تاریخ انتشار: چهارشنبه, 29 ارديبهشت 1395 ساعت 01:43

نشست حل بحران سوریه پس از 6 ساعت در هاله ای از ابهام پایان یافت

نشست صلح سوریه موسوم به نشست گروه تماس بین المللی سوریه پس از 6 ساعت مذاکره با کنفرانس خبری مشترک وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه پایان یافت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست گروه تماس بین المللی سوریه با یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار دو وزیر در خصوص تحولات منطقه و روابط دوجانبه رایزنی کردند.

ظریف از بعد از ظهر روز گذشته در وین در حاشیه این نشست با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه و وزیران امور خارجه روسیه و انگلیس نیز دیدار کرده است.

پیگیری اجرای برجام نیز در حاشیه مذاکرات برای آتش بس در سوریه و تحولات منطقه در دستور کار مذاکرات تیم ایرانی قرار دارد.

پایان نشست سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه که در این سفر ظریف را همراهی می کند در تشریحی از وضعیت نشست صلح سوریه که صبح امروز با حضور وزیر امور خارجه کشورمان برگزار شد، گفت: «5 ساعت از مناقشات نشست گروه تماس بین المللی سوریه گذشته و رویارویی روایت ها از بحران سوریه ادامه دارد.»

او افزود: «درست همانند 5 سالی که از بحران سوریه گذشته منازعات همچنان ادامه دارد...»

نشست تماس بین المللی سوریه پس از 6 ساعت به کار خود پایان داد.

پس از پایان نشست، جان کری به همراه سرگئی لاوروف و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

کری: برخی طرف ها نباید حق وتو داشته باشند

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست مشترک گفت: «ما یک چارچوب برای صلح داریم اما بزرگترین چالش ما در حال حاضر، عملی کردن این طرح(صلح) است. برخی طرف‌ها نباید حق وتو داشته باشند».

او همچنین از افزوده شدن کشورهای استرالیا، کانادا و اسپانیا به کشورهای عضو گروه تماس بین‌المللی برای حل بحران سوریه خبر داد.

کری همچنین بار دیگر اعلام کرد که کشورهای حامی بشار اسد و حامی مخالفان بر لزوم یکپارچگی سوریه تاکید دارند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه روسیه در اظهارات خود تاکید کرد که باید زمینه برای حضور همه طرف‌های سوری از جمله کردهای این کشور در مذاکرات برای حل بحران سوریه فراهم شود.

لاوروف: باید اولویت اول مقابله با تروریسم باشد و نه درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد

سرگئی لاوروف همچنین افزود که با توجه به توافقات آتش‌بس در سوریه از ماه فوریه، خشونت‌ها در این کشور بسیار کاهش یافته است.

دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد که نگرانی درباره افزایش فعالیت‌های تروریستی در منطقه وجود دارد و تروریست‌های جبهه النصره با مخالفان تندرو در حال ائتلاف بوده است.

نماینده ویژه سازمان ملل هم بر افزایش همکاری‌ها به ویژه همکاری آمریکا و روسیه برای کمک‌های انسانی به غیرنظامیان سوری تاکید کرد و همچنین گفت که این کمکها باید به سرعت عملی شود.

استفان دی میستورا همچنین تاکید کرد که بحران انسانی سوریه باید در اولویت همه کشورها و بازیگران قرار گیرد.

در بخشی از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره شرایط مورد نظر برای پیش بردن مذاکرات جهت حل بحران سوریه، وزیر امور خارجه روسیه بر لزوم مقابله با تروریسم تاکید کرد.

سرگئی لاوروف گفت که باید اولویت اول مقابله با تروریسم باشد و نه درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری و قدرت در سوریه.

دیپلمات ارشد روس همچنین تاکید کرد که «ما (روسیه) از اسد حمایت نمی‌کنیم بلکه از مقابله با تروریسم حمایت می‌کنیم. ما از یک شخص حمایت نمی‌کنیم.»

به گزارش آنا، این نشست بنا بود در راستای تلاش‌ها برای تثبیت آتش‌بس در سوریه و ادامه گفت‌وگوها برای برقراری صلح در سوریه برگزار شد.

به نظر می رسد نشست یک روزه وین نتوانسته است که اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

548 نمایش

نظر دادن