تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 ارديبهشت 1395 ساعت 11:02

بازتاب گسترده سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران در رسانه های جهان/ پیامی برای كره شمالی

  سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و این رسانه ها بر اهمیت اقتصادی و سیاسی این سفر تاكید كردند.

خبرگزاری آمریكایی آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران كه بسیاری از رسانه های آمریكایی نیز آن را بازنشر كردند، نوشت: رئیس جمهوری كره جنوبی روز یكشنبه برای اولین بار از زمان برقراری روبط دیپلماتیك دو كشور در سال 1962 ، به تهران سفر كرد.
دفتر «پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی در بیانیه ای پیش از سفر سه روزه پارك به ایران اعلام كرد: رئیس جمهوری كره جنوبی در دیدار با دكتر حسن روحانی همتای ایرانی خود درباره راههای تقویت روابط دوجانبه و همچنین اوضاع شبه جزیره كره گفت وگو خواهد كرد.
آسوشیتدپرس افزود: ایران پس از توافق هسته ای (برجام) و برداشته شدنه تحریمها ، به دنبال تقویت روابط با سایر كشورها بوده و این در حالی است كه كره جنوبی پنجمین واردكننده بزرگ نفت خام جهان در گذشته یكی از بزرگترین خریداران نفت ایران بوده است. در همین حال ، به گفته «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران ، این كشور صادرات نفت و میعانات گازی به كره جنوبی را از زمان اجرایی شدن برجام تا كنون چهاربرابر كرده و به 400 هزار بشكه در روز رسانده است.
ایران و كره جنوبی در سال 1962 روابط دیپلماتیك برقرار كردند اما بنا براعلام دفتر پارك ، روسای دولتهای دو كشور تا كنون اجلاس دو جانبه ای نداشته اند.
* وال استریت جورنال: كره جنوبی به دنبال قراردادهای میلیاردی اقتصاد و انرژی
روزنامه آمریكایی وال استریت جورنال نیز از سئول گزارش داد: رئیس جمهوری كره جنوبی در حالی روز یكشنبه راهی ایران شد كه در این سفر تاریخی به دنبال امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری در زمینه اقتصاد و انرژی است.
یك سخنگوی ریاست جمهوری كره جنوبی در آستانه این سفر اعلام كرد: پارك گیون هی به عنوان اولین رئیس جمهوری كره جنوبی كه به ایران سفر می كند ، به ایجاد «بنیان و اساسی برای همكاری» با ایران كمك خواهد كرد.
این سخنگو افزود: پارك روز دوشنبه با حسن روحانی رئیس جمهوری و احتمالا با آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران دیدار خواهد كرد.
مقام های رسمی در سئول می گویند كه هدف اصلی سفر پارك به تهران، اقتصادی است و شركت های كره ای چشم به قراردادهایی در زمینه های ساخت وساز، خودرو و الكترونیك دارند.
رئیس جمهوری كره جنوبی را در این سفر یك هیات تجاری بی سابقه متشكل از 230 تن از مدیران اجرایی شركتها و صنایع كره ای همراهی می كنند.
بر اساس این گزارش، كشورهای شرق آسیا در پی برداشته شدن تحریم های بین الملل علیه ایران ، به دنبال تقویت روابط اقتصادی با این كشور هستند. «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین در ماه ژانویه از ایران دیدن كرد و ژاپن نیز یك ماه پس از آن با ایران یك قرارداد سرمایه گذاری امضا كرد.
به نوشته وال استریت جورنال ، كره جنوبی همچنین مشتاق افزایش واردات نفت خود از ایران است . كره جنوبی پیش از اعمال تحریم علیه ایران 10 درصد از نیاز نفتی خود را از ایران تامین می كرد.
* پیامی برای كره شمالی
این روزنامه آمریكایی همچنین به نقل «گومیونگ هوان» كارشناس سیاسی در موسسه مطالعات سیاسی «آسان» سئول نوشت: سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران می تواند حاوی پیامی برای كره شمالی نیز باشد مبنی بر اینكه درصورت موضع مثبت كره شمالی در مساله هسته ای ، كره جنوبی آماده مذاكره با آن كشور است.
این روزنامه افزود: احتمال دارد كه در جریان دیدارهای پارك با مقام های ایران، موضوع هسته ای كره شمالی نیز مطرح شود.
* اسپوتنیك: كره جنوبی مشتاق مشاركت در پروژه های زیرساختی ایران
خبرگزاری روسی «اسپوتنیك» نیز گزارش داد: پارك گئون هی رئیس جمهوری كره جنوبی روز یكشنبه برای سفری تاریخی به منظور تقویت روابط با ایران وارد تهران شد . «كیم كیون هیون» از سخنگویان ارشد ریاست جمهوری كره جنوبی تاكید كرده كه «انتظار داریم این سفر سر آغاز جهشی جدید در روابط دوجانبه باشد.»
به گزارش اسپوتنیك ، كره جنوبی مشتاق مشاركت در پروژه های توسعه زیرساختها در ایران است.
به گزارش ایرنا ، پارك گئون هی رییس جمهوری كره جنوبی برای انجام سفر مهم و تاریخی خود به ایران عصر یكشنبه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
خانم پارك نخستین رییس جمهوری كره جنوبی است كه از ایران دیدار می كند. هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و روسای بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور پارك را در سفر به ایران كه مدت آن سه روز اعلام شده، همراهی می كنند. مقام های ارشد كره نیز از این سفر به عنوان یك دیدار تاریخی یاد كرده و افزوده اند كه «پارك» روز دوشنبه (فردا) با دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مهمترین دیدار خود را از زمان برقراری روابط رسمی دو كشور از سال 1962 میلادی انجام می دهد.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1287 نمایش

نظر دادن