تاریخ انتشار: شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 16:53

معاون اول رئیس جمهوری: به ناحق می‌گویند دولت، تنها اجراکننده اقتصاد مقاومتی است/ دولت باید کوچک شود

معاون اول رئیس جمهوری، گفت: قوای سه گانه به همراه نیروهای مسلح مدعی اجرای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری هستند؛‌ اما عده‌ای به ناحق می‌‍گویند که اقتصاد مقاومتی تنها به دولت مربوط می‌شود و از این طریق دشمنی سیاسی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در هفتمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران با بیان اینکه خوب است تا دولت و اصناف مشکلاتشان را با یکدیگر در میان بگذارند تا به یک نظر واحد برسند اظهار کرد: من به این نتیجه رسیده‌ام که هر مشکلی که حول تفاهم و وحدت نظر قوای سه گانه و مردم قرار بگیرد، حتما به نحو مطلوبی برطرف خواهد شد، اما اگر مشکلات و مسائل سیاسی و جناحی شود، هیچ گاه حل نمی‌شوند و تنها دودش به چشم مردم می‌رود.

وی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه، گفت: خدا را شکر که جمهوری اسلامی ایران در سطح مطلوبی از منطقه قرار دارد. منطقه ما در حال حاضر شرایط پر دغدغه‌ای را پشت سر می‌گذارد. در شرق کشور ما افغانستان و پاکستان، در غرب کشور ما عراق و سوریه و سایر کشورهای اسلامی منطقه همچون لیبی، یمن درگیر جنگ و خونریزی شده‌اند، به طور کلی در منطقه ما هر روز خون مسلمان‌ها ریخته می‌شود و کشورهای اسلامی ناامن می‌شوند.

وی در ادامه نیز افزود: البته تحولات جهانی هم نگران کننده است. اتفاقاتی که در غرب می‌افتد و تحولاتی که در به روی کار آمدن شخصیت‌های جنگ طلب و خشن غربی تاثیرگذارند را هم نباید فراموش کرد. همین تحولات به ما ایرانیان هشدار می‌دهند که باید مواظب باشیم و در هر تصمیم گیری و اقدامی مبنای عقلانیت و منافع ملی را در نظر بگیریم، تا با هیچ حرکت احساسی درگیر بازی در زمین دیگری نشویم.

معاون اول رئیس جمهوری ابراز عقیده کرد که برای دشمنان ایران عجیب است، چطور با وجود داعش در منطقه امنیت ایران از بین نرفته است.

وی ادامه داد: دشمنان ما فکر می‌کنند که با فشار آوردن به ایران می‌توانند ایران را دچار درگیری کنند. مثلا در کشور عربی حاشیه نشین خلیج فارس نخست وزیر بریتانیایی دعوت می‌شود تا در جلسه‌ای علیه ایران صحبت کند. این کارها تحقیر خود آن کشورهاست. ما کشور بزرگ منطقه هستیم؛ آیا با چنین صحبت‌هایی می‌توانید حریف ایران شوید؟ امنیت و ثبات ایران از ملت، تاریخ و سیاستش سر چشمه می‌گیرد و این چیزی نیست که کسی بخواهد از ایران بگیرد.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت هماهنگی و همدلی میان تمام قوا و نهادهای کشور، گفت: وظیفه همگان است تا از شرایط کشور برای منفعت ملی استفاده کنند. نقش دولت هم در این میان این است که راه توسعه را فراهم آورد. کار اصلی دولت بستر سازی است تا بخش‌های خصوصی بتوانند به راحتی در مسیر توسعه حرکت کنند.

وی افزود: یکی از بسترسازی‌هایی که توسط دولت ایجاد می‌شود در سیاست خارجی تحقق می‌یابد. بخش خصوصی انتظار دارد دولت شرایط را طوری فراهم کند که او بتواند کالاهایش را صادر و نیازهایش را وارد کند. علی رغم شرایط بدی که در چند سال گذشته داشتیم اما امروز می توانیم بگوییم که بسترهای مناسبی برای فعالیت های اقتصادی و گفت‌وگوها ایجاد شده است.

چون اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و قوای سه گانه به همراه نیروهای مسلح مدعی اجرای آن هستند، می‌توانیم بگوییم که یک اجماع و اتحاد برای اجرای این ابلاغیه صورت گرفته است. مردم هم وقتی این اجماع را می بینند می‌خواهند که همراهی کنند. از این طریق است که می توانیم بگوییم اقتصاد مقاومتی اجرا خواهد شد
 
 

معاون اول رئیس جمهوری همچنین یادآور شد که باید به زودی بستر تبادلات بانکی، بیمه‌ای و دادو ستدی نیز برای فعالان اقتصادی محیا شود.

وی در ادامه این نشست اظهار کرد: دولت موظف است تا شرایط با ثبات اقتصادی را برای فعالین اقتصادی فراهم کند؛ چرا که در شرایط متلاطم اقتصادی هیچ فعال اقتصادی دست به سرمایه گذاری نمی‌زند. زمانی که وزیر صنعت بودم، متوجه شدم که با ارائه تسهیلات هم صنعتگران به سرمایه گذاری تشوی نمی‌شوند چرا که به ثبات اقتصادی کشور اعتماد نداشتند.

جهانگیری با اشاره به تلاش دولت برای کاهش تورم طی سه و سال نیم گذشته، گفت: یکی از بدترین اتفاقات در اقتصاد کشور بالا بودن تورم است. الان در دنیا تنها چند کشور خیلی بدبخت هستند که تورمشان دو رقمی است. از این جهت است که دولت تلاشش را کرد تا تورم را کاهش دهد.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف دولت در مسیر توسعه ایجاد اشتغال است. اشتغال در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران شده است که با حرف زدن هم برطرف نمی‌شود. راهش این است که به بخش خصوصی پر و بال دهیم تا سرمایه گذاری کند و در ادامه با سرمایه گذاری آنها اشتغال ایجاد شود. من فکر می‌کنم در حال حاضر هیچ کاری جز ایجاد اشتغال در جمهوری اسلامی ایران اولویت ندارد.

همچنین معاون اول رئیس جمهور در ادامه نیز اظهار کرد که دولت حتما باید کوچک شود.

وی در همین رابطه گفت: دولت با مالیاتی که از سراسر کشور می‌گیرد و تعرفه‌هایی که از کالا دریافت می‌کند و با توجه به آنکه بودجه دارد به سختی امور خود را مرتفع می‌سازد. این در حالی است که در گذشته با سرمایه گذاری‌های دولت پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگی در ایران ساخته می‌شد.

زیبنده مردم ایران نیست که گازوئیل و بنزینشان به عنوان کالای قاچاق از کشور خارج شود و در مقابل کالاهای غیر ضروری یا صنعتی به صورت قاچاق به ایران وارد شود. ما برای ورود کالای قانونی به کشور تسهیلات را آماده کرده‌ایم، اما دو نکته را در این میان مدنظر قرار داده‌ایم، اول آنکه برای کالاهای وارداتی تعرفه گذاشته‌ایم و دوم به مسائل فنی آن توجه می‌کنیم
 
 

وی همچنین گفت: با همه سهمی که به آموزش و پرورش می‌دهیم و با احترامی که برای آنها قائلیم وقتی پای حرفشان می‌نشینیم، می‌گویند که بودجه ما کم است. درست هم می‌گویند اما توان دولت همین است. از این رو است که تاکید داریم تا دولت کوچک شود.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: فعالان اقتصادی باید به علم روز مجهز شوند و در عین حال سیستم خدمات دهنده و نظام بانکی ما هم باید برای آنها تبدیل به بستری امن شوند. از این طریق است که می توانیم انتظار داشته باشیم تا همگان ما را در سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد مقاومتی یاری کنند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: به ناحق گفته می‌شود دولت مسئول اقتصاد مقاومتی است. عده‌ای هم از روی دشمنی مدام می‌پرسند که اجرای اقتصاد مقاومتی چه شد. باید همین جا اذعان کنم که اقتصاد مقاومتی مربوط به تمام قوا، نهادها و مردم است. باید از تمام فرصت‌ها استفاده کنیم تا همگان در اجرای اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

وی در ادامه گفت: یکی از چاره‌های اقتصاد مقاومتی این است که این اقتصاد مردمی شود. نماد اقتصاد مردمی هم همین، اصناف هستند. اصناف نهادهای کوچک هستند که به عنوان حلقه آخر اتصال میان تولیدات با مردم فعالیت می‌کنند. ما انتظار داریم تا این حلقه‌ها در بخش‌های تولیدات، کشاورزی و خدمات فعال تر از گذشته حرکت کنند.

وی همچنین گفت: چون اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و قوای سه گانه به همراه نیروهای مسلح مدعی اجرای آن هستند، می‌توانیم بگوییم که یک اجماع و اتحاد برای اجرای این ابلاغیه صورت گرفته است. مردم هم وقتی این اجماع را می بینند می‌خواهند که همراهی کنند. از این طریق است که می توانیم بگوییم اقتصاد مقاومتی اجرا خواهد شد.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان تصریح کرد: دولت سیاستی را در پیش گرفته است که اگر واحد تولیدی به صفر رسید، اما توانایی تولید را داشت، از سوی بانک‌ها حمایت شود و وام دریافت کند. ما نگفته‌ایم که به آنها تسهیلات ندهید بلکه می‌گوییم تولیدکننده گرفتار در شرایط بد اقتصادی را باید حمایت کرد.

وی در ارتباط با پیش ضرورت‌های سرمایه گذاری خارجی در ایران نیز گفت: صادرات کالاهای ایرانی یکی از جهت گیری‌های ماست که در چند ماه آخر سال بیشتر روی آن کار خواهیم کرد. از سوی دیگر ما به شدت بر روی مبارزه با قاچاق کالا هم فعالیت می‌کنیم و با مدیریت فضای کشور نمی‌گذاریم بازار ما در دست خارجی‌ها باشد. به سرمایه گذارانی هم که می‌خواهند برای سرمایه گذاری به ایران بیایند گفته‌ایم که اگر برای سرمایه گذاری و همکاری با تولید کنندگان ایرانی آمده‌اید،‌ جلوی پایتان فرش قرمز پهن می‌کنیم، اما اگر برای تسخیر بازار و تولید کالاهای خودتان به ایران آمده اید،‌ حق فعالیت ندارید.

جهانگیری همچنین گفت: زیبنده مردم ایران نیست که گازوئیل و بنزینشان به عنوان کالای قاچاق از کشور خارج شود و در مقابل کالاهای غیر ضروری یا صنعتی به صورت قاچاق به ایران وارد شود. ما برای ورود کالای قانونی به کشور تسهیلات را آماده کرده‌ایم، اما دو نکته را در این میان مدنظر قرار داده‌ایم، اول آنکه برای کالاهای وارداتی تعرفه گذاشته‌ایم و دوم به مسائل فنی آن توجه می‌کنیم.

وی خطاب به نمایندگان اصناف گفت: در نهایت راه مبارزه با قاچاق این است که اصناف به عنوان آخرین حلقه واسط میان تولید کنندگان و مردم وارد کار شوند. دولت اجازه نداد تا تعزیرات وارد صنوف شود،‌ چرا که آرامش اصناف برای ما مهم است. اما لازم است تا خود اصناف هم پرچم دار مبارزه با فساد باشند.

781 نمایش

نظر دادن