند را به خاطر توافقنامه‌هایی که امضاء کرده‌اند پاسخگو کنیم. ناکامی ما در این زمینه طی دهه‌های اخیر از قدرت ما کاسته و بازیگران بد را در سراسر جهان تشجیع کرده تا وعده‌هایشان را زیر پا بگذارند. ما نمی‌توانیم نقض توافقنامه‌های بین‌المللی را همچنان که در برابر ایران انجام داده‌ایم، نادیده بگیریم. ما نمی‌توانیم وعده‌های توخالی را بپذیریم نظیر آنچه که چین در رابطه با اعمال فشار به کره شمالی برای اصلاحات قول داده بود».

تیلرسون در مورد برجام گفت: نظرم این است که باید توافق هسته‌ای و توافقات جانبی آن را به طور کامل مورد بازبینی قرار دهیم تا بفهمیم که آیا امکان راستی‌آزمایی پایبندی ایران به توافق وجود دارد یا نه.

وی اضافه کرد: این توافق، توان ایران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند، اما برای همیشه مانع آن نمی‌شود. برجام، توان خرید سلاح هسته‌ای را از ایران سلب نمی‌کند.

تیلرسون اضافه کرد: توافق باید به طور کامل مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. این بدان معنی است که این کشور غنی‌سازی نداشته و مواد غنی‌شده در این کشور وجود نداشته باشد. در مقابل، باید دسترسی ایران به ایران به کاربردهای صلح‌آمیز هسته‌ای، مانند پزشکی هسته‌ای را تحت نظارت کامل، فراهم کرد.

تیلرسون در بخش دیگری اظهار داشت: این ایران، روسیه و ترکیه هستند که در حال دیکته کردن تحولات سوریه هستند. بایستی بار دیگر با متحدانمان در این باره تعامل کنیم. ترکیه متحد دیرینه ما در ناتو است. بایستی با بار دیگر با اردوغان تعامل کنیم. ما در سوریه دو اولویت داریم؛ یکی اینکه بشاراسد باید برود و دوم اینکه بایستی داعش را شکست داد. انجام همزمان این دو با یکدیگر دشوار است.

1055 نمایش