تاریخ انتشار: شنبه, 30 مرداد 1395 ساعت 16:09

تشديد درگيري ها در حلب؛ هلاکت دهها تروريست/ بازي جديد خطرناک آمريکا در مناطق کردنشين سوريه

در تازه ترين تحولات سوريه، دهها تروريست از جمله يکي از اعضاي برجسته گروه تکفيري جبهه النصره در حملات ارتش اين کشور کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري سانا، يگاني از ارتش سوريه با کمک نيروي هوايي در 24 ساعت گذشته بيش از 70 تن از عناصر مسلح را در استان حلب به هلاکت رسانده است.
بر اساس اين گزارش، ابوليث تونسي، مسئول تک تيراندازهاي گروه تکفيري جبهه النصره در حماه، به همراه پنج تروريست ديگر، در درگيري با نيروهاي ارتش سوريه در جنوب غرب حلب کشته شده است.
20 تن از عناصر مسلح جيش الفتح نيز در حملات هوايي ارتش سوريه در حومه منطقه لطمانه و اللحايا کشته شدند و تجهيزات آنها از جمله يک فروند تانک و يازده خودرو منهدم شد.
در حمله اي ديگر، ارتش سوريه مواضع تروريست‌هاي جبهه النصره را در حومه شمالي حمص بمباران کرد که در اثر آن شماري از تروريست ها به هلاکت رسيدند.
گزارشهاي منتشر شده همچنين از کشته شدن 41 تن از عناصر تکفيري گروه جبهه النصره و جنبش احرار الشام در منطقه تلبيسه،رستن فزعفرانه و تير معله در حومه شمالي حمص خبر مي دهند.
بر اساس گزارشها، ارتش سوريه همچنين در درگيري با تروريست ها در مناطق مختلف دير الزور 15 تن از عناصر تکفيري گروه داعش را به هلاکت رسانده است.
درگيري‌ در شهر حلب که زماني بزرگترين شهر سوريه و پايتخت اقتصادي اين کشور به شمار مي‌آمد، در هفته‌هاي اخير تشديد شده است. اين شهر که نزديک مرزهاي ترکيه قرار دارد از سال 2012 به دو بخش تقسيم شده است و نيروهاي دولتي و گروه‌هاي تروريستي هر يک کنترل بخشي از آن را در اختيار دارند.

تروريستها در حملات خود در جنوب حماه سوريه ناکام ماندند
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه در خبري فوري گزارش داد: نيروهاي ارتش و دفاع مردمي سوريه، حملات تروريستهاي جبهه النصره را در محور معان - الزلاقيات در حومه شمالي حماه ناکام گذاشتند.
در اين ضد حمله سه نفربر، سه خودروي مجهز به تيربار، يک کاميون حامل مهمات و يک بولدوزر تروريستها منهدم شد و شماري از تروريستها به هلاکت رسيدند.
کشف دهها گور جمعي در شهر منبج 
ائتلاف نيروهاي کرد و عرب اعلام کرد دهها گور جمعي ثبت نشده در شهر منبج سوريه که به تازگي از چنگ گروه هاي تروريستي آزاد شده کشف کرده است. 
حسن ابوکنت عضو شوراي نظامي منبج گفت: «بسياري از پارک ها و شايد بيش از 90 درصد از آنها به عنوان گور جمعي مورد استفاده قرار گرفته اند. در همين پارک ما 27 گور جمعي کشف کرده ايم که اطلاعات هيچ يک از آنها ثبت نشده است. همه اين افراد غير نظامياني بوده اند که تلاش مي کردند به ما پناه بياورند اما داعش مانع آنها شد». 
شوراي نظامي منبج اعلام کرد گروه تکفيري - صهيونيستي داعش برخي خويشاوندان قربانيان را که قصد داشتند اطلاعات اين گورها را ثبت کنند، کشته و در گورهاي جمعي دفن کرده اند. 
اين گروه تروريستي شهر منبج را در سال 2014 به تصرف در آورد و با توجه به نزديکي آن به مرز ترکيه از آن به عنوان منطقه اي راهبردي استفاده مي کرد. 
اين شهر در نهايت هفته گذشته در پايان يک عمليات 73 روزه توسط نيروهاي ائتلاف کردي - عربي که با عنوان نيروهاي دموکراتيک سوريه نيز شناخته مي شوند آزاد شد. 
تصاوير هوايي نشان مي دهد تروريست هاي داعش براي فرار از اين شهر از غير نظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي کردند.

بازي جديد خطرناک آمريکا در سوريه 
با ازسرگيري نبرد حسکه، درگيري بين عناصر مسلح کرد و ارتش سوريه در شمال شرقي اين کشور دوباره از سرگرفته شده است.
به گزارش روزنامه لبناني السفير، خبرها از حمله بزرگ عناصر مسلح به ارتش سوريه در حسکه حکايت دارد. اما در اين بين، آسمان حسکه ناگهان شاهد حضور هواپيماهاي نظامي آمريکايي در آسمان اين شهر هنگام عمليات نيروي هوايي سوريه عليه مواضع کردهاي مسلح، بود.
درگيريهاي اخير در حسکه، برخلاف معادلاتي است که تا پيش از اين بر روابط دمشق و بعضي گروه هاي مسلح در حسکه حاکم بود. اين تحولات درحالي روي مي‌دهد که هنوز چند روز از توافق انجام شده براي خروج داعش از شهر منبج نمي گذرد. توافقي که نيروهاي دموکراتيک سوريه يکي از طرفهاي مهم و اساسي آن بودند.
اکنون خبرها از گذرگاه امن ديگري براي "داعش" از جرابلس حکايت دارد. به گفته منابع وابسته به مخالفان، گروهک موسوم به "فيلق الشام" عناصر مسلح خود را داخل اراضي ترکيه و نزديک يکي از گذرگاه هاي مرزي نزديک شهر جرابلس به حالت آماده باش در آورده است، و خود را براي يورش به اين شهر آماده مي‌کند. اين درحالي است که داعش نيز به دنبال يورش به ارتش سوريه در فرودگاه کويرس است.
اما موضوع قابل توجه اين است، عناصري که قبلا در منبج، عين العرب (کوباني) و ديگر مناطق با يکديگر در نبرد بودند، اکنون سلاح خود را به سوي ارتش سوريه در مناطق شمالي و شرقي اين کشور نشانه رفته‌اند.
آمريکايي 2 روز قبل از حضور تفنگداران خود در حسکه در پايگاه هاي الرميلان و عين العرب خبر داد، جايي که نظاميان فرانسوي، انگليسي و آلماني نيز در آنجا حضور دارند؛ کشورهايي که قبلا نيز از منازعات کردها در شمال سوريه و عراق پشتيباني کرده بودند، اين امر ياد آور تجربۀ عراق در اوايل دهه نود و ايجاد منطقه پرواز ممنوع در مناطق کرد نشين است.
غرب در آن زمان با سوء استفاده از قوانين بين المللي مجوز ممنوعيت پرواز در شمال عراق را دريافت کرد، ولي حادثه ديروزدر حسکه و اذعان پنتاگون براي نخستين بار به پرواز جنگنده هاي آمريکايي در آسمان حسکه تحت عنوان حمات از تفنگداراني صورت گرفت که ظاهرا مجبور شدند براي حفظ جان خود به سوي مرز ترکيه عقب نشيني کنند. البته اين اقدام فاقد پوشش قانوني و حمايت نهادهاي بين المللي است.
واشنگتن اکنون تصميم گرفته است تا از طريق کردهاي سوريه وارد بازي شود. استفاده سوريه از پايگاه همدان ايران و مواضع ترکيه درخصوص حتمي بودن نزديک شدن روابط آنکارا با مسکو و تهران و مخالفت با تضعيف روسيه، با واکنش آشکار آمريکا همراه خواهد شد. به عبارت ديگر، استفاده از کردهاي شمالي سوريه براي به هم زدن کار روسيه – سوريه – ايران.

احتمال درگيري جنگنده‌هاي سوري و آمريکايي در سوريه 
خبرنگار شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار در واشنگتن گفت: احتمال درگيري جنگنده هاي سوري و آمريکايي در سوريه وجود دارد.
فيليپ کراوتر درباره تقابل اخير جنگنده هاي آمريکايي و سوري گزارش داد: اين تقابل روز جمعه در حسکه، در شمال شرق سوريه رخ داد. بيشتر به گفته پنتاگون شبه‌تقابل بوده است. چون جنگنده هاي آمريکايي هنگامي فرارسيدند که جنگنده هاي سوري رژيم بشار اسد در حال ترک منطقه بودند. در نتيجه تقابل مستقيم يا تبادل آتش ميان آنها وجود نداشته است. اما پنتاگون اعلام کرد اين کار براي حفاظت از نيروهاي ائتلاف و مسلماً نيروهاي ويژه آمريکايي صورت گرفته است. اين نيروها در خاک سوريه حضور دارند. لزوماً آنان هدف اين بمباران (جنگنده هاي ارتش سوريه) نبودند. هدف از اين حملات نيروهاي کُرد هستند. اما اين نيروهاي کُرد تحت آموزش نيروهاي ويژه آمريکايي قرار دارند.
اين خبرنگار افزود: مسلماً اين، اتفاقي جديد در جنگ سوريه محسوب مي شود. ارتش آمريکا براي حفاظت از نيروهايش روي زمين ابراز آمادگي کرده است. خيلي روشن است که اين به منزله تهديدي براي رژيم بشار اسد است. بدين ترتيب به تقابل و رودررويي احتمالي ميان جنگنده هاي سوري از يک سو و جنگنده هاي ائتلاف و ارتش آمريکا از سوي ديگر نزديک مي شويم. مشکل بزرگ اين است که ارتباطي ميان اين دو ارتش وجود ندارد.اين ارتباط ميان آمريکايي ها و روس ها وجود دارد و اين روس ها هستند که با سوري ها صحبت مي کنند. 

راه حل مشترک براي حل بحران سوريه
ييلديريم گفت: با همکاري ايران و برخي ديگر از کشورها مي توان راه حلي براي بحران سوريه پيدا کرد
به گزارش خبرگزاري رويترز ، بينعالي ييلديريم نخست وزير ترکيه روز شنبه گفت با همکاري مشترک ايران ، کشورهاي خليج فارس ، آمريکا و روسيه مي توان راه حلي را براي بحران سوريه پيدا کرد.
 به گزارش خبرگزاري فرانسه از استانبول،  بينعالي ييلديريم نخست وزير ترکيه شنبه همچنين اعلام کرد ترکيه قصد دارد در شش ماه آينده در سوريه «‌ بسيار فعال » عمل کند.

منبع: آریا

602 نمایش

نظر دادن