تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 خرداد 1395 ساعت 11:14

وزیر بهداشت در صحن مجلس: سال‌های 89 و 90 اوج واردات دارو بود/ 93 به بعد واردات کاهش پیدا کرده است

وزیر بهداشت و درمان گفت: سلامت یکی از مهمترین مسائل جوامع است، مشکلات زیادی پیش پای دولت‌ها بوده است، هنوز هم ما با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، امروز در جلسه علنی مجلس در گزارشی از عملکرد وزارتخانه خود به نمایندگان اظهار کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم طرح تحول سلامت به عنوان یکی از طرح‌های دولت از مهر‌ماه 93 طراحی شد و در اردیبهشت 93 به تصویب رسید. اما مشکلی که ما با آن مواجه بودیم دارو بود که توانستیم از 300 قلم کمبود به عدد 30 برسیم.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به عملکرد دولت دهم تصریح کرد: در این دولت وزارت بهداشت به دلیل اختلاف دو سال وزیر نداشت، آخرین وزیر شش‌ماه کار کرد. 8 هزار میلیارد هم بدهی برجای گذاشت.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی از بدو شروع کار مورد توجه بود. 67 درصد داروها تولید داخل است. واردات هم کاهش پیدا کرد. سالهای 89 و 90 اوج واردات دارو بود. 93 به بعد واردات کاهش پیدا کرده است. صادرات در دولت یازدهم به دو برابر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در نهایت طرح تحول در 15 اردیبهشت 93 تصویب شد. آقای روحانی از ابتدا موافق پرداخت یارانه نقدی به شکل کنونی نبودند. معتقد بودند که یارانه را می‌توان هدفمند کرد. بخشی از اعتبارات هدفمندی به طرح تحول سلامت اختصاص دادند. با این وجود نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که مردم متقاضی دریافت یارانه هستند به همین دلیل ما با مشکل کمبود اعتبار مواجه شدیم. در طرح تحول از درمان شروع کردیم. اولین کار بیمه‌ها بود. با تلاش وزارت رفاه اکنون 98 درصد مردم ایران بیمه هستند. 11 میلیون نفر بیمه شدند. 15 میلیون بستری شدند. اقلام دارویی به مقدار مورد نیاز جایگزین شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: 5375 نفر در بیمارستان‌ها توزیع شدند. 860 متخصص مقیم زنان و بیهوشی و قلب در بسیاری از بیمارستان ها مستقر کردیم. 96 هزار تخت داشتیم که بیش از 67 درصد فرسوده بودند. 2 میلیون متر‌مربع از بیمارستانها را بازسازی کردیم. 39 هزار تخت را عوض کردیم. 2470 تخت ویژه ایجاد کردیم.همچنین 52 کلینیک ویژه در حال ساخت داریم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به زایمان طبیعی ادامه داد: از سال 79 تا 92 شیوع سزارین داشتیم در سال 2011 بیشترین سزارین داشتیم. زایمان طبیعی را رایگان کردیم. آمار سزارین 6.5 درصد و در پایه 11 درصد کاهش یافت. 865 اتاق زایمان تجهیز کردیم. 1800 اتاق زایمان در حال ساخت داریم.

وی اظهار کرد: 2 هزار خانه بهداشت ساختیم و این ساخت همچنان ادامه دارد. همچنین 1590 محل زیست بازسازی شد. دیگر در هیچ شهری پزشک و ماما کم نداریم.

وزیر بهداشت با اشاره به حاشیه‌نشینی گفت: نزدیک به 11 میلیون حاشیه نشین داریم. 1985 پایگاه سلامت در مناطق حاشیه‌نشین ایجاد کردیم. نزدیک به 7 هزار نیرو در این مناطق مستقر کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه 60 درصد کشور زیر پوشش خدمات پزشک خانواده است، افزود: پرونده سلامت در حال تشکیل است.

وی خاطرنشان کرد: اشکالی که به ما وارد می‌کنند به بهداشت پول نمیدهید. از 81 تا 93 هزینه بهداشت افزایش پیدا کرده است. هزینه خدمات بهداشت از 6.8 به 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

448 نمایش

نظر دادن