تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 تیر 1395 ساعت 08:46

اردوغان: 3 ماه وضعیت فوق العاده در ترکیه اعلام می‌شود / خبر کودتا را از برادر زنم شنیدم اما باورم نمی‌شد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بیانیه مطبوعاتی پس از اتمام جلسه شورای عالی امنیت ملی و نشست هیئت وزیران که متعاقب آن صورت گرفت را شخصا قرائت کرد، و گفت: " با استناد به ماده 120 قانون اساسی به منظور برطرف سازی هرچه سریعتر کودتاگران و تمامی عوامل تروریستی 3 ماه وضعیت فوق العاده در سراسر کشور اعلام می کنم.به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده در کشور اعلام می کنیم".

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی افزود: "برای اولین بار در تاریخ این کشور، کودتا توسط مردم شکست خورد، ملت قهرمان ترکیه در برابر کودتای نافرجام از خود اسطوره ساختند. 15 ژوئیه، نقطه عطفی برای پایان تاریخ کودتاها محسوب می شود".

او گفت: "در حال حاضر مسئله این حزب سیاسی یا آن حزب سیاسی مطرح نیست. به عنوان رئيس جمهور به ملت خود افتخار می‌کنم و مطمئنم همراه با ملت خود بر تمامی این موانع غلبه خواهیم کرد. به عنوان ملت ترک در تاریخ دموکراسی، داستان قهرمانی ثبت کرده و با افتخار از آن یاد خواهیم کرد".

اردوغان اظهار داشت: "فداکاری های نیروهای امنیت ما در ساختمان گارد ویژه و اداره پلیس آنکارا مقابل رگبار کودتاچیان، شایسته بالاترین تقدیر و تشکر است".

وی تاکید کرد: '' این وضعیت بهیچ وجه بر خلاف دموکراسی، حقوق و آزادی نیست. بلکه قدمی در راستای حفاظت و تقویت از ارزش هاست."

وی در ارتباط با اعلام وضعیت فوق العاده در کشور افزود: "این امر مغایر دموکراسی، حقوق و آزادی نیست. این تصمیم در راستای تقویت و حفظ ارزش های دموکراسی اتخاذ شده است".

رئیس جمهورترکیه تصریح کرد: ملت ما برای نخستین بار در تاریخ کشور توانستند کودتای مسلح نظامی را ناکام بگذارند، مردم غیور کشور ما حمایت خود از دموکراسی و حکومت قانونی کشور را به قیمت جان خود اثبات کردند.

وی با بیان اینکه ترکیه یکی از حساس ترین دوران تاریخ خود را سپری کرد افزود: به لطف اشراف حکومت و مردم تلاش برای کودتا ناکام ماند.

گفتنی است نشست شورای امنیت ملی ترکیه که ظهر امروز با ریاست رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور کشور در کاخ ریاست جمهوری «بش تپه» آنکارا آغاز شده بود، پس از 4 ساعت 40 دقیقه پایان یافت.

همچنین گزیده سخان اردوغان در گفتگو با الجزیره در زیر می آید:

خبر کودتا را از برادر زنم شنیدم، اول باورم نمی شد،ولی تحولات بعدی نشان داد واقعیت دارد.

از طریق بالگرد به دالامان وسپس استانبول رفتم، سفر بسیار سختی بود ولی توانستیم طی ۱۲ ساعت کنترل اوضاع را در دست بگیریم.

تجربیات سابق در مقابله با کودتا کمک بسیاری به ما کرد.

اظهارات فرمانده ارتش یکم و مدعی العموم نقش مهمی در حمایت از دولت رسمی ترکیه داشت.

هنوز نمی دانم دقیقا چند نفر در کودتا دست داشتند، اقلیتی وابسته به جریان تروریستی گولن بودند.

خلبان‌هایی که هواپیمای روسی را سرنگون کردند با گولنیست‌ها ارتباط دارند.

وزیر خارجه فرانسه، سرش به کار خودش باشد.

در صورت تایید بازگشت اجرای اعدام در پارلمان ترکیه، به سرعت با آن موافقت خواهم کرد.

مرگ یک زن 32 ساله زیر شنیهای تانک کودتاچیان نشانگر بی ناموسی و وحشیگری عوامل کودتاست.

کشورهای اروپایی حق ندارند صدای انتقاد خود را نسبت به این روند بلند کنند و تصمیمات ما را زیر سوال ببرند.

اكنون تركيه همانند بدني است كه به دليل فراگرفتن تمام بدن توسط غدد سرطاني متاستاز شده است. لازم است ويروسها را پاك كنيم.

به فرد حاضر در پنسیلوانیا (گولن) و پیروان او می گویم که اگر راست می گویید و طرفدار حق و عدالت هستید به ترکیه بیایید. اگر نمی آیید پس قطعا خائنید.

855 نمایش

نظر دادن