تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 آذر 1394 ساعت 19:50

عارف: امیدواریم فردا روحانی خبرهای خوشی درباره رفع حصر اعلام کند/ داخل نظام زورآزمایی نمی‌کنیم

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دانشگاه صنعتی شریف درباره رفع حصر گفت: وظیفه خودم می دانم که به عنوان شهروند مساله حصر را پیگیری کنم.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، مراسم روز دانشجو با همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف عصر امروز در تالار جابربن حیان این دانشگاه با حضور محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

عارف در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز دانشجو در پاسخ به گله دانشجویان از عدم حضور مسئولین دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه فردا مراسم سخنرانی رئیس جمهوری دراین دانشگاه است و دانشجویان می خواهند حرف هایی را در این جلسه مطرح کنند، من از مسئولین دانشگاه خواهش کردم که در این جلسه حضور پیدا نکنند.

وی ادامه داد: 16 آذر یک بهانه و فرصتی است تا با برگزاری میز گردها و نشست ها به نقد مشفقانه دستگاه های اجرایی بپردازیم.

عارف افزود: 16 آذر می تواند در عین حال بهانه ای برای دانشجویان به عنوان برجسته ترین قشر کشور باشد که به بررسی عملکرد خود بپردازند.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در بخش دیگری از مراسم امروز در پاسخ به پرسش دانشجویان مبنی بر پیگیری مساله حصرگفت : امیدواریم که فردا آقای روحانی که وعده ای در این باره داده بودند، راجع به این موضوع صحبت کنند و فردا خبرهای خوشی را اعلام کنند.

عارف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به بحث عدم انتقال مدیریت به نسل جوان اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب هر دهه، متوسط سن مدیران حداقل 7 سال افزایش پیدا کرده است.

عارف تاکید کرد: ما دهه اولی ها حاضر نیستیم مدیریت را به جوانان بدهیم. مدیریت هم حق و هم وظیفه جوانان است که اگر داوطلبانه این مدیریت را به جوانان و نسل آینده واگذار نکنیم دیگر نمی توانیم تجربیات خود را انتقال دهیم.

محمدرضا عارف تاکید کرد: 15 خرداد 42 نقطه کلیدی در جنبش دانشجویی بود چرا که در آن دوره که دانشجویان چپ هم فعالیت می کردند رهبری امام را پذیرفتند و از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 جهت گیری جنبش دانشجویی با محوریت و رهبریت امام اسلامی شد.

وی در ادامه به ویژگی های جنبش دانشجویی از 22 بهمن 57 به بعد اشاره کرد و گفت: آرمان خواهی، عدالت خواهی، تلاش برای حاکمیت ارزش های انقلاب، کمک به تثبیت انقلاب از ویژگی های این دوره از فعالیت های جنبش دانشجویی است.

وی تاکید کرد: به یاد نداریم که در برهه ای انقلاب به دانشجو احتیاج داشته باشد و دانشجو درس و مشق را که وظیفه اصلی او است بهانه ای برای شانه خالی کردن قرار داده باشد.

وی ادامه داد: گاهی فکر می کنم که در صحنه های مهم انقلاب اگر جنبش دانشجویی را کنار بگذاریم می توان گفت که هیچ باقی نمی مانده است.

وی در ادامه به ضعف ها چالش ها و آسیب های جنبش دانشجویی اشاره و تصریح کرد: کاهش فعالیت فرهنگی و توانمند سازی دانشجویان یکی از این ضعف ها بوده که متاسفانه تشکل ها اسلامی از آن غافل هستند و بیشتر به دنبال کارهای سیاسی اند.

عارف اضافه کرد: پایین آمدن آستانه تحمل از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشیم که در نتیجه آن باعث انشعاب های مختلف می شود.

وی تاکید کرد: نباید جنبش دانشجویی در امور اجرایی دخالت داشته باشد بلکه باید به نقد بپردازد.

وی در ادامه ضمن اشاره به نگاه انحصار طلبانه و قیم مآبانه برخی تشکل های دانشجویی گفت: این نگاه که هر که با او نیست بر اوست اشتباه است و باید آن را تغییر دهیم.

عارف ادامه داد: بزرگترین آفت این است که هر حزبی می خواهد جای پایی در دانشگاه داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دخالت های نهادهای بیرون از دانشگاه اشاره کرد و گفت: سازو کار مدیریت دانشگاه را شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کرده است و متاسفانه نگرش های امنیتی به جای نگاه فرهنگی به فعالیت دانشجویان وجود دارد. این نگاه امنیتی هیچ نسبتی با فضای فرهنگی دانشگاه ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی نهادهای نظارتی برخوردهای حذفی را به بهانه کوچکترین تخلف در دستور کار خود دارند مدیران هم باید سعه صدر داشته باشند در یکی از دانشگاه ها به فردی گفتم که این برخوردی که شما بااین دانشجو انجام دادید اگر دختر یا پسر شما هم بود آیا این برخورد با می کردید.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در بخش دیگری از این برنامه امروز دانشگاه شریف در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه اگر انتخابات 92 دوباره تکرار شود آیا به نفع آقای روحانی کنار می روید اظهار کرد: من همیشه به خرد جمعی معتقد بوده ام و تاکید دارم در کار مدیریتی اگر لازم باشد باید تصمیمی را اجرا کنم که مخالف آن هستم.در سال 92 جمعی تصمیم گرفتند که یک نفر از ما با در انتخابات حضور داشته باشد بنابراین اگر دوباره به همان موقع بازگردم همان تصمیم را اتخاذ می کنم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما برای دانشجویان چه کاری انجام دادید گفت: در اتاق من همیشه به روی دانشجویان باز بوده است اگر مشکلی در داخل دانشگاه باشد تذکر می دهم و اگر هم مساله ای در خارج از دانشگاه باشد جدی تر پیگیری می کنم.

وی با خنده گفت: اگر در دانشگاه خیلی جدی باشم حقوقمان را قطع می کنم .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد: افرادی در بیرون دانشگاه هستند که یک فضای سکوت در دانشگاه را دنبال می کنند.

عارف در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا رویه اصلاحات محافظه کارانه و منفعلانه را دنبال می کنید پاسخ داد: روند منفعلانه را قبول ندارم معتقدم که ما می خواهیم موثر باشیم و در حل مسائل و مشکلات کشور کمک کنیم. نباید به یک مساله فردی که محور اختلاف ما با یک جریان داخلی است تاکید کنیم و باید بر اساس مشترکات حرکت کنیم و در این حرکت حل اختلافات را پیگیر باشیم.

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان اضافه کرد: ما نمی خواهیم در داخل نظام زور آزمایی کنیم زورآزمایی برای دشمنان نظام است که قصد براندازی دارند.

وی در ادامه در پاسخ به انتقاد دانشجویان که خطاب به او می گفتند شما منفعل و محافظه کارید گفت: من هم می توانم شعار تند بدهم و برای جمع آوری رای شما به به و چه چه شما را برانگیزم اما با این کار احساس می کنم اگر خیانت به شما نباشد این کار کم لطفی به شما است. این سخنان عارف با تشویق دانشجویان همراه شد.

وی در ادامه در مورد برنامه های آینده خود گفت: برنامه های من تحت عنوان ایران فردا تدوین شده است که در سایت شخصی من قابل دریافت است و در اولین برنامه من قصد دارم به صورت جدی با فساد مبارزه کنم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دوباره دانشجویان مبنی بر پیگیری مساله حصر اظهار کرد: در مورد حصر قریب به 30 بار جواب داده ام و پاسخ ها در سایت من نیز موجود است این مساله که جزء مطالبات جدی جوانان و بخش هایی از جامعه و اصلاح طلبان است با رایزنی انشاءالله حل شود.

وی در ادامه در مورد ارزیابی خود از برخورد دولت روحانی با گروه های افراطی اظهار کرد: رئیس جمهوری و وزیر کشور که دستور داده اند ماجرای ورامین پیگیری شود چه کار باید می کردند آیا باید آنها را اعدام می کردند دولت موضع خوبی گرفته است و باید قانونی عمل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برنامه برای چندمین بار با سوال دانشجویان در مورد مساله حصر مواجه شد که وی پاسخ داد: دوستان گویا یادشان رفته که من رئیس جمهور نیستم و این سوال را باید از رئیس شورای عالی امنیت ملی پرسید من در مناظره ها گفتم که سیاستم این است که این کار را پیگیری کنم که الحمد الله نیامدم.

در ادامه عارف در پاسخ به این سوال که چرا چشمان خود را به روی حوادث 88 بسته است گفت: اگر بتوانم خاطرات سال 84 و 88 را چاپ کنم خیلی مسائل روشن می شود من کاندیدای جبهه اصلاحات بودم و بعد رئیس ستاد آقای خاتمی شدم و بعد هم سکوت کردم این قابل قبول نیست که یک کاندیدای جدی رئیس ستاد انتخابات شود اما در فضای فعلی جای این سخنان نیست ما می توانیم انتخاباتی مثل سال 92 داشته باشیم در فضای کارشناسی و بدون اینکه احساسی برخورد کنیم انتخابات را برگزار کنیم. من در آن سال ها بایکی از کسانی که مسئولیتی در ستادهای انتخاباتی داشت در اردیبهشت ماه قریب به 3 ساعت صحبت کردم اما کسانی هستند که حرف خود را از تریبون با دادو فریاد می گویند و یکی هم مثل من یزدی محافظه کار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر این که مردم از حاکمیتی ترس دارند گفت: مردم از حاکمیت ترسی ندارند ما چه در پست های مختلف از جمله معاون اول ریاست جمهوری بودیم می رفتیم و می آمدیم و کسی به ما اعتنایی نمی کرد ویژگی انقلاب ما مردمی بودنش است مردم صاحب انقلاب هستند.

عارف در بخش دیگری از سخنان خود درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 92 گفت: همه مردم وقتی آقای هاشمی رد صلاحیت شد تعجب کردند وقتی ایشان به عنوان داوطلب انتخابات ثبت نام کرد ما کل ستادها را تعطیل کردیم و بنای ما این بود که در ستاد او فعالیت کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسید چرا فاجعه انتخابات 84 اتفاق افتاد گفت: من در آن زمان معاون اول بودم و همه انتظار داشتند که کاندیدای اصلاحات من باشد من خیلی در مورد 84 و 88 حرف دارم اگر مسائل 84 را دوباره مطرح کنیم ممکن است در همین شورای عالی سیاست گذاری اختلاف ایجاد شود.

در این هنگام یکی از دانشجویان خطاب به عارف گفت که چرا شما حرف نمی زنید آیا آمده اید رای جمع کنید یا به سوال دانشجویان پاسخ دهید عارف نیز در جواب گفت: من برای رای جمع کردن نیامده ام کار سال 84 خوب نبود و نباید تکرار شود.

در ادامه یکی از دانشجویان از عارف پرسید اگر در سال 88 شما و آقای خاتمی به جای آقای موسوی و کروبی بودید آیا به نظر شما این حوادث اتفاق می افتاد چون من فکر می کنم که شما ارزیابی تان این است که حضور آقای موسوی را صلاح نمی دانسته اید عارف در پاسخ گفت: من دراین رابطه تحلیلی ندارم که اگر ما به جای آقای موسوی بودیم و پیروز می شدیم چه می شد یک روندی بود که اول من و بعد آقای خاتمی کنار رفتند و کروبی و موسوی ماندند.

عارف تاکید کرد: تجربه ای از سال 84 و تا حدودی از سال 88 گرفته ایم و سال 92 از آن دست استفاده کردیم و تصمیم گرفتیم که 88 و 84 اتفاق نیفتد.

در ادامه برنامه مجددا یکی از دانشجویان سوال مساله رفع حصر با مطرح کرد که عارف پاسخ داد: من نمی دانم که من چه کاره ام که از من می پرسید در انتخابات ریاست جمهوری این مساله را به استخوان لای زخم تعبیر کردم که باید حل شود در این مدت دو سال و خورده ای هم در حد وظیفه خودم و با تعابیر خاص خودم این مساله را پیگیری کردم وظیفه خودم می دانم که به عنوان یک شهروند مساله حصر با پیگیری کنم اما سمتی در دولت و حاکمیت ندارم که در این رابطه گزارش کار ارائه دهم.

1112 نمایش

نظر دادن