تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 مرداد 1395 ساعت 15:54

رییس‌مجلس: با متخلفان برخورد کنیم اما شجاعت را از مدیران نگیریم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برخورد شجاعانه دیوان محاسبات با متخلفان در عین حال گفت نباید شجاعت را از مدیران بگیریم.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دادستان دیوان محاسبات با اشاره به سرعت کم توسعه در کشور گفت: افزایش سرعت توسعه با گام های بلند و البته انسان های شجاع شدنی است و با افراد محافظه کار ترقی و توسعه در کشور رخ نمی دهد . لذا دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی ضمن برخورد شجاعانه با متخلفان نباید از شجاعت را از مدیران بگیرند.

لاریجانی اضافه کرد:‌من هم به دیوان محاسبات و هم سازمان بازرسی توصیه می‌کنیم از تخلف جلوگیری کنند و با متخلفان و عامدانی که تخلف کرده‌اند برخورد کنند اما به مدیران انرژی بدهند تا با شجاعت کار کنند، تا ان‌شاء‌الله روند توسعه را شتاب ببخشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد و حمایت از مدیران لایق و امین را در شتاب دادن به روند توسعه موثر دانست و گفت: ما از خدمات آقای رحیمی در دیوان محاسبات اعلام رضایت می‌کنیم ایشان انصافا خوب و با شرافت کار کرد و امین بود و باید برای این دوره چهار ساله از ایشان تشکر کنیم. آقای عادل آذر هم یک مدیر با تجربه است و رای قاطعی که از مجلس گرفت نشان‌دهنده پشتیبانی مجلس از ایشان است.

لاریجانی جلسه تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات را از جلسات عجیب و غریب و با فضای تلخ و شیرین توصیف کرد و گفت: این مراسم برای خداحافظی با کسی است که خدمات صادقانه‌ای کرده و سابقه نیکویی به جا گذاشته و برادر عزیز دیگری این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.

وی دیوان محاسبات را نهاد مورد اعتماد برای رسیدگی به حساب های مالی عنوان کرد و گفت:‌ دیوان محاسبات باید این ویژگی را نگه دارد و توسعه دهد البته ممکن است اشکالاتی در فراز و فرودهای کار دیوان وجود داشته باشد اما باید تلاش کنیم سیرتکاملی را در دیوان شاهد باشیم.

رئیس مجلس با تاکید بر لزوم به روز بودن نظارت های دیوان محاسبات ادامه داد: وقوف ما به حساب ها تا آنجا که ممکن است باید به روز باشد. وقتی صاحب منسبی تخلفی می‌کند بعد از این که از منسبش کنار می‌رود به تخلف رسیدگی می‌شود و گزارشی به ما می‌دهند اما این گزارش چه خاصیتی دارد؟ اطلاع مجلس وقتی خاصیت دارد که صاحب منسب در مسندش باشد و مجلس به خاطر تخلف او را مورد سوال قرار دهد اما وقتی رفته باشد این گزارش به درد قوه قضاییه می خورد. از این جهت من معتقدم جای تامل در نوع مستشاری و رسیدگی دیوان وجود دارد .

لاریجانی با بیان این هرچه سرعت نظارت بیشتر باشد التزام بخشی و کیفیت کار هم بهتر می‌شود یادآور شد: مثلا تفریغ بودجه خیلی جلو آمد و برای مجلس به درد بخور شد. چهارسال پیش هم این تذکر داده شد که سیستم برخط در همه بخش ها به وجود بیاید تا اطلاعات به موقع و آنی برسد. این باید جزو اولویت های کار شما باشد تا بتوانیم مسلط بر حساب ها باشیم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه سیاست و استراتژی دیوان محاسبات باید پیشگیری از جرم باشد ادامه داد: البته اگر کسی تخلف کرد دیوان باید به آن رسیدگی کند اما سیاست دیوان باید این باشد که کاری کند تخلف صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس تجربه هشت سال گذشته بیشتر تخلفات در کشور به دلیل ندانستن قانون بوده خاطرنشان کرد: البته این عیب است و کسی که مدیر می‌شود باید تسلط به قوانین باشد. اما اگر سیستم برخط آمده شود می‌توان در بزنگاه‌ها مدیران و مخصوصا مدیران مالی را راهنمایی کرد تا درست عمل کنند.

رئیس مجلس در پایان بر لزوم برخورد جدی با کسانی که عامدا و عالما مرتکب تخلف می شوند تاکید کرد.

573 نمایش

نظر دادن