تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 اسفند 1394 ساعت 10:17

رئیس‌جمهور: ما در صحنه جهانی برای منافع ملی بازی و درّ گرانمایه ملت را از ته چاه خارج کردیم

  حسن روحانی با اشاره به این‌که «موافقم که احزاب در داخل کشور با هم مذاکره کرده و به نقاط مشترک برسند» گفت:‌ با این وجود وقتی شاخص پیشرفت آشکار می‌شود که ما با قدرتی به نام خارجی مذاکره کرده و در آن میدان رقابت سیاسی بزرگ افتخار بیافرینیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی صبح روز سه‌شنبه در مراسم تقدیر از ورزشکاران و مدال‌آوران سال 94 اظهار کرد: گاهی با یک تیم معمولی بازی می‌کنیم و گاهی با تیم‌های بزرگی مثل برزیل و آرژانتین و اگر در بازی با این تیم‌ها برنده هم نشویم بازی خوب به اندازه برنده شدن در جامعه تاثیر می‌گذارد. اما وقتی با شش تیم قوی دنیا بازی می‌کنیم کار ما بسیار سخت است و کار وقتی سخت‌تر می‌شود که این تیم‌ها بازیکنان‌شان را با هم ترکیب می‌کنند و از میان خود بهترین‌ها را بر می‌گزینند.

وی ادامه داد: شما وقتی به عنوان کشور ایران به مقابله با آن‌ها می‌روید و پیروز می‌شوید برای ملت خود غرور می‌آفرینید اما وقتی کسی برای این موفقیت کف نمی‌زند شما چه لقبی به او می‌دهید یا وقتی گروه یا جناحی پیدا می‌شود که در برابر این پیروزی لبخند را در چهره او و کف محکم در دست‌های او نمی‌بینید. گاهی هم کفی زده می‌شود ولی گفته می‌شود ای بابا، این همه تلاش کردیم سه گل زدیم ولی یک گل هم خوردیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «بعضی فکر می‌کنند که یک مسابقه از اول تا آخر برای یک نفر برد و برای یک نفر باخت است» تصریح کرد: مربی بزرگ بازی این بازی اعلام کرده که بازی ما برد –برد است و ما هم پیروزیم چون گل بیشتری زده‌ایم. ما در صحنه جهانی و برای منافع ملی بازی کردیم و درّ گرانمایه این ملت را از ته چاه خارج کردیم و در منزل جهانیان قرار دادیم.

رییس‌جمهور در ادامه با طرح این پرسش که «تفاوت سال 94 با سال‌های پیش از آن چیست؟ » گفت: سال 94 غنی‌سازی اورانیوم در ایران قانونی شده است. اما سال‌های قبل از آن غنی‌سازی غیرقانونی بود. سال 94 خرید و فروش مواد هسته‌ای آزاد شده است و ما توانستیم در این سال UF6 بفروشیم و کیک زرد بخریم. ما در سال 94 آب سنگین فروختیم. قبل از سال 94 هر کس به ما در زمینه هسته‌ای کمک می کرد خلاف قانون بین‌المللی بود اما امروز همه کشورهای دنیا باید به ما کمک کنند. قبل از سال 94 روابط بانکی و بیمه‌ای ما با دنیا تعطیل بود و فروش نفت از یک حدی به بالاتر ممنوع بود. ما در پتروشیمی، خرید هواپیما، حمل و نقل ، ساخت اتوموبیل تحریم بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اما پس از رفع تحریم‌ها هزینه حمل و نقل دریایی ما 25 درصد کاهش یافت که برخی مراجع جهانی این رقم را 30 درصد اعلام کردند. آیا این افتخار ملی نیست؟ ما در زمان تحریم برای نقل و انتقال ارز حداقل باید ده درصد اضافه پرداخت می‌داشتیم اما امروز ما در برابر قدرت‌های جهانی پیروز شدیم و این یک افتخار بزرگ ملی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی و فنی برای تاریخ کشور خواهد بود. ما از سال 94 تا پایان تاریخ افتخار می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «افتخار دوم ما اداره کشور در شرایط کاهش بی نظیر قیمت نفت است»، گفت: سال 94 یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای دولت بود. درآمدهای نفتی ما در سال 90 ، 120 میلیارد دلار و امسال کمی بیش از 20 میلیارد دلار بود. اکنون باید نوسان بازار در اواخر سال 90 را با سال 94 مقایسه کنیم.

روحانی اظهار کرد: ما در دولت این بحث را داشتیم که در پرداخت حقوق دی، بهمن و اسفند دچار مشکلیم و نمی‌توانیم حقوق را پرداخت کنیم. من هم که با استقراض بانک مرکزی مخالف بودم و معتقدیم باید دنبال راه دیگری باشیم. من سختگیرترین رئیس‌جمهور در خصوص قرض گرفتن از بانک مرکزی هستم اما به هر حال خدا کمک کرد و همه مسئولین نیز کمک کردند و حقوق بهمن را بدون استقراض پرداخت کردیم. اما شما ببینید پول ملی و تورم کشورهای تولید کننده نفت چگونه بوده است. در سال 2015 تورم برخی از این کشورها به 150 درصد رسید و ارزش پول ملی آن‌ها به کمتر از نصف رسید. به طور مثال هر دلار 35 روبل بود که این عدد به 70 روبل رسید.

وی با اشاره به این‌که «ما توانستیم روند کاهشی تورم را ادامه دهیم و تورم نقطه به نقطه را تک رقمی کرده و تورم سالیانه را به 12 درصد برسانیم» اظهار کرد: شرایط بورس نسبتا خوب است و تناسب خوبی میان ریال و ارز برقرار شد. اکنون باید شرایط اقتصاد ما در رقابت با کشورهای تولید کننده نفت مقایسه شود و وقتی این مقایسه انجام شود موفقیت ما نمود پیدا می‌کند. البته ما مشکلات فراوانی داریم اما سال 95 سال بهتری برای ما خواهد بود و ما شرایط بهتری در اقتصاد خواهیم داشت.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

506 نمایش

نظر دادن