تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 آذر 1395 ساعت 09:28

دادستان کل: مهم‌تر از اعدام بابک زنجانی بازگرداندن اموال بیت‌المال است/ با برگرداندن اموال ممکن است تخفیف داده شود

دادستان کل کشور گفت: مهم‌تر از اعدام بایک زنجانی، بازگرداندن اموال بیت‌المال است. اگربتواند در بازگرداندن اموال کمک کند ممکن است در مرحله‌ای درخواست تخفیف داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری که در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور یافته بود درباره مشکلات فضای مجازی اظهار کرد: در مسئله فضای مجازی با توجه به مسئولیت دادستان کل ارتباط تنگاتنگی با پلیس فتا وجود دارد. در دادستانی کل معاونتی مستقل برای این مسئله تشکیل شده است.

دادستان کل کشور افزود: در کارگروه مشترک با مسئولان ذیربط در این زمینه باید اقدامات اساسی‌تری انجام شود.

وی درباره گله‌مندی از فضای مجازی تأکید کرد: استفاده از فضای مجازی یکی از ضروریات جامعه است اما متأسفانه این فضا توسط بسیاری از جریانات خارج از کشور مسیری برای ضربه به نظام شده است.دشمن از این فضا استفاده کرده و انواع آسیب های اجتماعی از جمله اهانت به دین، فرهنگ و مسائل اخلاقی را وارد کرده است. در این زمینه یک جنگ نرم راه افتاده و ما باید خود را مجهز کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین متنظری درباره جرایمی که از طریق سایبر انجام می‌شود، افزود: این جرایم ممکن است نفوذ به شبکه بانکی و ورود به حریم خصوصی اشخاص و غیره باشد. هر هفته بین 13 تا 14 هزار شبکه به علت ارتکاب جرم فیلتر می‌شوند.

وی درباره علل افزایش جرایم افزود: تهاجم فرهنگی و نبود رد پا در انجام جرم از جمله افزایش جرم در فضای مجازی است. مقابله با جرایم رایانه‌ای به همه دستگاه‌ها مربوط نمی‌شود و آنچه دستگاه‌های ذیربط باید انجام دهند مشخص است.

وی با اشاره به عدم برخورد جدی با این شبکه‌ها گفت: نبود سرورهای این شبکه‌ها در کشور ما یکی از علل ناتوانی در مقابله با آنهاست.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: انتظار ما این است که تمام توان برای برقراری این شبکه به کار گرفته شود. امروز مسئله شبکه های خارجی و فضایی که در اختیار دشمن است امری اساسی است و باید در برابر این تهدید جدی، شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود. شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها باید در زمینه شبکه ملی اطلاعات وارد شوند.

وی در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها اذعان کرد: وزارت ارتباطات به عنوان دستگاهی که بیشترین مسئولیت را برعهده دارد نتوانسته اقدامات جدی در این زمینه انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به معرفی بانک‌های خاطی در جابجایی پول‌های قماربازی در شبکه‌های اجتماعی گفت: نظارت بانک‌مرکزی در عملیات پولی و بانکی کافی نیست و شورای پول و اعتبار موظف شد نظارت خود را بر این دست عملیات ها افزایش دهد. بانک مرکزی وظیفه دارد نرم‌افزارهای خود را برای نظارت بر این قضیه افزایش دهد.

دادستان کل کشور درباره برخورد با فیش‌های نجومی افزود: بخشی از فیش‌های حقوقی و نامتعارفی که به دست ما رسید مورد بررسی قرار گرفت، البته دولت چیزی برای ما ارسال نکرده است. فیش‌ها در بخش بانک، بیمه و چند دستگاه دیگر بود و بخشی از فیش‌ها مربوط به حقوق‌هایی بود که در چارچوب مقررات بوده و بخشی از حد متعارف بالاتر بوده که راهکارهای آیین نامه ای برای خود درست کرده بودند. مواردی هم وجود داشت که جرم محسوب نمی شد. دادسرای تهران به مسئله ورود پیدا کرده و در حال بررسی پرونده هاست.

دادستان کل کشور درباره تخلفات شهرداری تصریح کرد: مواردی به دست آوردیم که بخشی خلاف قانون بود و بخشی براساس مجوزهای شورای‌شهر انجام شد و بخشی دیگر براساس سهل انگاری برخی افراد صورت گرفته است. دادسرای تهران به این مسئله ورود پیدا کرده و پرونده در حال رسیدگی است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: تعدادی از املاک که تحت عنوان هدیه به تعاونی‌های مسکن بوده در چارچوب قانون و تعدادی برخلاف قانون بوده که در حال رسیدگی است.

دادستان کل کشور با اشاره به پرونده تخلف برخی بانک‌ها در اخذ سود بیش از مصوب بانک‌مرکزی گفت: یکی از بانک‌ها در این زمینه جریمه شد و تقاضای تجدیدنظرش مورد قبول وارد نشد. بانک مرکزی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اما نظارت بر بانک‌ها از طرف بانک‌مرکزی کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری درباره حکم بابک زنجانی افزود: این حکم در دیوان‌عالی کشور قطعی شده اما مهم‌تر از اعدام، بازگرداندن اموال بیت‌المال است. اگر او بتواند در بازگرداندن اموال کمک کند ممکن است در مرحله‌ای درخواست تخفیف داده شود. دادسرای تهران در حال انجام اقداماتی است که بتواند گام‌هایی برای بازگردادن اموال به بیت‌المال بردارد.

وی درباره کوتاهی در حفظ محیط زیست تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند اما این یک تعامل بین همه دستگاه‌ها و مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به قانون مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: این قانون نیاز به اصلاح دارد و در این جهت هیئتی تشکیل شد اما نمایندگان مجلس عجله کردند و ماده واحده ای را به تصویب رساندند که تنها به مسئله اعدام ها توجه شده است.کل قانون مبارزه با مواد مخدر نیاز به اصلاح دارد و ما این اصلاحات را انجام داده و در حال تکمیل آن هستیم.

دادستان کل کشور در پایان درباره گمرک و قاچاق کالا گفت: بعد از هشدارهای جدی مقام معظم رهبری اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

در ادامه سردار هادیانفر رئیس پلیس فتا در ارتباط تلفنی درباره موضوع تخلفات فضای مجازی گفت: پلیس فتا تاکنون بیش از 67000 پرونده را در این زمینه رسیدگی کرده که 86 درصد کل جرایم ارسالی است.

وی ادامه داد: امروز بیش از 63 درصد جرایم نسبت به سال گذشته در فضای مجازی افزایش یافته که 43 درصد آنها در تلگرام است.

سردار هادیانفر در ارائه آمار کلی گفت: 66 درصد جرایم مربوط به تلگرام، 24 درصد مربوط به اینستاگرام و 10 درصد مربوط به واتس آپ است.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: بیش از 92 درصد موضوعات رسیدگی، موضوعات غیراخلاقی است که سر منشأ آنها در خارج از کشور است.

وی افزود: تمام استان‌های کشور از سال 92 مجهز به تجهیزات خاص شده اند و در 22 بهمن سال جاری 18 آزمایشگاه استانی با تجهیزات کاملاً بومی راه اندازی می شود.

سردار هادیانفر با اشاره به قماربازی و شرط بندی در فضای مجازی گفت: در این زمینه یک شبکه که تنها 23 میلیارد تومان جابجایی داشت منهدم شد.

612 نمایش

نظر دادن