تاریخ انتشار: شنبه, 14 آذر 1394 ساعت 13:47

الاخبار: پوتین اطلاعات حمایت ترکیه از داعش را در اختیار ایران گذاشت

  72 سال پیش در اواخر نوامبر سال 1943 «جوزف استالین»، «فرانکلین روزولت» و «وینسون چرچیل» یا به تعبیری «سه رهبر جهان» برای برگزاری نشستی سه روزه درباره جنگ جهانی دوم در تهران جمع شدند. ایران در آن زمان به بهانه ابراز هم‌دردی رضا شاه پهلوی با «آدولف هیتلر» تحت اشغال مشترک شوروی و بریتانیا درآمده بود.

به‌گزارش آخرین نیوز، روزنامه «الاخبار» در گزارشی نوشت: میهمانان ناخوانده بدون جدل، توسل به زور و یا حتی گرفتن اجازه (از دولت ایران) وارد کشور شدند و تنها پنج دقیقه از وقتشان را به دیدار با محمدرضا شاه اختصاص دادند و بعد به امور مربوط به خود مشغول شدند.

اما، کمتر از دو هفته پیش در اواخر نوامبر سال 2015 «ولادیمیر پوتین» قیصر روسیه و وارت «استالین» گام بر خاک تهران گذاشت و در حالی‌که قرار بود ساعت دو عصر نشست کشورهای صادرکننده گاز در پایتخت ایران برگزار شود، درخواست همراهان برای برگزاری تشریفات رسمی ورود به کشور را رد کرد و به سرعت راهی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی شد.

در گزارش این روزنامه لبنانی آمده است: «پوتین» با این اقدام می‌خواست از درک بالا، ثبات رای و استحکام مواضع که مشخصه اصلی رهبر ایران است، بیشتر بهره ببرد. وی چند ساعت را در محضر مقام معظم رهبری گذراند و در پاسخ به تذکر چند باره یکی از همراهانش که گفته بود ممکن است دیر به مراسم افتتاحیه اجلاس برسیم، گفت: «مهم نیست».

گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد که در خلال این دیدار روابط دوجانبه در عرصه استراتژیک بررسی شد. واضح بود چنین اتفاقی می‌افتد زیرا پیش از سفر به تهران «پوتین» گفته بود که روابط ما با ایران تاکتیکی است و می‌توانیم ایران را جایگزینی برای رابطه با غرب بدانیم و روسیه هرگز پشت هم‌پیمان استراتژیکی همچون ایران را خالی نمی‌کند.

یک مقام عالی‌رتبه ایرانی گفت: «پوتین» تاکید کرد که تمایل دارد روابط خود با ایران را در عرصه‌های سیاسی، نظامی و تجاری ارتقا دهد. تفاهم‌نامه‌ای میان طرف‌های ایرانی و روسی امضا شد که خود ترجمه این تفاهم استراتژیک در همه جزئیات روابط دوجانبه است. سپس توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی در عرصه تبادل تجارب علمی، فناوری، هسته‌ای (توافق با مسکو برای ایجاد 12 نیروگاه هسته‌ای در ایران) و تجاری (تصمیم پوتین برای تخصیص بودجه پنج میلیارد دلاری و فابلیت افزایش آن تا 10 میلیارد دلار در عرصه صنعت نفت) امضا شد. همه اینها در سایه تعهد «پوتین» به صادرات هر نوع سلاحی که ایران بخواهد، (چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت) قرار گرقت، موضوعی که منابع آگاه نظامی ایران آن را رسانه‌ای کردند.

«الاخبار» نوشت: از سوی دیگر رهبر انقلاب اسلامی از سیاست‌های روسیه نسبت به مقاومت در برابر غرب در عرصه اوکراین قدردانی کرد و به «پوتین» گفت که مواضعش درباره سوریه قانع‌کننده است و موجب تقویت جایگاه روسیه در نظام بین‌المللی می‌شود و هم‌زمان موجب می‌شود تا سخنان «پوتین» در سطح جهانی خریدار زیادی داشته باشد.

یک مقام ایرانی در این‌باره گفت: موضوع سوریه مهم‌ترین موضوع مورد بررسی دو طرف بود و «پوتین» متعهد شد که همانند جمهوری اسلامی ایران هیچ راه‌حلی به‌جز آنچه مردم سوریه قبول داشته باشند، قبول نکند. همچنین دو طرف متعهد شدند مانع فعالیت هر طرف خارجی در مسیر حل بحران سوریه شوند. آنها بر سر این بند نیز توافق کردند که «هیچ مصالحه‌ای درباره رئیس‌جمهوری سوریه و سرنوشت آن انجام نشود مگر آنکه مردم سوریه درباره آن تصمیم بگیرند». این، عنوان نخستین پیامی بود که «علی‌اکبر ولایتی» مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی در سفرش به دمشق به «بشار اسد» منتقل کرد.

«الاخبار» می‌نویسد: «پوتین» در این سفر تمایل داشت اطلاعات خود درباره نحوه حمایت‌های ترکیه از گروه‌های تروریستی از جمله داعش را در اختیار رهبر انقلاب قرار دهد. وی به شرح جزئیات تلاش‌های آنکارا در تجارت نفت با گروه داعش پرداخت و گفت که تنها در یک هفته از مرزهای ترکیه حدود 2 هزار تروریست مسلح و حدود 20 تن سلاح وارد سوریه شده است.

1253 نمایش

نظر دادن