تاریخ انتشار: شنبه, 19 دی 1394 ساعت 13:15

این گنج را از ناصرالدین‌شاه داریم!

نمایشگاهی از ورقه‌های پستی ایران در دوره قاجار، از مجموعه خصوصی «سام شمس‌آبادی» در کاخ گلستان به‌نمایش گذاشته می‌شود.

آخرین نیوز: شمس‌آبادی درباره برپایی نخستین نمایشگاه از مجموعه پست‌کارت‌های متعلق به دوران قاجار و پهلوی اول، توضیح داد: بعد از مدت‌ها تصمیم گرفتم نمایشگاهی از این مجموعه را در خاک کشورم و با سیستم کاملا مدرن و اروپایی برگزار کنم. در این نمایشگاه، تعدادی از پست‌کارت‌های مربوط به دوران قاجار و پهلوی اول به‌نمایش گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: کارت‌پستال‌های تصویری، تاریخ زنده را در خود به تصویر کشیده‌اند. عکس‌هایی در این مجموعه وجود دارد که کاملا مستند هستند و به تمام دنیا پست شده‌اند. البته ما این گنج را مدیون ناصرالدین‌شاه قاجار هستیم که از سیستم پست‌کارت و تمبر در ایران پشتیبانی کرد. بلژیکی‌ها نیز نقش مهمی در پیشرفت سیستم تمبر و کارت پستال ایران در دنیا داشتند و توانستند درآمد پست ایران را به مبلغ قابل توجهی برسانند و از شاه قاجار مدال بگیرند. این بخش، یکی از پردرآمدترین منابع ارزی کشور بود که اکنون جایگاه خود را از دست داده است.

نمونه‌ای از پست‌کارت دوران قاجار

شمس‌آبادی درباره‌ی سابقه‌ی خانوادگی‌اش در زمینه‌ی مجموعه‌داری، اظهار کرد: پدربزرگ من یک مجموعه‌دار بود که تعدادی از تمبرها، پست‌کارت‌ها و پاکت‌نامه‌های قدیمی را جمع‌آوری کرده بود. برادر او، علی شمس‌آبادی بزرگترین مجموعه تمبر ایران را داشت و با گرفتن مجوز از محمد مصدق - نخست‌وزیر وقت - موفق شد اولین نمایشگاه تمبر را در ایران برگزار کند.

او گفت: من در 20سالگی کار جمع‌آوری کارت‌پستال‌های قدیمی را شروع کردم. کم‌کم تحقیقاتم را گسترش دادم و متوجه شدم، با دنیای بسیار وسیعی روبه‌رو هستم. متأسفانه مجموعه پدربزرگم دزدیده شد و من مجبور شدم از صفر شروع کنم. حدود 3800 پست‌کارت تصویری ایران از دوران قاجار و پهلوی اول در مجموعه من وجود دارد که آن‌ها را به روش‌های مختلف و از دست‌فروش‌ها، حراجی‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون جمع‌آوری کرده‌ام.

این مجموعه‌دار همچنین بیان کرد: من 16 زحمت کشیدم تا بتوانم مجموعه‌ای از کارت‌ پستال‌های آن دوران را به روش‌های مختلف در مجموعه‌ام جمع‌آوری کنم. بیشتر این کارت‌ پستال‌ها فقط در اختیار من هستند و باعث شده مجموعه من یک مجموعه منحصربه‌فرد باشد.

نمایشگاه پست‌کارت دوران قاجار

شمس‌آبادی همچنین به ارزش این آثار اشاره کرد و افزود: خوبی کارت‌ پستال این است که وقتی به دستت می‌رسد می‌توانی آن را ببینی، بخوانی و لمس کنی. ما امروز به دنیای مجازی عادت کرده‌ایم و با خراب شدن کامپیوتر و موبایل‌مان همه‌چیز از دست می‌رود، در حالی که این عکس‌ها و کارت‌ها باقی می‌مانند.

نمایشگاه ورقه‌های پستی ایران (دوره قاجار) 19 دی‌ماه ساعت 14 در چادرخانه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افتتاح می‌شود و تا 24 دی‌ماه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: ایسنا

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

548 نمایش

نظر دادن