تاریخ انتشار: شنبه, 01 آبان 1395 ساعت 08:39

وزیر دفاع آمریکا: عراق با حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل موافقت کرد

پس از مناقشه‌های بسیار درباره حضور ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی موصل، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از توافق بغداد و آنکارا درباره این موضوع خبر داده است.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از وب‌سایت دیلی صباح، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با مقامات ترکیه به این کشور سفر کرده است اعلام کرد که بغداد و آنکارا درباره اصل حضور ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی موصل توافق دارند.

کارتر که با تلویزیون سی‌ان‌ان ترک گفت‌و‌گو می‌کرد، افزود که با وجود شکل‌گیری چنین توافقی، هنوز جزئیات و کیفیت حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل مشخص نشده و در این زمینه دولت عراق باید تصمیم‌گیری کند.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که به دلیل هراس کشورش از آنچه که وی آن را «تنش‌های قومی» در موصل خوانده، ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی این شهر از کنترل داعش شرکت خواهد کرد. این موضع‌گیری بلافاصله با مخالفت مقام‌های عراقی از جمله مجلس این کشور و همچنین نخست‌وزیر حیدرالعبادی رو‌به‌رو شد.

مقامات عراق نه تنها نسبت به حضور ترکیه در عملیات موصل ابراز مخالفت کردند بلکه تداوم حضور سربازان ارتش ترکیه در پایگاهی در بعشیقه در شمال موصل را تجاوز به حاکمیت سرزمینی عراق دانستند.

پس از آن، فکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که آمریکا با حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل در قالب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش موافقت دارد. یک روز پس از این اظهارنظر، پنتاگون در بیانیه‌ای ضمن رد این موضوع گفت که هرگونه عملیات ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با موافقت دولت عراق انجام می‌شود و از آن جا که عراقی‌ها رضایتی به حضور ترکیه در عملیات آزادسازی موصل ندارند، در نتیجه امکان استفاده از نظامیان ارتش ترکیه در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش وجود ندارد.

کارتر پیش از سفر به ترکیه، موضع‌گیری پنتاگون را تایید و گفته بود که برای انجام عملیات در خاک عراق، باید رضایت عراقی‌ها جلب شود.

وی اما در گفت و گویی که ساعاتی پیش برگزار شد، اعلام کرد: «آن چه که مهم است این است که برای انجام عملیات به موافقت بغداد نیاز است. فکر می‌کنم این موافقت اصولا وجود دارد. ما اکنون در حال انجام کار برای عملیاتی کردن این موضوع هستیم.»

وزیر دفاع آمریکا پیش از گفت و گو با شبکه سی ان ان ترک، به هنگام دیدار با فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه گفته بود که از اقدامات ترکیه برای صیانت از مرزهایش با عراق و سوریه حمایت می‌کند. وی همچنین گفته بود که آمریکا خواستار مشارکت ترکیه در عملیات ضد داعش است.

وی در این دیدار گفت با وجود آن که ممکن است برخی اختلاف دیدگاه ها میان آمریکا و ترکیه وجود داشته باشد اما این دو کشور همیشه در اصول با یکدیگر هم نظر هستند.

به گفته فرمانده پنتاگون «مبارزه علیه همه اشکال تروریسم یکی از همین اصول مشترک میان آمریکا و ترکیه است.»

در این دیدار، فکری ایشیک نیز اعلام کرد که تروریسم خطر زیادی متوجه مرزهای ترکیه کرده و عملیات سپر فرات به دلیل سرکوب این خطر انجام شده است.

اشتون کارتر پس از دیدار با فکری ایشیک با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا دیدار کرد. این دیدار 30 دقیقه و پشت درهای بسته برگزار شد و از گفت و گوهای دوطرف خبری مخابره نشده است.

کارتر پس از ترکیه، به امارات، فرانسه و بلژیک سفر خواهد کرد. تقویت نیروهای ائتلاف برای مبارزه با داعش، محور اصلی سفر اخیر کارتر اعلام شده است.

669 نمایش

نظر دادن