تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 آذر 1394 ساعت 19:39

کرباسچی در دانشگاه امیر کبیر: پارسال ایران دومین کشور جهان از نظر شاخص فلاکت بود

غلامحسین کرباسچی در مراسم 16 آذر در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر گفت:«گرچه مراسمی از این دست جایگاه ویژه‌ای در دانشگاه دارد اما باید با بهره‌برداری درست از این مراسم به جای افزایش نزاع‌ها و تنش‌ها، به دنبال افزایش تعامل باشیم.»

به گزارش خبرگزاری آنا، غلامحسین کرباسچی در مراسم 16 آذر و در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای این روز افزود: «در دانشگاهی که به لحاظ فنی، آموزشی و فرهنگی نوعی چشم و چراغ مجموعه دانشگاه‌های کشور است باید به مسائلی از این دست توجه شود. اکنون در وضعیتی قرار داریم که نمی‌توانیم چشم خود را به روی پاره‌ای از مسائل ببندیم.»

کرباسچی خاطر نشان کرد: «در روزی که 3 دانشجوی آزادی‌خواه جان خود را به خاطر منافع ملی و آزادی خواهی از دست دادند باید همگی در راستای حفظ منافع ملی گام برداریم. با توجه به اینکه کشور با بحران‌های زیادی نظیر بیکاری، فقر، فساد، مشکلات اقتصادی و ... روبرو است نقش روشنفکران و دانشجویان در جامعه باید نقش دیده‌بانی مشکلات و مسائل باشد و دانشجویان سعی کنند رویکردی حرفه‌ای‌تر اتخاذ کنند.»

او ادامه داد: «انتقاداتی که از جانب دانشجویان صورت می‌گیرد جریان دائمی و سیالی است که در شرایط مختلف کمبودها و نقص‌ها را از موضع نقد با مطالعه و آگاهی و نه از موضع منفعت طلبی مطرح می‌کند. در نتیجه چنین ظرفیتی باید به دور از احساسات، نقش سازندگی خود را به نمایش بگذارد. باید تأکید کنم که دیده‌بانی دانشجویان از دیده‌بانی روشنفکران مهم‌تر است.»

کرباسچی خاطر نشان کرد: «طبق آمار رسمی 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور زندگی می‌کنند اگر چه در دولت اصلاحات این وضعیت اندکی بهبود یافته بود اما در دولت نهم و دهم تعداد حاشیه‌نشینان افزایش پیدا کرد. همچنین طبق آمارها در رابطه با فساد اداری ایران از بین 177 کشور در ردیف 144 قرار دارد. برای کشوری که مدعی اخلاق و مذهب است این آمار می تواند بسیار تکان دهنده باشد. طبق آمارهای سال 93 ایران بعد از ونزوئلا، دومین کشور جهان از نظر میزان فلاکت (مجموعه تورم و رکود) است.»

او افزود: «کشوری که ظرفیت‌های زیادی دارد آیا سزاوار چنین وضعیتی است؟ در نتیجه باید علی‌رغم تمامی مشکلات و اختلاف‌ها منافع ملی را مد نظر قرار داد و چاره‌ای برای مشکلات ملی در نظر گرفت. بخشی از این چاره‌جویی باید از محیط دانشگاه‌ها شروه شود و صرفا به مسئولان و دولت واگذار نشود زیرا این رویکرد که تمامی مسائل و مشکلات را به حکومت و دولت نسبت دهیم رویکرد صحیحی نیست.»

او همچنین تأکید کرد: «باید اشتباهات و مشکلات گذشته را بررسی کرد و به عنوان مثال دید چرا در دوره‌ای که ایران بالاترین درآمد نفتی در طول تاریخ را داشت از این ظرفیت استفاده نشده است.»

کرباسچی افزود: «علی‌رغم جوسازی‌ها و تبلیغات منفی توافق هسته‌ای که از آن باید به عنوان حرکت تاریخی بزرگ یاد کنم انجام شد و حتی بزرگترین مفسرین خارجی در معروفترین نشریات خود اعلام کردند که این توافق زلزله‌ای را در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد. در نتیجه باید با تعامل در فضای پسابرجام کشور را به سمت پیشرفت سوق دهیم.»

او تصریح کرد: «باید چنین جلساتی، تبدیل به مکانی شوذ که خروجی خوبی برای رفع مشکلات و معضلات ملی در بر داشته باشد، و با دانشگاهیان و دانشجویان با اندکی از خود گذشتگی صرف به بحث‌های سیاسی نپردازند زیرا علی‌رغم اینکه ما خواهان آزادی فعالان سیاسی و آزادی بیان هستیم باید به مسائل و منافع ملی نیز گوشه چشمی داشته باشیم.»

کرباسچی در پایان گفت: «باید به تفاهم ملی برسیم تا مسائل ملی کشور حل شود، زیرا اصلاح طلبی واقعی این است که تنها به فکر حل مسائل سیاسی کشور نباشیم و تمامی مسائل و مشکلات کشور را بررسی و رفع کنیم.»

801 نمایش

نظر دادن