تاریخ انتشار: جمعه, 26 شهریور 1395 ساعت 14:51

آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه تهران: دولت ضد بشر و ضد قرآن، یعنی آل سعود!

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حکم نهایی برای الحاق به FATF با شورای عالی امنیت ملی است، گفت: اجازه نقد عالمانه این مسئله داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران در دانشگاه تهران، به مسئله «سبک زندگی دینی» و نبایدهای آن پرداخت و اظهار داشت: در روایات ۴۰ مسئله هست که در شان زندگی مسلمان نیست.

وی ادامه داد: تفرقه، هتک شخصیت یکدیگر و تهمت از جمله این مسائل است که در شان یک مسلمان نیست.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: عیب‌جویی یکی دیگر از این عناوین است که به دور از شان یک جامعه دینی است؛ در این زمینه، در روایات به عیب‌جویی و عیب‌گویی به عنوان دو رذیلت و نیز به عیب‌پوشی و عیب‌زدایی به عنوان دو فضیلت اخلاقی اشاره شده است.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: از روایات استفاده می‌شود که عیب‌جویی یک نوع درنده‌خویی روانی است! امیرالمومنین فرموده‌اند، کسی که عیب‌های مردم را ببیند و بگوید چرا، اما همان‌ها در خودش باشد و «چرا» به خودش نگوید، احمق است! یعنی همان بیمار روانی.

عیب‌جویی جناح‌های سیاسی از هم، نشانه یک بیماری اجتماعی است

وی تصریح کرد: این مسئله در حوزه خانوادگی هم مصیبت است؛ اگر زن و شوهر در پی گرفتن عیب هم باشند، زندگی جهنم می‌شود؛ در عرصه سیاسی هم اگر جناح‌ها مدام در پی یافتن نقطه ضعف از هم باشند، این نشانه بیماری اجتماعی است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: گشتن بدنبال عیوب مردم، گناه بزرگی است؛ در روایات نزدیک‌ترین حالت انسان به کفر، عیب‌جویی عنوان شده است!

آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: راه درمان این بیماری هم این است که جامعه این قبیل افراد را تحویل نگیرد؛ در این شرایط این قبیل اشخاص ناکام می‌مانند و این مسئله برای مسئولین بیشتر قابل توجه است. امیرالمومنین به مالک اشتر می‌گوید، دقت کن به اطرافیانت که منفورترین افراد در نظرت کسی باشد که بیشترین گزارشهای عیب مردم را می‌دهد.

تقریب و غدیر را با هم پیش می‌بریم/ ولایت قطره‌ای از دریای بیکران ولایت است

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز، با اشاره به فرارسیدن سالروز ولادت امام علی النقی هادی (ع) اظهار داشت: این امام همام، نقش ارزنده‌ای برای آماده کردن شیعیان برای زندگی در عصر غیبت داشتند و جا دارد که امروز و فردا برای جشن ولادت ایشان سنگ تمام گذاشته شود.

آیت‌الله خاتمی همچنین با اشاره به فرا رسیدن عید سعید غدیر در هفته پیش رو گفت: ما تقریب و غدیر را با هم پیش می‌بریم. امام راحل عظیم‌الشان فرمودند که غدیر باید همیشه باشد و روز تجلی بیعت با امامت است. ولایت فقیه ما هم قطره‌ای از دریای بیکران ولایت است.

وی تصریح کرد: هیچ روزی از سال نیست که به اندازه روز عید غدیر، ائمه ما دعوت به شادی کرده باشند؛ بسیار سفارش شده است که در روز عید غدیر عیدی بدهید و لباس نو بپوشید و فراوان صلوات بفرستید و دیگر جلوه‌های شاد زیستن را فراهم کنید.

امام جمعه تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره فقیه مجاهد آیت الله خزعلی رئیس سابق بنیاد بین‌المللی غدیر اظهار داشت: آن مرحوم در روزهای آخر عمر مدام نام مبارک علی (ع) را بر زبان داشت و گریه می‌کرد.

دفاع مقدس تمام شدنی نیست؛ فرهنگ جهاد است که ۳۷ سال دشمنان ملت را پشت مرزها نگه داشته است

آیت‌الله خاتمی همچنین با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس در هفته آینده گفت: دفاع مقدس امتحان سختی بود که مردم درست از عهده آن برآمدند و در پیش خدا و پیغمبر (ص) و امام زمان (عج) سربلند شدند.

وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس تمام شد، اما فرهنگ جهاد و عشق به خدا تمام شدنی نیست. این فرهنگ است که ۳۷ سال دشمنان ملت را پشت مرزها نگه داشته و نگه خواهد داشت.

خطیب جمعه تهران با اشاره به آغاز سال تحصیلی تأکید کرد: مردم کشورمان با یک دنیا امید به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند؛ جشن عاطفه ها هم در همین راستا است. این یک بهار است و آنگاه بهار در بهار می‌شود که معلمان و اساتید محترم بر دوش خود احساس مسئولیت سنگین داشته باشند. امانتی به آنها داده شده است که ان شالله درست امانتداری کنند و نسل صالح به جامعه تحویل دهند.

اجازه نقد عالمانه FATF داده شود/ حکم نهایی با شورای عالی امنیت ملی است

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، با اشاره به مباحث مطرح شده درباره الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی FATF اظهار داشت: در رابطه با FATF حرف‌های زیادی گفته شده است؛ جای تصمیم در این عرصه در شورای عالی امنیت ملی است نه نماز جمعه؛ اما نماز جمعه جای روشنگری که هست! آیا حادثه به این مهمی در نماز جمعه گفته نشود؟!

وی گفت: اگر این روند پیش برود، یک روز می‌گویند ائمه جمعه اصلا وارد تحلیل مسائل سیاسی نشوند! نماز جمعه یک نماز عبادی سیاسی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در سوره نساء آیه ۱۴۱ آمده است که جامعه دینی باید مستقل باشد؛ اصل ۱۵۳ قانون اساسی نیز می‌گوید هرگونه قرارداد که باعث سلطه بیگانگان بر کشور شود، ممنوع است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: تصمیم‌گیرنده در این عرصه شورای عالی امنیت ملی است؛ اما قبل از تصمیم نهایی اجازه نقد و بررسی عالمانه را بدهند، در این بررسی‌ها ابعادی از مسئله مشخص می‌شود که به مسئولین کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: از سیاسی کردن مسئله پرهیز شود؛ هر مسئله ای که در این کشور در سطح کلان اتفاق می‌افتد سیاسی می‌شود! موافقان و مخالفان در این زمینه منطقی بنویسند و بگویند، نه سیاسی.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حکم نهایی در این زمینه باشورای عالی امنیت ملی است، اظهار داشت: شورا نیز به دو نکته اساسی توجه کند؛ اول اینکه استقلال کشور بسیار مهم است، اگر دیدند این قرارداد به استقلال کشور لطمه می‌زند، قاطعانه رد کنند!

آیت‌الله خاتمی با اشاره به نکته دوم ادامه داد: ببینند با چه کسانی طرف هستند؛ با دشمنانی که بدعهدی در ذات آنهاست؛ دیدید که در برجام چگونه عمل کردند؛ بنابراین در این قرارداد نیز با توجه به این دو نکته تصمیم‌گیری شود.

آمارهای غلط، سر از تصمیمات غلط درمی‌اورد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسئله آمار گفت: در رابطه با آمارهای واقع‌بینانه رهبر معظم انقلاب سفارش کردند؛ ان‌شالله مردم هم همکاری می‌کنند. آقا فرمودند دستکاری در آمارها گناه کبیره است. چون فساد آن گسترده است

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: آمار غلط سرانجام سر از تصمیمات غلط در می‌آورد و این به ضرر کشور است

آیت‌الله خاتمی افزود: هیچ مصلحتی بالاتر از صداقت و شفافیت و روراست بودن با مردم نیست؛ این مرد صاحب انقلاب هستند و حقشان است که آنچه واقعیت است به صراحت گفته شود.

دولت ضد بشر و ضد قرآن، یعنی آل سعود!

خطیب نماز جمعه تهران در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به رفتارهای دولت عربستان در منطقه و جهان اسلام اظهار داشت: آنچه بر عربستان حاکم است، آموزه‌های وهابیت است؛ از ابتدا در گوش بچه ها می‌خوانند که فلان فرقه کافرند و خونشان هدر است! در روز عید قربان ۱۹ جوان را در شرق سوریه مانند گوسفند سر بریدند؛ این از تفکر وهابیت نشأت گرفته است.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: خوشبختانه اخیرا در نشستی در چچن علمای سنی از جمله علمایی از الازهر مصر با صراحت اعلام کرده‌اند که وهابیت با اسلام بیگانه است و هیچ ربطی به اسلام ندارد.

وی افزود: دولت آل سعود در ۲۸۰ سال قبل و درسال ۱۱۵۷ قمری بر سر کار آمدند؛ در این سه قرن فقط با وحشیگری و آدم‌کشی و غارتگری راه خود را پیش برده‌اند؛ آنچه امروز در یمن می‌گذرد، یک تابلو از سه قرن غارتگری و آدم‌کشی آل سعود است.

امام جمعه تهران گفت: برای این جماعت اصل بر آدم‌کشی است و اگر مجبور به استدلال هم بشوند، برایشان یک استثناست! دولت ضد حقوق بشر و ضد اسلام و قران، یعنی دولت سعودی!

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: مدتهاست که این دولت با صهیونیست‌ها رفیق است؛ یعنی همان کسانی که در آیه ۸۲ سوره مائده دشمنان اسلام نامیده شده‌اند. در جنگ ۳۳ روزه لبنان و جنگهای غزه، پشت صحنه کمک به صهیونیستها دولت عربستان بود.

وی تصریح کرد: این مسئل لکه ننگینی بر دامن سعودی‌هاست، آنها خائن‌الحرمین‌الشریفین هستند، نه خادم‌الحرمین! امیدواریم به همین زودی‌ها جهان اسلام سقوط آل سعود را جشن بگیرند.

آتش‌بس سوریه برای تجدید قوای آمریکا و تکفیری‎‌هاست

تا آمریکایی‌ها در سوریه هستند، سوری‌ها رنگ آرامش را نخواهند دید

خطیب نماز جمعه امروز تهران همچنین با اشاره به آتش‌بس اخیر در سوریه اظهار داشت: ما از هر گامی که جلوی خونریزی را بگیرد، استقبال می‌کنیم، اما آمریکا و نوچه‌های آن که تکفیری‌ها هستند، بارها آتش‌بس را شکسته‌اند.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: انها آتش‌بس را برای تجدید قوای خودشان می‌خواهند؛ تا دست آمریکا در سوریه باز است، این کشور روی آرامش را نخواهد دید!

وی خاطرنشان کرد: جمهروی اسلامی ایران با دعوت دولت سوریه در این کشور حضور یافته و کمک مستشاری ارائه می‌دهد، اما تا وقتی تا وقتی این‌ها (آمریکایی‌ها و غربی‌ها) هستند، مشکل سوریه حل نخواهد شد، چراکه مشکل سوریه خود این‌ها هستند.

551 نمایش

نظر دادن