تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 ارديبهشت 1395 ساعت 17:18

اظهارات اژه‌ای درباره پرونده خاوری/ پیگیری پرونده قضایی ستایش/ دستورات رهبری درباره بورسیه‌ها

  حجت‌ الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری در رابطه با پرونده ستایش اظهار داشت: این پرونده چند وجه دارد که یکی از وجه‌های آن وقوع این جنایت بوده که به طور طبیعی همه از چنین جنایتی متأثر شدیم.

سخنگوی قوه قضائیه از صدور دستورات مقام معظم رهبری درباره پرونده بورسیه‌ها خبرداد و گفت: رئیس قوه قضائیه در این پرونده منتظر اعلام نظر چند قاضی دادگاه است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نود و پنجمین نشست خبری خود با اشاره به پرونده بورسیه‌ها اظهارداشت: بعد از آنکه ریاست قوه قضاییه نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند و از ایشان خواستند همانند احکامی که در دادگاه‌ها صادر و قطعی می‌شود مانند ماده 477 که مشابه آن در مورد تصمیماتی که دیوان اجازه می‌دهد، مقام معظم رهبری اجازه فرمودند و ریاست قوه قضاییه از وزارت علوم خواستند شاکیان مربوط به پرونده بورسیه‌ها معرفی شوند.

به گزارش آخرین نیوز، وی افزود: تعدادی معرفی شدند و چند قاضی باید نظر مشورتی در این خصوص به ریاست قوه قضاییه بدهند و اگر تخلفی صورت گرفته از دیوان عالی می‌خواهند نظر نهایی را ارائه کند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع پرونده شرکت تعاونی ثامن‌الحجج خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف و رسیدگی به پرونده این شرکت یکی از کارهای موفقی بود که با هماهنگی چند دستگاه انجام شد.

وی افزود: بانک مرکزی یک نفر را مسئول و آن فرد شب و روز وقت گذاشت و دادستان تهران نیز بازپرسی را مأمور کرد و آنها نیز وقت گذاشتند؛ وزارت اطلاعات هم در این رابطه یک اداره کل را مجهز کرد اما این کار هنوز پایان نیافته است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه تا امروز 800 هزار صاحب حساب تعیین تکلیف شده است، تصریح کرد: براساس آنچه که خودشان گفته‌اند 2 میلیون و 400 هزار سپرده‌گذار دارند و برای این 800 هزار نفر 1225 میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه چند حکم صادر شده نیز داریم اما به علت اینکه هنوز قطعی و ابلاغ نشده از ارائه جزئیات آن معذورم، گفت: دادگاه‌ها برخی احکام را امضاء کرده و در مرحله ابلاغ هستند که یکی از آنها مربوط به پرونده ارضی‌ها است و امروز و فردا حکم آن ابلاغ می‌شود.

وی افزود: همچنین چند نفر که چند ماه پیش در بحث ارتباط با خارج از کشور، دادن اطلاعات و اخذ وجه بازداشت شده بودند با حضور وکیل محاکمه شدند و 4 نفر از 5 نفر حکمشان صادر شده و پس از ابلاغ می‌توانیم از جزئیات حکم صحبت کنیم.

اژه‌ای درخصوص پرونده‌ای که مربوط به سیگار مارلبرو بود، گفت: در خصوص این پرونده 8 نفر کیفرخواست صادر شد و دادگاه از این موارد نقص گرفت و الان در مرحله رفع نقص است.

وی به پرونده دیگری که مربوط به یکی از نهادهای اطلاعاتی بود اشاره و تصریح کرد: گزارشی به دادستانی در خصوص باند رشاء و ارتشاء در سازمان امور مالیاتی ارائه شد که افرادی دستگیر شدند؛ از این افراد 1500 میلیارد تومان فاکتور سوری کشف شد.

وی افزود: هنوز در اوایل کار هستیم و تعداد افراد مشخص نیست ضمن اینکه این موضوع مربوط به تهران است.

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اقدامات پیشگیرانه نیروی انتظامی در برخورد با مسائل خلاف عفت عمومی توضیحاتی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در نود و پنجمین نشست خبری خود با اشاره به برخی تخلفات مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در انتخاباتی که گذشت قبل از شروع رسمی قانونی تبلیغات یکسری تخلفات زودرس انجام شد.

وی افزود: در جریان برگزاری انتخابات و پس از آن 943 پرونده در کل دادگستری‌های کشور تشکیل داده شده است که تعدادی از آنها تشخیص داده شد که جرم نیستند و گفتند تخلف است اما جرم نیست؛ برخی تخلفات نیز مستقیم به انتخابات مربوط نبود که در مجموع 443 پرونده تعیین تکلیف قطعی شد و مابقی در حال رسیدگی است.

اژه‌ای با اشاره به اقدامات پیشگیرانه یا برخورد با مسائل خلاف عفت عمومی توسط ناجا خاطرنشان کرد: در این باره حرف‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما نمی‌خواهم پاسخگوی این مسائل باشم.

وی افزود: اصل هشتم قانون در خصوص امر به معروف و نهی از منکر است که سالیان سال برای آن قانونی نوشته نشده بود که در نهایت قانونی در این باره تصویب، به تائید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ریاست جمهوری در مرحله ابلاغ این قانون تعلل کرد اما در نهایت ابلاغ شد، گفت: براساس قانون، حکومت وظایف، و آحاد مردم نیز وظایفی دارند؛ در این باره حتی افرادی که باعث منکر می‌شوند و حتی برای ناهیان از منکر هم شرایطی عنوان شده است.

وی افزود: در موارد مختلف این قانون تکالیفی را برای دولت و تکالیف خاصی برای قوه مجریه و قوه قضاییه صادر شده است؛ در اینجا دولت و قوه قضاییه و مردم وظیفه دارند که مطابق ماده 4 امر به معروف و نهی از منکر قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است که قسمت قلبی، زبانی و نوشتاری آن به عهده دولت و آحاد جامعه است.

وی ادامه داد: اما مرتبه عملی آن به عهده دولت است و سئوال اینجاست که دولت در قبال این قانون چه کاری انجام داده یا اینکه قوه قضاییه چه کاری انجام داده است.

وی با اشاره به از جمله وظایف قوه قضاییه در این خصوص تصریح کرد: اگر یک آمر به معروف و ناهی از منکر در این خصوص صدمه دیده باشد جرم آن فردی که صدمه زده قابل تعلیق نیست ضمن اینکه دستگاه قضایی موظف بوده شعب ویژه تشکیل و حمایت از ناهیان منکر را تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه دولت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه در این خصوص تکالیفی برای آنها در نظر گرفته شده، اظهار کرد: باید مطالبه شود که آیا این تکالیف انجام شده است یا خیر.

وی ادامه داد: ناجا هم از لحاظ این قانون و سایر قوانین موظف است با جرایم مشهود مقابله کند؛ برخی لباس‌هایی که امروز در کشور تولید و یا توزیع می‌شود طبق قانون خلاف است و حتی استفاده و پوشیدن آن نیز خلاف است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت پرونده قضایی قتل ستایش قریشی در شهر ورامین با شدت دنبال می‌شود.

حجت‌ الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری در رابطه با پرونده ستایش اظهار داشت: این پرونده چند وجه دارد که یکی از وجه‌های آن وقوع این جنایت بوده که به طور طبیعی همه از چنین جنایتی متأثر شدیم.

وی افزود:‌ دختر بودن، 6 ساله بودن و غریبه بودن ستایش بر شدت تألم انسان تأثیرگذار بوده و همه مسئولین،‌دستگاه‌ها،‌مردم و حکومت با مسئولیت تمام وارد این پرونده شدند همه با آن همدردی کردند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مسئول به جد در اولین زمان وارد این پرونده شده و با حساسیت بالا پرونده را گشودند و اینک نیز با جدیت این مسئله دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه،‌ با تأکید بر اینکه گاهی هزاران جنایت همچون جنایت‌های آمریکا به وقوع می‌پیوندد و توجه‌ها این چنین جلب نمی‌شود، گفت: علیرغم این مسئله در اولین زمان ممکن همه دستگاه‌ها مسئولانه و خارج از ضوابط دست و پاگیر پرونده را دنبال کردند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه پسری که مرتکب به این قتل شده نابالغ نبوده و 16 سال و چند ماه دارد گفت:‌ پرونده این فرد به دادگاه می‌رود و دادگاه موضوع را رسیدگی می‌کند ولی از الان اعلام می‌کنم که مدعیانی که امروز می‌گویند چرا این پسر را مجازات نمی‌کنید، فردا با مجازات آن فریاد حقوق بشر سر می‌دهند.

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر اینکه با مجازات قاتل ستایش مدعیان حقوق بشر آمریکا سر و صدا به پا می‌کنند،‌گفت: البته بحث جریان ضد انقلاب انگیزه سوء‌دارند جدا بوده ولی خودمان باید توجه کنیم چرا که گاهی بیان جزئیات به نفع خانواده فرد صدمه‌دیده نیست.

وی افزود:‌ خانواده مقتول قلبشان جریحه‌دار است حالا ما هم جزئیاتی از این فاجعه را هر روز در رسانه‌ها بزنیم به نفع خانواده آن نیست.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در حد بالایی همه طوایف مختلف از مردم و مسئولان از این خانواده دلجویی کردند و با دقت تمام پرونده قضایی آن دنبال می‌شود. اکنون نیز نظریات پزشکی قانونی در مورد این قتل حائز اهمیت بوده و بر اساس این نظریات پرونده قاتل و مقتول به دادگاه ارسال می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بعید می‌دانم خاوری به کشور بازگردد و پیشنهاد می‌دهم این متهم به صورت غیابی محاکمه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و پنجمین نشست خبری خود درباره آخرین اقدامات پرونده متهم فراری "خاوری" اظهار داشت: بنده از استکبار و کسانی که مدعی مبارزه با فساد و تروریست هستند ناامید شدم و قطعا این افراد دروغ می‌گویند.

وی افزود: چند تن افراد فرادی از کشور داریم که اتهام آنها فساد مالی، پولشویی و اختلاس است و وقتی که مکان این افراد در خارج از کشور مشخص شده است چه بهانه‌ای دارند که آنها را تحویل نمی‌دهند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: محاکمه غیابی خاوری هنوز صورت نگرفته است و بنده نیز بعید می‌دانم که وی به کشور بازگردد.

اژه‌ای پیشنهاد داد: محاکمه غیابی خاوری برگزار و سپس حکم دادگاه ابلاغ شود و هنگامی که به کشور بازگشت راه برای بررسی پرونده متهم باز است.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

610 نمایش

نظر دادن