تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 ارديبهشت 1395 ساعت 10:32

توضیحات عراقچی درباره قیمت آب سنگین، صحبت‌های سیف و جابه جایی پرچم ایران و آمریکا

  معاون وزیر امور خارجه گفت: بانک های خارجی مشکلی برای تعامل با ایران ندارند و وزیر امور خارجه نیز پس از فشارهای دیپلماتیک اخیر در گفت وگویی به این مهم اشاره کرده است.

به گزارش آخرین نیوز، عباس عراقچی یكشنبه شب با حضور در شبكه خبر در برنامه ای زنده درباره نتایج مذاكرات اخیر در نیویورك درباره تسریع مسائل مربوط به تحریم های بانكی و برخی سوء برداشت ها از سخنان رییس بانك مركزی در این باره اظهار كرد: در امر دیپلماسی به طور كلی مخاطب خارجی و مخاطب داخلی تفاوت دارند و دیپلمات ها وقتی با مخاطب خارجی صحبت می كنند، طبیعی است با لحن و ادبیات خاص به دنبال اهداف مشخصی هستند.

وی یادآور شد: دكتر ولی الله سیف (رئیس بانك مركزی ) به دنبال كاهش فشارها و تسهیل فعالیت های بانكی بوده و از لحن خاصی استفاده كرد و این ادبیات نباید برای مخاطب داخلی به نحوی دیگر در نظر گرفته شود و این مشكلی است كه دیپلمات ها همیشه دارند.

معاون وزیر امور خارجه تاكید كرد: یك دیپلمات در صحنه عمل نباید نگران صحبت خود با طرف خارجی و از برداشت های داخلی نگرانی داشته باشد. نباید دیپلمات ها را در موقعیتی قرار داد كه از صحبت های مطرح شده با طرف خارجی علیه آنان استفاده كرد. 

عراقچی ادامه داد: اینكه از صحبتی كه ما با طرف خارجی و دشمن خود می كنیم در داخل بخواهد سوء اسفتاده شود جای نگرانی دارد و برخورد با قدرت رییس بانك مركزی با طرف خارجی كار درستی بوده است. 

وی عنوان كرد: در عرصه نبرد خارجی با طرف هایی كه آنان را دشمن حساب می كنیم مشغول نبرد برای تحقق اهداف هستیم و نباید با مطرح شدن برخی صحبت ها منافع كشور قربانی اهداف فروملی نشود. 

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: دكتر سیف در كارزاری كه برای ارتقای روابط بانكی كشور رفته از ادبیات خاصی استفاده می كند و فشارهای وی در مذاكرات اخیر با طرف آمریكایی و ادامه فشارهای دیپلماتیك از سوی وزیر امور خارجه منجر به مصاحبه جان كری وزیر امور خارجه آمریكا درباره عدم نگرانی بانك های خارجی در تعامل بانك های ایرانی در دوران پسا برجام شد. 

** رفع نگرای اروپا و اسیا برای معاملات مالی و بانكی 

عراقچی با اشاره به صحبت های كری تاكید كرد: وی صراحتا اعلام كرد كه بانك های غیرآمریكایی برای كار كردن با ایران نباید نگرانی و مشكلی داشته باشند. این تاثیر دیپلماسی است و دیپلماسی یعنی فشار آوردن برای حركت طرف مقابل برای رسیدن شما به اهدافتان. 
وی ادامه داد: اشاره وزیر امور خارجه آمریكا به این مهم كه بانك های غیر آمریكایی هیچ مشكلی برای تعامل با كشورمان ندارند و دارایی های ایران بلوكه نیست نشان از فشار دیپلماسی ایرانی دارد. 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تغییر شرایط در دوران پس از برجام عنوان كرد: خیلی از بانك های اروپایی هنوز در فضای قبل برجام هستند و باید به اینها اطلاع رسانی كنند و نقش اپك (سازمان همكاری‌های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه) در این راستا مفید نبوده و با فشارهای ما این نقش در حال تغییر است. 
عراقچی در ادامه توضیح داد: ما دارایی هایی را در خارج از كشور و در بانك های مختلف داریم؛ این دارایی ها در اختیار دولت، بانك مركزی و یا وزارت نفت سپرده شده و بخشی از این حساب ها نیز در دوران تحریم بلاك شده بود. 

وی ادامه داد: بعد برجام همه این دارایی ها آزاد شده و باید برای استفاده از این دارایی ها، این پول انتقال داده شود كه در این زمینه مشكلی وجود داشت. 

**بی توجهی به جوسازی های امریكا 

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با اشاره جو سازی آمریكایی ها در زمینه میزان دارایی های بلوكه شده كشورمان گفت: به جوسازی آمریكایی ها در هیچ حوزه ای از جمله میزان دارایی ها نباید توجه كنیم. دارایی های ما از بلوكه خارج شده و در اختیار بانك مركزی است. انتقال این دارایی ها در برخی بانك ها انجام شده و در برخی بانك ها انجام نشده است. 

عراقچی تصریح كرد: هر روز شاهد گشایش حساب ها و نقل و انتقال دارایی ها هستیم و بانك مركزی آمار تبدیل این دارایی ها را دارد. در این راستا مشكلاتی وجود دارد كه در حال مرتفع شدن و نقش آمریكا در تسهیل این مهم اثرگذار است. 
وی با بیان اینكه میزان دارایی های بلوكه شده در اختیار بانك مركزی است یادآور شد: درآمد نفتی كه به ژاپن، چین، هند و برخی دیگر از كشورها می فروشیم می توانیم دریافت كنیم و پول فروش نفت ما در بسیاری از حوزه ها قابل دسترسی است و نقل و انتقال این هزینه ها در برخی كشورها هنوز دچار مشكل است كه حل خواهد شد.

**فاصله با شرایط قبل تحریم 

معاون وزیر امور خارجه با بیان این كه دسترسی به این دارایی ها به معنای تبدیل آن به پول در داخل كشور نیست افزود: هنوز به طور كامل به شرایط قبل از تحریم باز نگشتیم و در این سه ماه برای برقراری روابط كامل بانكی هنوز به زمان نیاز داریم. بانك های ما حدود 10 سال از شبكه بین المللی منقطع بودند و در این سال ها تغییرات بانكی بسیاری صورت گرفته و بحث های احتیاطی گسترده ای بوجود آمد و شبكه های بانكی وسیع تر شده و فعال كردن بانك ها و برقراری این روابط میان بانك های ما و دیگر كشورها زمان می برد. 
به گفته عراقچی، در برخی كشورها حساب های بانكی ایران فعال شده و روند مطلوب است اما سرعت این امر باید بیشتر باشد كه با توجه به مذاكرات اخیر این مهم تسریع می شود. 

*عدم تمایل به استفاده از دلار 

وی در ادامه با اشاره به تحریم دلار در سال های قبل از سوی آمریكا گفت: تحریم دلار و استفاده از سیستم مالی آمریكا یا 'یو ترن ' تحریم اولیه است و از مدت ها قبل وجود داشته و اصل و موضوع آن هسته ای نیست. در مقطعی اجرای این تحریم متوقف شد و در سال 2008 دوباره برقرار شد و طبق برجام این تحریم برداشته نمی شود. 
معاون وزیر امور خارجه تصریح كرد: تمایلی به استفاده از سیستم مالی آمریكا نداریم و از اهداف اقتصادی ما رهایی از وابستگی به دلار و برپایی ارزی به غیر از دلار است و در این راستا به برخی از كشورها از جمله ژاپن به ین نفت می فروشیم. 

**تلاش برای خروج از وابستگی به دلار 

عراقچی ادامه داد: خواسته ما خروج از وابستگی به دلار و سیستم مالی آمریكا است. ورود به سیستم مالی امریكا خطرات خود را دارد زیرا دادگاه های آمریكایی احكام ناعادلانه ای علیه ما دارند. 

وی تاكید كرد: تحریم دلار هم، خواست ما هست كه بماند و هم یكی از تحریم های موجود است و خیلی از كشورها با یورو با ما كار می كنند؛ كشورها از سیستم های جایگزین برای روابط اقتصادی با ایران استفاده كنند و این مهم وابستگی به دلار را كاهش می دهد. 
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با اشاره به اقدام دادگاه های آمریكایی در مصادره اوراق در یكی از بانك های آمریكایی این رفتار را خصومت آمیز دانست و یادآور شد: ما به دنبال استیفای این مبلغ و مبالغ مشابه هستیم. 

*تسریع حل مسائل بانكی 

عراقچی با اشاره به كارشكنی آمریكایی ها و ارائه گزارش سه ماهه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حل مشكل بانكی سرعت بیشتری گرفته و انتظار نداریم یك شبه انجام شود، بازگشت ما به شبكه پیچیده بانكی زمانبر خواهد بود و كارشكنی آمریكایی ها هم وجود داشته و تا روزهای آینده نتایج این مهم دیده خواهد شد. 

وی در ادامه به صحبت های اخیر وزیر امور خارجه آمریكا اشاره كرد و توضیح داد: كری به بانك های غیر آمریكایی می گوید كه باید از سردرگمی خارج شوند و اعلام می كند كه این بانك ها می توانند با ایران وارد فعالیت شوند. 
امیدوارم صدا و سیما جزییات این مصاحبه را پخش كند و می بینیم وی با چه صراحتی به رفع تحریم ها و تبادل دارایی ها انجام شود. 

معاون وزیر امور خارجه گفت: تعدادی از بانك های اروپایی هستند كه به دلیل مراودات با ایران و كوبا در روزگار تحریم تنبیه شدند. این بانك ها برای عدم محرومیت از بازار آمریكا با وزارت دادگستری آمریكا توافقنامه ای امضا كردند كه با ایران كار نكنند كه این موافقنامه ها همچنان معتبر و البته مدت دار است؛ از یكسال دیگر اكثر این توافقنامه ها به پایان می رسد و پس از یكسال تنها سه بانك به دلیل مدت زمان بیشتر این توافقنامه ها نمی توانند با ایران همكاری كنند و بسیاری از بانك ها این مشكل را ندارند. 

**خصومت ایران و آمریكا 

عراقچی با تاكید بر این كه اقدام آمریكا در مصادره دارایی های ایران خصومت آمیز است، افزود: خصومت های ایران و آمریكا برطرف نشده است. برجام قرار نبود خصومت ها را تمام كند و دوستی برقرار شود و این اراده ما و آمریكایی ها نبوده و ماهیت روابط دو كشور تغییر نكرده است. 

وی تصریح كرد: مقابله ما با سیاست های سلطه طلبانه آمریكا ادامه دارد و آنها نیز به این سیاست های خصمانه ادامه می دهند. 
دولت و تیم مذاكره كننده به دنبال ایجاد رابطه دوستانه با آمریكا نبوده و فقط در مسئله هسته ای مشكلی را مدیریت كردیم و ماهیت دشمن عوض نشده است. 

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای عنوان كرد: احكام دادگاه های آمریكایی بی اعتبار است و تعبیر وزارت خارجه این است كه اموال اوراق بها دار در حساب امانی در بانك آمریكایی گذاشته شده در پروسه ای قضایی و بی اعتبار مصادره شد. 

*سه اشتباه در گذشته 
عراقچی افزود: رای دادگاه های آمریكایی درباره ایران از نظر ما و حقوق بین الملل بی اعتبار هستند. اشتباه نخست در دولت قبل این بوده اوراق مالی در بانكی آمریكایی قرار داده شده كه بی احتیاطی بوده است. اشتباه دوم در گذشته این بوده كه ما وكیل گرفتیم و وارد دادگاه آمریكایی شدیم و صلاحیت این دادگاه را تایید كردیم و دادگاه علیه ما رای داده و درخواست تجدید نظر كردیم و در دادگاه عالی نیز علیه ما رای صادر شده است. 
وی تصریح كرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی حضور ما در دادگاه های آمریكایی ممنوع است و نباید صلاحیت آنان را تایید كنیم؛ شاید در این مورد مجوز گرفته اند اما ورود ما به این سیستم قضایی و تایید صلاحیت اشتباهی بوده كه صورت گرفته و با وزارت امور خارجه نیز مشورتی نشده بود. 
عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای یادآور شد: قطعا دادگاه های آمریكایی علیه ما رای صادر می كنند و 1.8 میلیارد دلار ما دست آمریكایی ها رسیده است؛ دادگاه های ایرانی نیز به شكایات رسیدگی كرده و ایران نیز می تواند در این زمینه عمل متقابل انجام دهد. 
عراقچی با بیان اینكه به سوییس به عنوان كشور حافظ منافع در باره مصادره اوراق مالی كشورمان در بانك های آمریكایی یادداشت اعتراض دادیم بر پیگیری این مهم از زوایای حقوقی برای بازگرداندن دارایی های كشورمان تاكید كرد. 
وی افزود: اگر دارایی های ما در جای دیگر در دسترس آمریكا قرار بگیرد دادگاه های آمریكا دست می گذارند؛ دادگاه های ایران نیز احكام متقابلی را صادر كردند اما دسترسی ما به دارایی های آمریكایی محقق نشده است. 

**راه های بازگرداندن پول ها
معاون وزیر امور خارجه كشورمان توضیح داد: راه های بازگرداندن این پول ها در حال بررسی است و ستادی به دستور رییس جمهوری برای بررسی این موضوع تشكیل خواهد شد تا این مبلغ استیفا شود. 
عراقچی با اشاره به بهانه های واهی آمریكایی ها برای بلوكه كردن دارایی های كشورمان و مطرح كردن حادثه 11 سپتامبر گفت: پول های بلوكه شده ،آزاد شده و آمریكایی ها به بانك های خارجی دسترسی ندارند و اگر این پول در یك بانك آمریكایی باشد آنان می توانند این پول ها را در دست بگیرند. 
وی درباره نقض برجام یادآور شد: همه موارد مربوط به اجرای برجام را به هیات نظارت بر اجرای برجام اعلام كردیم و تشخیص این كه آیا نقض صورت گرفته یا خیر؟ و تصمیم اقدامات متقابل نیز با این هیات است. جلسات هیات نظارت بر اجرای برجام در حال برگزاری است و مصوبات این هیات به نظر رهبر معظم انقلاب می رسد . 

*راه اندازی كارگروه لغو تحریم ها 

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای با اشاره به تشكیل كمیسیون مشترك ایران و 1+5 بر اساس ضمیمه 4 برجام عنوان كرد: هرگاه ایران به این نتیجه برسد كه یكی از طرفین نسبت به تعهدات خود اقدام نكرده در این كمیسیون مطرح می شود. گروه كاری لغو تحریم ها یكی از گروه های كاری این كمیسیون است و آیین كار این كارگروه نیز روز جمعه در نیویورك تصویب شد و این كارگروه از این پس آماده بررسی مسائل است. اگر ایران معتقد باشد یكی از كشورهای 1+5 به تعهدات پایبند نبوده در این كارگروه مطرح می شود. 

عراقچی توضیح داد: ما در كمیسیون مشترك درباره كوتاهی طرف مقابل درباره تعهدات در زمینه لغو تحریم ها صحبت كردیم و جمع بندی برای تسریع مسائل شبكه بانكی انجام شد. 

*قیمت آب سنگین 

وی در ادامه به مباحث مطرح شده در زمینه فروش آب سنگین اراك به قیمت اندك در بازار جهانی اظهار كرد: تاجر آب سنگین نیستم و جالب است برخی دوستان بر قیمت آب سنگین تسلط دارند. 200 تن آب سنگین تولید كردیم. در اراك راكتور و كارخانه آب سنگین داریم. راكتور با آب سنگین فعالیت دارد. راكتور جدید اراك در 4 سال آینده 60 تن آب سنگین نیاز دارد و ما 130 تن آب سنگین را طبق برجام كنار گذاشتیم. 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به 70 تن آب سنگین مازادگفت : طبیعی است كه به عنوان كالای تجاری، آب سنگین را بفروشیم. آمریكا و روسیه و برخی كشورهای 1+5 علاقه مند به خریداری هستند و این كه ما به عنوان تولید كننده این كالای نادر وارد بازار شدیم اتفاق خوبی است و معامله با دلار و تایید فعالیت هسته ای ایران اتفاق مهمی است. 

عراقچی با بیان این كه قیمت گذاری از سوی سازمان انرژی اتمی انجام می شود، ادامه داد: عمده فروشی، غلظت و شرایط فروش در قیمت اثرگذار است اما قیمت معامله شده مشابه قیمت بازارهای بین المللی است. 

*تلاش بیهوده آمریكایی ها 

وی درباره مباحث مطرح شده درباره تلاش برای كنترل ایران در زمینه های مختلف پس از برجام گفت: آمریكایی ها 35 سال است كه قصد كنترل ایران را در زمینه های مختلف دارند اما موفق نشدند. این نگرانی ها خوب است كه مطرح می شود اما دوستان به قدرت ایران توجه كنند. تلاش آمریكا برای محدود كردن ما بعد برجام وجود دارد اما موضع ما در مسائل مختلف از جمله موشكی مشخص و غیر قابل مصالحه است. 

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای افزود: متاسفانه آمریكایی ها در موضوع هسته ای موشك های ما را موضوع شورای امنیت كردند كه یك سوء استفاده خطرناك در سال های قبل بود و برجام مسئله هسته ای را از موشكی جدا كرد. 

عراقچی تصریح كرد: با تست های موشكی ها اعلام شد كه برجام نقض نشده و موگرینی نیز در تهران به این مهم اذعان كرد. 

وی ادامه داد: موضع ما از روز اول مذاكرات تا مذاكرات اخیر در مسئله موشكی تغییری نكرده و ما در دو سال اخیر درباره هیچ موضوع هسته ای غیر از زندانیان ایرانی در آمریكا به عنوان مسئله ای انسانی مذاكره نكردیم. طرفین سرنوشت زندانیان خود را پیگیری می كردند و این مهم منجر به تبادل تعدادی از زندانیان شد. 

معاون وزیر امور خارجه درباره گشت های دریایی آمریكایی در منطقه یادآور شد: در سال های گذشته ناوگان های آمریكا در منطقه بوده و مانورهای نظامی علیه ما اجرا می كردند؛ پایگاه های آنان همواره وجود داشته و ما نیز با توان موشكی و نیروهای مسلح آنان را از فكر تعرض به ایران پشیمان كردیم. حضور آمریكایی ها از ناوگان به گشت دریایی در نوع خود جالب است و سیاست های ایران در منطقه تغییر نخواهد كرد و هیچ كسی با زبان تهدید با مردم ایران نمی تواند سخن بگوید. 

معاون وزیر امور خارجه درباره انبار آب سنگین ایران در عمان یادآور شد: انباری در عمان داریم و آب سنگین خود را به خارجی ها می فروشیم و این مهم برای سهولت كار بوده است. 

*ماجرای جابجایی پرچم ها 

وی درباره حضور وزرای خارجه ایران و آمریكا در مذاكرات اخیر نیویورك در مقابل پرچم كشورهای یكدیگر گفت: تا جایی كه می دانم برنامه ای در كار نبود و دو پرچم وجود داشت و نحوه ایستادن به این نحو انجام شد. در ملاقات بعدی به جابجایی پرچم ها دقت شده بود و برنامه ای برای این مهم نبود و دلیلی برای این اقدام وجود نداشت. 

عراقچی در ادامه درباره وضعیت تحریم ها در دوران پسابرجام یادآور شد: در گزارش ارائه شده به مجلس صادقانه وضعیت را ترسیم و اعلام كردیم در هر بخش از جمله فردو، نطنز و خریداری كیك زرد و تحریم های بخش های مختلف از جمله بیمه و مسائل بانكی و مشكلات بر سر راه مسائل مطرح شد. 

وی عنوان كرد: رویكرد غیر سازنده آمریكا درباره مسائل بانكی از جمله مواردی بود كه اشاره شد و نگرانی در نزد بانك های خارجی حفظ شده است و اعلام كردیم در حال پیگیری این موضوع هستیم و در مذاكرات و ملاقات ها پیگیری كردیم و پس از مذاكرات دكتر سیف و ظریف در نیویورك این مهم تسریع شد.

منبع: ایرنا

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

715 نمایش

نظر دادن