تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 آذر 1394 ساعت 20:00

تغییرات جوی به کمک هوای تهران آمد

ارزیابی هفتگی کیفیت هوای شهر تهران نشان می­ دهد در فاصله روزهای ۷ تا ۱۳ آذر، هوای تهران ۳ روز در وضعیت ناسالم برای گروه­های حساس و ۴ روز در شرایط سالم و پاک قرار داشته است.

بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۵/۲ میکرون اندازه­گیری شده در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای تهران بر تأثیر ­مستقیم میزان پایداری و ناپایداری شرایط جوی در چگونگی روند توزیع و تجمع آلاینده­ها در سطح شهر دلالت می­ کند.

به گزارش مهر «مریم نادری»، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا درباره کیفیت هوای تهران در هفته گذشته گفت:اوایل هفته استقرار جوی آرام و پایدار در منطقه موجب تجمع آلاینده­ها در تهران شد و به دلیل شرایط نامساعد کیفی، هوایی غبارآلود را در پایتخت تجربه کردیم. این شرایط پایدار از روز دوشنبه به دلیل گذر موجی ناپایدار و کم دامنه از نوار شمالی کشور مختل شد و وزش باد از جهت غرب پراکندگی ذرات معلق و بهبود نسبی کیفیت هوا را در پی داشت.

او افزود:کیفیت هوای تهران از شبانگاه سه­شنبه تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفت که از سمت شمال غرب کشور دامنه­های جنوبی البرز را تحت تأثیر قرار داد و منجر به بارش باران و وزش باد شدید در این مناطق شد و پس از آن از روز  چهار­شنبه بارش باران و کاهش نسبی دمای هوا در تهران موجب کاهش چشم­گیر ذرات معلق و کاهش شاخص کیفیت هوا شد. هر چند که در همین روز افزایش رطوبت نسبی به همراه مه در منطقه، کاهش عمق میدان دید را سبب شد و این کاهش در برخی ساعات به ۵ کیلومتر هم رسیده بود.

به گفته مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا، به دلیل کاهش محسوس دما و شرایط ناپایداری جوی موجود در منطقه، سرعت باد در تهران در روز جمعه سرعت قابل توجهی یافته و وزش باد غالب از نواحی غربی بر کیفیت هوای تهران  تاثیر چشمگیری گذاشته است. حداکثر سرعت بادی که جمعه در تهران می وزید، حدود ۷ تا ۱۲متر ­بر­ ثانیه اعلام شده است.

اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده­ ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

645 نمایش

نظر دادن