تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 آذر 1394 ساعت 11:02

ماجرای گونی‌های کارت‌ هدیه در دولت قبل!

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در گذشته با گونی کارت‌های هدیه 200 تا 300 هزار تومانی را در مراسمات توزیع می‌کردند.

به گزارش فارس، سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در بازدید از خبرگزاری فارس، ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در پاسخ به پرسش خبرنگاران فارس در خصوص تامین اجتماعی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در یک سال اخیر که فشارهای اقتصادی بر کشور وارد بود بدون اینکه ادعایی داشته باشد در خاک‌ریز نخست جنگ تمام عیار اقتصادی بوده است.

پرداخت 4400 میلیارد تومان در هر سال

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امسال در هر ماه 3 هزار میلیارد تومان مستمری و هزار میلیارد تومان در بخش درمان پرداخت کرده‌ایم و با سایر هزینه‌ها سازمان تامین اجتماعی در هر ماه بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان بابت ماموریت‌ها و تعهدات خود پرداخت کرده است.

نوربخش با اشاره به اینکه خدمات ما در زندگی مردم بسیار تاثیرگزار است گفت: حدود 5 میلیون و 200 هزار نفر مستمری‌بگیر در کشور داریم که تمام معیشت آنها توسط سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به طرح تحول سلامت حدود هزار میلیارد تومان برای بیمه‌شدگان اختصاص یافته است و 18 نوع خدمات دیگر از عصای دست تا عینک چشم و یا از کمک هزینه ازدواج تا بیمه بیکاری غرامت دستمزد به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ارائه می‌دهیم.

نوربخش با تاکید بر اینکه بودجه تامین اجتماعی در سال جاری 60 هزار میلیارد تومان است گفت: از این مبلغ تنها هزار میلیارد تومان آن را دولت پرداخت کرده است و با توجه به اینکه در شرایط تحریم و مشکلات نقدینگی وجود داشتیم براساس قانون مستمری‌ها به روز پرداخت می‌شد و کسی نمی‌توانست ادعا کند حتی یک روز مستمری مستمری‌بگیران با تاخیر پرداخت شده است. خدمات ما به بیش از 40 میلیون و200 هزار نفر از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به نحوی است که هیچگونه باری را به دولت اضافه نمی‌کند و ماموریت اصلی خود را ایفا می‌کنیم.

امنیت اجتماعی تولید اصلی تأمین اجتماعی

نوربخش با تاکید بر اینکه در خاکریز اول خط مقدم جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم گفت: تولید اصلی سازمان تامین اجتماعی امنیت اجتماعی است ولی به هر حال در گذشته سازمان با حواشی و مشکلاتی مواجه بوده است که اولین کار ما این بود که سازمان را به یک آرامش برسانیم.

وی یادآور شد: 4 اصل پاک‌دستی، قانون‌مداری، پاسخگویی و برنامه محوری در سازمان تامین اجتماعی محور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در حالی که دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی به دلیل مشکلاتی در گذشته به رسمیت نمی‌شناخت ولی در 6 ماه گذشته این سازمان را به عنوان رتبه اول در دستگاه‌های اجرایی از لحاظ رعایت قانون انتخاب کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: نقش سازمان تامین اجتماعی در تدوین برنامه 5 سال ششم بسیار برجسته است و برنامه راهبردی و استراتژیک سازمان نهایی شده است.

وی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگو باشد و در برنامه‌های خود شفافیت داشته باشد که سعی شده تاکنون تعامل مثبتی با رسانه‌ها داشته باشیم.

40 هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر به مشهد مقدس اعزام می‌شوند

نوربخش به مشکلات بیمه‌شدگان اشاره کرد و گفت: 50 درصد مستمری‌بگیران حداقل دستمزد بگیر هستند که در ماه 707 هزار تومان دریافت می‌‌کنند. تامین اجتماعی در سال 92 و 93 حدود 50 درصد مستمری مستمری‌بگیران را افزایش داد و امسال نیز 15 درصد مستمری آنها افزایش یافته است و نهایتا در 3 سال 65 درصد میزان مستمری افزایش یافت و این در صورتی است که در 8 سال گذشته کل مستمری آنها 42 درصد افزایش یافته بود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تا کنون حدود 20 هزار نفر را به مشهد مقدس اعزام کردیم که بعضی از این افراد تا کنون موفق نشده بودند به این سفر زیارتی بروند و 2 هزار نفر نیز به عتبات عالیات اعزام شده‌اند.

وی بیان داشت: تا آخر امسال نیز 20 هزار نفر دیگر را نیز به مشهد مقدس اعزام می‌کنیم تا بتوانیم با هزینه در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی رضایت‌مندی بیشتری را حاصل کنیم.

اختصاص 2 هزار میلیارد ریال برای مسکن اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی یادآور شد: در راستای مسکن اجتماعی 2 هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است که بتوانیم نسبت به رفع مشکلات مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران اقدام کنیم.

پایلوت کارت هوشمند درمان

وی درباره استفاده از کارت‌های هوشمند نیز اظهار داشت: کارت هوشمند درمان در استان یزد به صورت پایلوت اجرایی شده است و امیدواریم با آماده کردن تمامی زیرساخت‌های آن تا پایان سال این پروژه را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

تعریف مشاغل سخت و زیان آور

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره مشاغل سخت و زیان‌آور خبرنگاران اظهار داشت:‌ بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی که در سال 1380 تصویب شد، دو نوع کار سخت و زیان‌آور مشخص شده است.

وی ادامه داد: گروه اول مشاغلی است که ماهیتاً سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند مانند افرادی که در معادن کار می‌کنند. بر اساس قانون این افراد مستقیماً جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شوند.

نوربخش خاطر نشان کرد: گروه دوم شغل‌هایی هستند که به خاطر شرایط محیط کار سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند بر این اساس قانونگذار کمیته‌ای را متشکل از نماینده کارگر، کارفرما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی تعیین کرده است و بر اساس آیتم‌های دقیق بهداشتی نسبت به آلاینده‌سنجی محیط کار اقدام و تشخیص می‌دهند که شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود یا خیر.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور با کمیته مذکور است، گفت: سازمان تأمین اجتماعی بر اساس تشخیص این کمیته نسبت به اعمال مشاغل سخت و زیان‌آور اقدام می‌کند.

وی گفت: اصل بر این است که با استفاده از استانداردهای لازم و بهداشت محیط هیچ کاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نباشد تا کارگر مستهلک شود و به جای 30 سال فعالیت با 20 سال بازنشسته شود.

نوربخش تأکید کرد: باید شرایط کارگاه‌ها ایمن باشد تا افرادی که مشغول به کار هستند به دلیل محیطی نامناسب دچار بیماری و بازنشستگی زودهنگام نشوند.

وی درباره شغل خبرنگاری و سخت و زیان‌آور آن اظهار داشت‌:‌ خبرنگاران به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ خبرنگارانی که مؤسسات دولتی هستند بر اساس کمیته‌ای که در معاونت نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود شامل سخت و زیان‌آور خواهند شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: خبرنگارانی که تابعه قانون کار هستند مرجع سخت و زیان‌آور بودن شغل آنها کمیته‌ای است که تشکیل خواهد شد و نظر این کمیته تعیین می‌کند که این خبرنگار جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است یا خیر و مجدداً تأکید می‌کنم تأمین اجتماعی با نظر این کمیته سخت و زیان‌آور را اعمال می‌کند.

نوربخش یادآور شد: سخت و زیان‌آور برای تعدیل نیروی انسانی نیست و منطق آن این است که کارگری که تحت آلایندگی‌های جسمی و روحی قرار می‌‌گیرد و موجب می‌شود آن فرد مستهلک شود برای حفظ جسم و روح آن به جای 30 سال با 20 سال کار بازنشست شود.

وی گفت: بر اساس قانون کارفرمایی که پرسنل آن بیش از 2 سال در محیطی سخت و زیان‌آور فعالیت کنند باید هزینه ایجاد محیط امن را برای پرسنل پرداخت کند و اداره ایمنی وزارت کار باید نظارت بر محیط کار داشته باشد.

نوربخش یادآور شد: سازمان تأمین اجتماعی چندین جلسه با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره بیمه و مشاغل سخت و زیان‌آور خبرنگاران داشته است که بخشی از مشکلات این اقشار نیز حل شده است و اراده بر این است که مشکل سخت و زیان‌آور شغل خبرنگاران نیز در این دوره حل شود.

مطالبات 8 هزار میلیارد تومانی تأمین از اشخاص حقیقی و حقوقی/ تقسیط بدهی شهرداری تهران

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرداخت مطالبات شهرداری به سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: خوشبختانه با مذاکرات صورت گرفته بدهی 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران در قالب پرداخت حق بیمه‌ها تقسیط شد و به موقع نیز پرداخت می‌شود که جای تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه بدهی 500 میلیارد تومانی شهرداری به سازمان تامین اجتماعی برای سال 92 بوده که البته مربوط به پیمانکاران شهرداری بوده است.

نوربخش خبر داد: بیش از 8 هزار میلیارد تومان مطالبات قطعی از اشخاص حقیقی و حقوقی داریم و در حال حاضر تمامی مطالبات به صورت آنلاین مشخص است.

حذف 50 هزار نفر که خود را کارگر ساختمانی جا زده بودند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهار داشت: 900 هزار نفر کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و 50 هزار نفر نیز که به عنوان قالیباف و کارگر ساختمانی بیمه شده بودند ولی در این مشاغل فعالیتی نداشتند حذف شده‌اند.

ایجاد یک برند بیمارستانی برای رقابت با بیمارستان میلاد/ مراجعه روزانه 6 هزار نفر به میلاد

نوربخش درباره عملکرد بیمارستان میلاد اظهار داشت: این بیمارستان خدمات زیادی بزرگی را ارائه می‌دهد و روزانه 6 هزار نفر مراجعه‌کننده دارد.

وی ادامه داد: طبیعتاً امکان اینکه همه خدمات درمانی در بیمارستان‌های ملکی تأمین اجتماعی ارائه شود وجود ندارد.

نوربخش افزود: در قالب سیستم ارجاع داخلی که رأس آن بیمارستان میلاد است خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی به بیماران و بیمه‌شدگان ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بیمارستان میلاد 1200 تختخوابی است، گفت: برند میلاد در سراسر کشور ایجاد می‌شود و هم اکنون دو بیمارستان میلاد در کرمان و بیرجند افتتاح شده است و دو بیمارستان دیگر نیز در ایلام و اهواز افتتاح خواهد شد که خدمات گسترده تخصصی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد.

وی گفت: ارائه خدمات به بیمه‌شدگان در این بیمارستان 100درصد رایگان است و از بیمارستان میلاد تهران مشاوره پزشکی و اعزام پزشک انجام می‌شود.

نوربخش خبر داد: برند دیگری برای رقابت با بیمارستان‌های میلاد ایجاد خواهد شد تا سطح کیفیت خدمات نیز افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه این بیمارستان بهترین اتاق عمل‌ها را دارد و جزء استریل‌ترین بیمارستان‌های کشور محسوب می‌شود که قابل مقایسه با بهترین بیمارستان‌های کشور است.

وی خاطر نشان کرد: ساخت بیمارستان 600 تختخوابی فیاض‌بخش پس از 15 سال توقیف با سرعت به پیش می‌رود و بیمارستان فوق‌تخصصی زنان هدایت نیز در حال ساخت است.

نوربخش یادآور شد: بیمارستان آیت‌الله کاشانی در جنوب تهران نیز افتتاح شد و هم اکنون نیز بیمارستان‌های معیری و شهید لواسانی نیز در اولویت بازسازی قرار خواهند داشت.

به گفته نوربخش 3 بیمارستان دیگر نیز در سراسر کشور امسال افتتاح می‌شود تا دیگر کمتر شاهد ارجاع بیمار از سایر شهرستان‌ها به تهران باشیم.

کمک 500 میلیارد تومانی دولت به صندوق فولاد

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره وضعیت صندوق بازنشستگی فولاد که مسئولیت سرپرستی این صندوق را دارد، اظهار داشت: صندوق فولاد یک مشکل کهنه و قدیمی است البته دولت گام‌های موثری برای حل مشکلات آن برداشته است.

وی ادامه داد: با نقل و انتقالات صورت گرفته برای این صندوق تأمین نقدینگی شد و در جلسه هیأت دولت مصوب شد 500 میلیارد تومان به این صندوق کمک شود تا بتوانیم حقوق افراد تحت پوشش این صندوق را به روز پرداخت کنیم.

به گفته نوربخش تعیین تکلیف نهایی این صندوق در بودجه 95 مشخص و مشکلات آن حل می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ساماندهی خوبی در بحث پرداخت حقوق تحت پوشش این صندوق انجام شده است و می‌توانیم با کمک 500 میلیارد تومانی دولت حقوق بیش از 2 ماهی که به تعویق افتاده را پرداخت کنیم.

3 میلیون نفر مراجعه به شعب کاهش یافته است

نوربخش درباره نحوه برخورد کارمندان شعبات تامین اجتماعی با ارباب‌رجوع اظهار داشت: تراکم جمعیت در شعبات و کارگزاری‌ها کاهش یافته است و تعداد کارگزاری‌ها از 140 به 200 ارتقاء یافته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه خدمات سازمان تامین اجتماعی غیرحضوری شده است گفت: از این جهت 3 میلیون مراجعه به شعب و کارگزاری‌ها را در ماه کاهش داده‌ایم و یک میلیون و 500 سفر شهری کم شده است.

وی اظهار داشت: ما یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی هستیم و باید رفتار سازمانی تغییر پیدا کند. در 8 سال دولت قبل، 8 مدیرعامل در سازمان تامین اجتماعی تغییر کرده است که التبه بعضی از این افراد مدیران لایقی بودند لذا برخورد آنها در سازمان موجب تغییر رفتار سازمانی شده است.

گونی‌ها کارت هدیه 200 تا 300 هزار تومانی

نوربخش یادآور شد: در مدیریت‌ سابق تامین اجتماعی در مراسم‌ها با گونی کارت‌های هدیه 200 تا 300 هزار تومانی از پول بیمه‌شدگان توزیع می‌شد. بنده وقتی که سوار بر ماشین آخرین مدل شوم و ازخانه سازمانی استفاده کنم قطعا حرف بنده برای پرسنل نافذ نیست.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: هنگامی که یک فردی که فوق دیپلم و 28 سال سن دارد را به عنوان مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری کشور (شستا) انتخاب می‌کنند قطعا کارمندان دیگر رفتار درستی را الگوی خود قرار نمی‌دهند.

وی گفت: در مدیریت فعلی سعی شده است از تمامی تفکرات در چارچوب نظام استفاده شود.

نوربخش درباره روزنامه خورشید نیز اظهار داشت: خورشید را بنده بستم چون یک عامل فتنه برای نظام بوده است و در همین راستا سعی کرده‌ایم سازمان را از حاشیه‌ها خارج کنیم و جو آرام در سازمان حاکم شود.

747 نمایش

نظر دادن