تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 مرداد 1395 ساعت 12:03

روحانی باز هم تاکید کرد: برجام صدها خاصیت دارد/ بودجه دفاعی کشور را تامین می کنیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور همزمان با ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی با حضور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از توانمندی‌های این وزارتخانه در حوزه هوایی بازدید و به ایراد سخنرانی پرداخت.  

اهم سخنان وی به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

*در مردادماه سال ۹۵ تفاوت‌هایی با مردادماه سال گذشته داریم، از لحاظ فضایی که در منطقه و جهان برای ایران پیش آمده است.

*برجام یک کار عظیم و بزرگی بود که بسیاری از نیروها و کارگزاران نظام در بخش‌های مختلف در آن نقش و تاثیر داشتند. در برجام موفقیت‌ها و پیروزی‌های فراوانی به دست آوردیم که یکی از این موفقیت‌ها پیروزی اخلاقی ملت ایران بود.

*در طول مدت ۱۲ تا ۱۳ سال ما را متهم می‌کردند که مخفیانه در پی ساخت سلاح‌های کشتارجمعی هستیم. ثابت شد که دشمنان تهمت‌های واهی به ما نسبت دادند. ما به دنبال ساخت و انبار سلاح‌های کشتارجمعی نبودیم.

*برجام صدها خاصیت دارد. بازدید آمانو از پارچین یک بازدید تاریخی در زمینه مسائل حقوقی بود.

*ثابت شدن دروغگویی بدخواهان ما یکی از موفقیت‌های برجام بود و اینکه آژانس بین‌المللی اعلام کرد نسبت به گذشته پرونده هسته‌ای ایران کاملا بسته شده و کار ما نسبت به آینده و اجرای برجام است. این یک پیروزی حقوقی و فنی و اخلاقی بود که ما به دست آوردیم و وزارت دفاع همه توان فنی خود را برای این کار به کار گرفت.

*ما باید فاصله‌های خود را با صنعت دنیا جبران کنیم.

*این دولت با همه سختی‌ها در زمینه بودجه و اعتبارات نسبت به نیروهای مسلح کم نگذاشته است. اعتبارات و بودجه نیروهای مسلح امسال نسبت به سال گذشته دو برابر است.

*ما علیرغم اینکه ثبات خود را در منطقه حفظ کردیم، به دوستان و همسایگان خود کمک کردیم. اگر به سوریه، عراق و لبنان کمک نمی‌کردیم معلوم نبود چه بر سر آنها می‌آمد.

*در زمینه موشک‌ها و پهپادها کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است. ورود اس ۳۰۰ به ایران یک کلمه رمز برای دنیاست. اولین نامه‌ای که درباره اس ۳۰۰ نوشتم در سال ۱۳۶۸ بود. در سال ۶۸ نامه‌ای به رهبری نوشتیم که نیاز به اس ۳۰۰ داریم.

*ما ملتی نیستیم که دورو و دو چهره باشیم، به زبان سخنی بگوییم و در عمل کار دیگری انجام دهیم.
*ما توانستیم به جهانیان ثابت کنیم اگر فتوای رهبر معظم انقلاب این است که ساخت سلاح هسته ای، انبار سلاح هسته ای و بکار گیری آن نامشروع است؛ ما به این فتوا عمل کردیم.
*امروز فضای دیگری برای ما ایجاد شده است؛ این را وزارت دفاع و صنعت دفاعی به خوبی می تواند توضیح دهد که فضای بعد از برجام چقدر نسبت به قبل از برجام تغییر کرده است
* اساس کار این است که خود ما باید در همه زمینه‌ها تلاش و فعالیت کنیم. اقدام کنیم و روی پای خودمان بایستیم . اما گاهی یک همکاری کار ما را چند سال جلو می‌اندازد . گاهی یک نقشه کار ما را جلو می‌اندازد . سرعت مهم است. ما باید فاصله‌هایمان را با صنعت دنیا جبران کنیم.
*{با اشاره به رونمایی از توربوجت هواپیما } این به این معناست که در این زمینه صنعت دفاعی ما گام بلندی برداشته‌ایم.کم کم در ساخت جنگنده و هواپیما ورود و تخصص پیدا می‌کنیم. ما اگر مسلط شویم ممکن است گاهی موتور هواپیما را از جای دیگری بخریم که ایرادی ندارد ما بتوانیم بسازیم و ورود پیدا کنیم اشکالی ندارد که در مراحل بعدی یک موتور پیشرفته‌تر را بخریم . همین که وارد این صنعت شده‌ایم مهم است .
* در سال اول جنگ که آمریکایی‌ها رها کرده بودند و رفته بودند و ما هم نمی‌خواستیم که آنها بالای سر ما باشند.آن زمان بسیار سخت بود زمانی که می‌خواستیم موتور را باز کنیم و ببندیم یا یک موشک را می‌خواستیم باز کنیم ببندیم.من یادم است موتور فونیکس را در اصفهان باز کرده بودند با تعمیرات آن آشنا شوند.
* خیلی مهم است که ما قدم به قدم توانستیم. البته یک کامپوننت‌هایی بود در هواپیما که ما اصلا باز نمی‌کردیم. اولین بار که می‌خواستیم باز کنیم برای ما عجیب بود بعدها اکثر آنها را باز کردیم تعمیر کردیم . این کار در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد. خیلی مهم بود ما در هر قدمی با بخشی از کار مسلط شویم.
* لامپ‌های رادار ما که از قدرت افتاده بود کسی فکر نمی‌کرد بشود احیا کرد . من به افسری در آن زمان گفتم اینها را می‌شود احیا کرد؟ می‌گفت لامپ منزل شما می‌سوزد مگر می‌شود احیا کرد. زمانی که ما تلاش کردیم شد دیگر ما یک لامپ نداشتیم . گاهی مجبور بودیم لامپ خارک را ببریم تهران. مال تهران را ببریم خارک، خارک را ببریم جبهه.
* یک مدت مجبور شدیم هاگ تهران را خاموش کنیم . من به مسئولان بالای خودم این موضوع را نگفته بودم. در جلسه‌ای بحث شد، گفتم هاگ تهران خاموش است. گفتند از کی! گفتم از دو سه ماه پیش . خیلی دچار تعجب شدند در آن جلسه رهبر انقلاب هم حضور داشتند و به من گفتند به چه جراتی این کار را کردی من گفتم چون اگر مشورت می‌کردم همه مخالفت می‌کردید و تردید می‌کردید. آن روز سه ماه هاگ تهران خاموش شد.
* مگر کسانی که اولین موتورها را درست کردند در چه شرایطی بودند . استعداد ما ایرانیان و عشق ما کمتر نیست و عقب‌ماندگی تاریخی داریم که می‌شود به سرعت جبران کرد. خوشبختانه باور به اینکه که ما قادریم به اهداف بلندمان دست یابیم، هست . همه چیز البته از خداست . هر پیروزی ای از آن خداست. همه جا خدا به ما توفیق می‌دهد . الحمد الله امروز در هر سه مردادی که خدمت شما رسیدیم یک گام به پیش بردیم و کارهای عظیمی شده البته این دولت هم با همه سختی‌ها از لحاظ مادی نسبت به نیروهای مسلح کم نگذاشته است. اعتبارات امروز دو برابر سال ۹۲ است.
* دولت در همه سختی‌ها اولویت‌های مربوط به نیروهای مسلح را در اولویت قرار می‌دهد و می‌فهمد اولویت دفاعی یعنی چه و اگر ما می‌توانیم با دشمن مذاکره کنیم به خاطر وحدت ملی و قدرت ملی و نیروی مسلح توانمند و رهبری آن است.
* در این کشورها یا تورم سه رقمی داشتند یا ذخایر ارزی آنها کم شد. مثل ونزوئلا که تورم ۴۰۰ درصدی تجربه کرد و روسیه و آذربایجان نیز ارزش پول ملی دربرابر ارز خارجی از نصف هم کمتر شد اما ایران با وجود مشکلات رشد اقتصادی مثبت بود و امسال نیز در سه ماه اول رشد اقتصادی بالای ۴ درصد است و هدف‌گذاری ما تا پایان سال ۵ درصد است و در تورم هم خوشبختانه به تورم یک رقمی رسیدیم و این کار بزرگی بود که جمهوری اسلامی انجام داده است.
* دفاع موثر، دفاعی است که دشمن را پشیمان کند و در شرایط مبادا بتواند دشمن را تنبیه کند و کمک صنعت دفاعی به صنعت ما از جمله اهداف صنعت دفاعی ایران است.

* قسمتی از صنعت دفاعی محرمانه است اما قسمتی که می‌تواند با دیگران همکاری کند باید این کار را بکند و موتور محرکه در صنعت بسیاری کشورهای دنیا هم در صنعت هوایی و هم اینترنت و هم صنایع دیگر اول نیروهای مسلح بودند که وارد شدند و بعد بخش‌های دیگر آمدند و این صنعت‌ها را تجاری‌سازی کردند.
*{در رابطه با نامه‌ای که در سال ۶۸ به رهبر انقلاب برای خرید S۳۰۰ نوشته بود} حالا بعد از بیست و چند سال به این هدف رسیدیم تا همه قبول کنند و به سهم خود برسند و امروز به این هدف رسیدیم.
* پیام ما به همسایگان ما این است که قدرت نظامی ما به ضرر مسلمانان و کشورهای همسایه نیست. ما به نفع مسلمانان کار می‌کنیم و امیدوارم یکی دو کشوری که فکر می‌کنند با هرج و مرج‌طلبی و ابزار قرار دادن تروریست‌ها به تفوقی می‌رسند، به اشتباه خودشان پی ببرند.خواست ما دوستی با همه کشورهای مسلمان است. خواست ما دوستی با همسایگان است و کمک به همه کشورهایی که امروز در مقابل تروریسم ایستادگی می‌کنند و این را وظیفه اسلامی و انقلابی و انسانی خودمان می‌دانیم.

 

352 نمایش

نظر دادن