تاریخ انتشار: پنج شنبه, 31 تیر 1395 ساعت 01:43

دست دادن رو به دوربين، انتقاد پشت تريبون / روحاني و قاليباف شمشيرها را براي هم از رو بستند!

ديروز صبح اگرچه همه‌چيز بين حسن روحاني و ‏محمدباقر قاليباف با لبخند در جريان اجلاس ‏جهاني شوراها و شهرداري‌هاي ٢٠١٦ و ‏خوشحالي شروع شد اما در پايان خيلي گرم به ‏پايان نرسيد؛ درحالي كه فريم اول عكس‌هاي ‏اجلاس به خوبي نشان مي‌دهند شهردار تهران به ‏عنوان ميزبان به استقبال مهم‌ترين مهمان خود ‏يعني رييس‌جمهور مي‌رود و همه‌چيز با ‏خوش‌و‌بش صميمي بين آنها و دست‌دادني محكم ‏آغاز مي‌شود ولي دقايقي بعد با پشت تريبون قرار ‏گرفتن آن دو و سخنراني‌هاي‌شان جوري ديگر ‏رقم مي‌خورد.
روحانی: نگاه مابه آسمان است اما نگاه شما به بلندمرتبه‌ها که پول تراکم بگیرید /شهردار تهران: قرار گرفتن در نقش «اپوزیسیون»‌ به‌جای «پاسخگویی» مشکلی را حل نمی‌کند

به گزارش «آخرین نیوز»، ديروز حسن روحاني و قاليباف هر ‏دو شمشيرها را براي هم از رو بستند و هركدام ‏تلاش كردند به عملكرد ديگري انتقاد كنند، ‏حرف‌هايي كه حاضران را مي‌توانست ياد مناظره ‏تلويزيوني اين دو در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي ‏در سال ٩٢ بيندازد، آن روزي كه حسن روحاني از ‏حمله گاز انبري و اينكه حقوقدان است، گفت و ‏قاليباف تلاش كرد تا روحاني را مقصر حمله به ‏دانشجويان در كوي نشان دهد. روز گذشته بار ‏ديگر اين دو رو به روي هم درآمدند؛ حسن ‏روحاني گفت: «نگاه‌مان به آسمان است كه خدا ‏روزي برساند، شهرداري‌ها نيز نگاه‌شان به ‏‏بلندمرتبه‌هاست كه بالاتر بروند تا بتوانند پول ‏تراكم بگيرند و كشور ‏را اداره كنند.» وقتي ‏قاليباف هم پشت تريبون رفت در پاسخ به ‏رييس‌جمهور و با كنايه گفت: «بايد اين عادت را ‏كنار بگذاريم كه به عنوان يك مسوول در نقش ‏‏اپوزيسيون حرف بزنيم بلكه بايد در نقش يك ‏خدمتگزار پاسخگو صحبت ‏كنيم.» ‏
 
در اين دوئل نفسگير، رييس‌جمهور ابتدا پشت تريبون قرار گرفت و به عملكرد قاليباف به عنوان شهردار تهران انتقادهايي تند و تيز كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني گفت: همان‌طور كه بايد قدم به قدم بودجه كشور را از درآمدهاي نفتي جدا كنيم و درآمد نفتي براي سرمايه‌گذاري‌هاي ماندگار در كشور باشد از آن طرف هم براي اداره شهرها بايد راهي پيدا كنيم كه درآمد پايدار و سالم باشد. نگاه‌مان به آسمان است كه خدا روزي برساند. شهرداري‌ها نيز نگاه‌شان به بلندمرتبه‌هاست كه بالاتر بروند تا بتوانند پول تراكم بگيرند و كشور را اداره كنند. نمي‌خواهم به شهرداري يا شوراي شهر نقد كنم، مشكل وجود دارد، بايد دست به دست هم دهيم و مشكل را حل كنيم و براي اينكه مردم از زحمات شوراها و شهرداران احساس لذت بيشتري داشته باشند بايد از تجربه‌هاي كشورهاي ديگر نيز استفاده و بهره‌برداري كنيم.

روحاني شوراها را يكي از گام‌هاي بزرگ نظام در اجراي مردمسالاري ديني دانسته و گفت: در كشور ما ١١٧ هزار نفر در شوراهاي شهر و روستا تاكنون مسووليت بر عهده گرفته و قدم‌هاي بسياري را براي عمران و آبادني كشور برداشته‌اند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: براي اداره شهرها اقدامات خوبي انجام شده اما اقدامات ديگري هم بايد به كمك بيايد. ما امروز به يك مديريت يكپارچه نيازمنديم و اگر به قوانيني نياز داريم بايد آنها را تامين كنيم. هم لايحه نظام مديريت شهري و هم لايحه درآمد پايدار براي شهرداري‌ها مراحل خود را در دولت طي مي‌كنند و تقديم مجلس خواهند شد. با قوانين جديد حتما راه براي حركت دقيق‌تر شوراها و شهرداري‌ها فراهم مي‌شود.

وي با بيان اينكه نداشتن درآمد پايدار براي شهرداري‌ها، مشكلات فراواني را براي شهرها و حتي روستاها به وجود آورده است، افزود: امروز با وجود آنكه در شهرها مخصوصا تهران كارهاي بزرگي انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهري و بوستان‌هاي مختلفي احداث شده است، ولي مردم احساسي كه در برابر اين همه كار بايد داشته باشند را ندارند. چون وقتي مي‌خواهيم يك پل يا تونل درست كنيم گاهي از تراكم استفاده مي‌كنيم و گاهي از تغيير كاربري اراضي.

رييس دولت تدبير و اميد در ادامه با اشاره به اينكه ما مشكلاتي براي شهر به وجود مي‌آوريم تا بزرگراهي را ايجاد كنيم، اظهار كرد: پول احداث بزرگراه از چند برج بلند مي‌رسد. سپس همان جمعيت برج به بزرگراه‌ها مي‌آيند و رفت و آمد كند مي‌شود يا ما براي ايجاد يك بوستان و كاشت نهال در اين بوستان يك باغ با درختان چندين ساله را از بين مي‌بريم. يعني از يك طرف نعمتي درست شده و از طرفي نقمت.

روحاني با اشاره به معضلات و بحران‌هاي فراواني از جمله سيل، زلزله و مهمان ناخوانده ريزگردها در تهران و كلانشهرها گفت: در شهرهاي پيشرفته براي مقابله با اين اقدامات، اقدامات بازدارنده انجام شده و براي همين وقتي اتفاقي رخ مي‌دهد، خسارت اين بحران‌ها بسيار كم است زيرا پيش‌بيني و پيشگيري‌هاي لازم انجام شده است. در آنجا هم ريزگردها براي مردم مشكل درست مي‌كنند، اما نحوه ساخت و ساز و ويژگي درب و پنجره‌ها به گونه‌اي است كه مردم مي‌توانند در داخل ساختمان از خود حراست كنند. ما هم بايد در اين زمينه قدم‌هاي فراواني ‌برداريم.

روحاني در ادامه اظهارات خود با اشاره به مشكلات زيست‌محيطي كشور، گفت: محيط زيست يك زماني امري تجملاتي بود اما امروز ضرورت زندگي ماست. ما اگر توسعه را با حفظ محيط زيست همراه نكنيم نمي‌توانيم سلامت مردم را تضمين كنيم. دولت يازدهم اقدامات بسيار اساسي در زمينه مسائل زيست محيطي انجام داد. به طور مثال براي ما مهم بود كه درياچه اروميه به محل ريزگردها تبديل نشود و امروز خوشحالم كه درياچه اروميه در حالت تثبيت قرار گرفته و غرب كشور از يك خطر بزرگ مصون شده است.

وي در ادامه افزود: خوشحاليم كه توليد بنزين يورو٤ به بيش از ٢٥ ميليون ليتر رسيده و توليد گاز هم در روز ١٤٠ ميليون متر مكعب اضافه شده و به همين دليل سوخت مازوت نيروگاه‌ها كاهش يافته است. ما مي‌خواهيم فقط ٩ درصد سوخت نيروگاه‌ها مايع باشد تا به محيط زيست كمك كنيم.

روحاني همچنين با بيان اينكه نحوه تدفين پسماندها و فاضلاب‌ها بسيار مهم است، خاطرنشان كرد: ما بايد با استفاده از سرمايه داخلي و مشاركت ديگران قدم‌هاي بزرگي براي حفظ محيط زيست ‌برداريم. ما مي‌توانيم از سرمايه و تكنولوژي خارجي و همچنين از تجربه ديگران در مديريت بهره برده و البته تجربه خود را هم به آنها منتقل كنيم.

بعد از انتقادها از عملكرد شهرداري نوبت شهردار تهران بود كه پشت تريبون قرار گيرد و پاسخ رقيب كهنه‌كارش در عرصه سياست را بدهد. محمدباقر قاليباف در اين اجلاس ابتدا كمي در مورد دغدغه‌هاي شهري مانند تهران سخن گفت و از حمل و نقل به عنوان يكي از چالش‌هاي مديران تهران ياد كرد و گقت: تامين دو دستگاه اتوبوس در يك روستا همان‌قدر براي مسوولان روستا دغدغه است كه احداث مترو براي شهرداري تهران چالش محسوب مي‌شود. در حقيقت به فراخور ظرفيت‌ها چالش‌ها و دغدغه‌هايي در حوزه‌هاي مختلف شهرها و روستا وجود دارد.

او با لحني كنايه‌آميز گفت: بايد اين عادت را كنار بگذاريم كه به عنوان يك مسوول در نقش اپوزيسيون حرف بزنيم بلكه بايد در نقش يك خدمتگزار پاسخگو صحبت كنيم. شهردار تهران در اينجا با لحني نه چندان آرام و در حالي كه تلاش مي‌كرد عصبانيتش را پنهان كند، ادامه داد: هر روز اختيارات شوراها و شهرداري‌ها را كاهش مي‌دهند و هر روز سهم مديريت شهري از بودجه‌ها رو به كاهش است و بعضي از شهرهاي ما توانايي پرداخت حقوق كاركنان ما را ندارند.

قاليباف براي اينكه كمي رنگ و بوي اسنادي به سخنان خود بدهد؛ با اشاره به تخصص مديريت شهري خود در حوزه دانشگاهي تاكيد كرد: امروز واقعيت تلخ ما اين است كه در حوزه قانون و قانونگذاري از ابتداي دهه هفتاد و پس از دوران دفاع مقدس كه كشور به سمت سازندگي حركت كرد تا امروز هرچه در عمل ديديم چيزي جز تضعيف شوراها و دهياري‌ها نبود. سياسي سخن نمي‌گويم اما بين دولت‌هاي گذشته فرقي نمي‌كند هر روز اختيارات شوراها و شهرداري‌ها را كاهش دادند و سهم مديريت شهري از بودجه عمومي كشور كاسته شد. در نتيجه برخي شهرداري‌هاي كشور امروز توان پرداخت حقوق كاركنان خود را ندارند و براي جمع‌آوري زباله‌ها دچار مشكل هستند، در چنين شرايطي صحبت از توسعه مي‌كنيم.
شهردار تهران با اشاره به وجود ٣٥ كيلومتر مترو در سال ١٣٨٣ تاكيدكرد: امروز در شهر تهران ظرف ١٠ سال گذشته ١١٠ كيلومتر مترو به ٣٥ كيلومتر قبلي اضافه شده است و تا پايان سال آينده نيز در تهران قريب به ٣٠٠ كيلومتر مترو بهره‌برداري خواهد داشت و به اين ترتيب مترو تهران جزو ١٠ مترو برتر جهان قرار خواهد گرفت.

وي تاكيد كرد: تنها بيان مشكل دردي را دوا نمي‌كند، روزي كه در شهرداري تهران مديريت شهري را بر عهده گرفتم تنها ٢/٩ متر فضاي سبز به ازاي هر نفر وجود داشت اما امروز اين ميزان به ٥/١٥ متر افزايش پيدا كرده است. تعداد پارك‌هاي شهر تهران از ١١٢٠ پارك ظرف ١٠ سال گذشته به ٢٣٠٠ پارك افزايش يافته است.

شهردار تهران اظهار داشت: بر اساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد در سال ٢٠١٥ نشان مي‌دهد مبالغي كه بايد براي كم كردن شكاف زيرساخت در شهرها هزينه شوند حدود ٤ تريليون دلار در سال فراتر از آن است كه دولت‌ها بتوانند صرفا از طريق افزايش ماليات‌ها تامين نمايند اين بدان معناست كه بايد با اتخاذ راهكارهايي سرمايه‌گذاران خصوصي را تشويق به اين عرصه كند. شهردار تهران در تشريح اقدامات خود براي كاهش فاصله شمال و جنوب شهر گفت: در مجموعه شهرداري تهران تلاش شد شهر تهران كه از روز اول گرفتار يك دوقطبي شمال و جنوب بوده است را اصلاح كنيم. البته مدعي نيستيم كه جنوب شهر مانند شمال شهر شده اما توانسته‌ايم از ادامه دوقطبي شدن جلوگيري كنيم. امروز علاوه بر توقف روند اين دو قطبي در شهر تهران بر اساس تمام شاخص‌ها توانستيم فاصله جنوب و شمال شهر تهران را كاهش دهيم.

 

منبع: روزنامه اعتماد

1387 نمایش

نظر دادن