تاریخ انتشار: پنج شنبه, 17 دی 1394 ساعت 11:19

مذاکره اوباما و عبادی درباره تنش ایران و عربستان

باراک اوباما و حیدر عبادی مشغول رایزنی درباره راه هایی برای جلوگیری از تاثیر تنش دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران بر درگیری های فرقه ای در منطقه از جمله عراق هستند.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از بی بی سی، کاخ سفید عصر چهارشنبه در بیانیه ای خبر داد که رئیس جمهور آمریکا تلفنی با نخست وزیر عراق صحبت کرد.

کاخ سفید می گوید که هر دو رهبر نسبت به اعدام شیخ نمر باقر النمر یک روحانی برجسته شیعه توسط عربستان و حمله متعاقب آن به مراکز دیپلماتیک عربستان در ایران ابراز نگرانی کرده اند.

این یک روز پس از آن است که گفته شد جان کری وزیر خارجه آمریکا برای کاهش تنش و جلوگیری از تاثیر آن بر فرآیند صلح سوریه با مقام های ایران و عربستان و همچنین سایر کشورهای منطقه در تماس است.

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق هم روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در تهران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی صحبت کرد.

براساس بیانیه کاخ سفید اوباما و عبادی همچنین از همه طرف ها خواسته اند خویشتنداری نشان دهند و از گفتار یا رفتار تحریک آمیز بپرهیزند.

براساس این بیانیه دو رهبر "در مورد اهمیت اینکه همه طرف ها به گفتگو و تعامل دیپلماتیک ادامه دهند موافقند."

آنها در این تماس همچنین در مورد نحوه مقابله با داعش گفتگو کردند.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفته بود که جان کری در ۲۴ ساعت گذشته مکررا با مقام های ایران و عربستان صحبت کرده که هدف اصلی آن تلاش برای جلوگیری از لطمه دیدن فرآیند صلح سوریه در نتیجه تنش میان تهران و ریاض است.

در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان و حمله گروه های خشمگین در تهران و مشهد به مراکز دیپلماتیک عربستان، این کشور روز یکشنبه روابط خود با ایران را قطع کرد. بحرین و سودان هم تصمیم مشابهی گرفته اند و کویت و قطر هم سفیران خود را از ایران فراخوانده اند.

جان کربی در مورد تلاش های آمریکا چنین گفته بود: "در نهایت راه حل مشکلات در این منطقه را رهبران منطقه باید پیدا کنند. و هرچند ما همه تلاشمان را برای تسهیل دیالوگ به کار می گیریم، تاکید ما بر این است که رهبران محلی اختلافاتشان را حل کنند و بهترین مسیر برای عبور از این تنش را بیابند."

هرچند مقام های آمریکا رسما گفته اند که قصد میانجیگری میان دو کشور را ندارند اما تازه ترین تماس اوباما نشان می دهد آمریکایی ها تا چه حد نگران عواقب تنش میان تهران و ریاض در کل منطقه هستند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه روز چهارشنبه ضمن انتقاد از اقدام عربستان در قطع روابط خواستار کاهش تنش میان دو کشور شد.

او تاسف کشورش از حمله به سفارت عربستان را تکرار کرد و گفت "ایران خود را موظف می‌داند به طور شرعی و قانونی از مهمانانی که در ایران به عنوان دیپلمات حضور دارند، حفاظت و حراست کند."

حسن روحانی، رئیس جمهور هم در این روز از رئیس قوه قضائیه خواست به پرونده حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، "فوری و خارج" از نوبت رسیدگی شود.

مقام های ایرانی مکررا از واقعه حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، ابراز تاسف کرده اند.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

330 نمایش

نظر دادن