تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 آذر 1394 ساعت 01:29

مصطفی معین بالاخره در اراک سخنرانی کرد

آخرین نیوز: علی رغم خاشیه سازی از سوی برخی گروه های تندور، مصطفی معین وزیر پیشین علوم،تحقیقات و فناوری در آیین بزرگداشت روز دانشجو که درپردیس دانشگاه اراک و با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد، سخنرانی کرد.
مشروح اظهارات وی به نقل از ایرنا در ادامه می آید:
 
مصطفی معین وزیر پیشین علوم،تحقیقات و فناوری گفت:جنبش دانشجویی با حضور در انتخابات خرداد 92 غفلت چندین ساله خود را جبران کرد و امروز نیز دانشجویان باید آگاهانه در صحنه باشند.

معین روز یکشنبه در آیین بزرگداشت روز دانشجو که درپردیس دانشگاه اراک و با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد، گفت:خیزش در سطح دانشگاهها با هوشیاری دانشجویان اتقاق می افتد و انگیزه، نشاط، تحرک، عدالتخواهی و آرمان جویی رسالت و هویت دانشجو است.

وی گفت: در دانشگاه باید احساس امنیت باشد و اینکه می گوئیم آزادی بیان هست، باید آزادی بعد از بیان هم وجود داشته باشد، زیرا قانون اساسی و دین اسلام آزادی اندیشه و قلم را به رسمیت شناخته است.

وی خاطرنشان کرد: در جایی که دانشجو منزوی شود یا کنار بکشد کشور دچار خسارت می شود که نمونه بارز آن در دولت قبل اتفاق افتاد که باید از آن درس بگیریم .

وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی باید خود را اداره کند، اظهار کرد: دانشگاه و تشکل های دانشجویی اگر فرمایشی شوند، شاهد ایجاد «شبه دانشجو» و «غیر دانشگاه» خواهیم بود.

وی گفت: وظیفه دانشجو تنها کسب علم و گذراندن مراحل تخصصی نیست بلکه آگاهی سیاسی، اخلاق مداری و آگاهی رسانی به توده ها نیز از رسالتهای این قشر است .

دکتر معین افزود: دانشجویان باعث آگاهی جامعه می شوند و از 15 خرداد 42 نقش بزرگی در شکل گیری و روند انقلاب اسلامی داشته اند .

وی اظهار کرد: در جنگ تحمیلی نیز شاخص ترین فرماندهان و متخصصان لجستیک از دانشجویان بودند و این قشر در هشت سال سازندگی و اصلاحات نیز نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی اضافه کرد: 16 آذر نشانه هویت جنبش دانشجویی در جنبه های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است و سالروز عروج سه فرد اهورایی است و همین امر مسئولیت این جنبش را مورد تاکید قرار می دهد.

معین افزود: جنبش دانشجویی در حیات 60 ساله خود فراز و فرودهایی زیادی داشته است و نقاط عطف سرنوشت سازی را در کشور رقم زده است و اولین نقطه عطف جنبش دانشجویی، ایجاد کانون مقاومت در برابر کودتای انگلیسی 28 مرداد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دولتمردان نمی توانند با تصمیمات مقطعی و بدون پشتوانه علمی ، توسعه متوازن را رقم بزنند زیرا توسعه پشت درهای بسته، کاری عوامانه است که فساد و بی نظمی را دامن می زند.

وزیر پیشین علوم گفت: آسیب شناسی اینکه ما چرا به عقب برگشته ایم، ضروری است زیرا اگر در کشوری تحقیقات دانشجویی بین 3 تا 4 درصد باشد آن کشور پیشرفته، نیم تا یک درصد در حال توسعه و کمتر از نیم درصد باشد، عقب مانده است، که ما در این حوزه عقب هستیم و این واقعیت تلخی است که تصمیم سازان فرادستی و مجلس برنامه های توسعه را تصویب می کنند، اما در اجرا کند هستیم .

وی با بیان اینکه پس از 10 سال به اصطلاح مهرورزی دولت قبل در دانشگاه در خصوص آسیبهای اجتماعی سخن گفته است، افزود: ما به عنوان جامعه دانشجویی و دانشگاهی نمی توانیم نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشیم و باید مشکلات را بشناسیم و راه حل ارائه بدهیم.

دکتر معین با بیان اینکه موسسه ای 23 آسیب را شناسایی کرده که می تواند مورد استفاده دولتمردان باشد، اظهار کرد: جامعه ما جوان است ولی به جای اینکه نشاط داشته و پویا باشد، دچار دامنه وسیعی از آسیبها نظیر ایدز، اعتیاد و بیکاری، کودک آزاری و اخیرا مرد آزاری است.

وی با بیان اینکه مجوز یک انجمن تاریخی و اجتماعی از وزارت علوم اخذ شده است، گفت: ما در گذشته تمدن ساز بوده ایم و اکنون باید توسعه فرهنگ مطالعه شود و دلایل عقب ماندگی ها باید واکاوی شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه اراک قبلا یک شعبه بوده واکنون به یک دانشگاه جامع تبدیل شده است، اظهار کرد: دردوران وزارت من 15 دانشگاه مستقل ایجاد شد.

این آئین به همت دانشگاه اراک و مجمع دانش آموختگان استان مرکزی برگزار شده است.

سخنرانی در جمع مردم اراک در سالن کوثر، دیدار با جوانان و مجمع اصلاح طلبان استان مرکزی از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای سفر یک روزه دکتر معین به اراک بود.

879 نمایش

نظر دادن