تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 آذر 1394 ساعت 08:30

جنجال در یاسوج/ آذر منصوری: قصد کشتن من را داشتند!

ملت عزیز ایران بارها شاهد تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر محکوم کردن اقدامات خودسر گروه‌ها اعم از دانشگاهی، سیاسی و... بوده اند. ایشان عدم رضایت خود را از برگزاری چنین اقداماتی برای برهم زدن امنیت و تشویش اذهان عمومی یا برنامه‌هایی که مجوز قانونی دارند، اعلام کرده‌اند، اما متاسفانه برخی افراد که خود را انقلابی و متدین می‌دانند در یک سال اخیر نه تنها به سخنان رهبر انقلاب توجه نداشته بلکه تاکیدات ایشان را زیر پا گذاشته‌اند.

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: علی رغم اینکه در ایران اسلامی قوه مقننه و دستگاه قضا وجود دارد، اما برخی افراد به ظاهر انقلابی خود را فراتر از قانون و مراجع ذی‌صلاح دانسته و با اقدامات خود باعث برهم زدن امنیت و فضای گفت‌وگو و دموکراسی، بی‌ثابتی و بی‌نظمی در جامعه شده‌اند.

شاید افراطی‌ها به چنین اقداماتی عادت کرده باشند. پیش از این نیز – و به طور ویژه در ماه‌های گذشته – به دفعات شاهد چنین رفتارهایی از تندروها بوده‌ایم و مثلا این اواخر خودسرها چنین برخوردهایی را با علی مطهری – در شیراز – و حجت‌الاسلام موسوی لاری – در ورامین - داشتند. تندروها، این بار روز گذشته آن رفتارها را در مقابله با آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که برای آیین افتتاحیه انجمن در دانشگاه یاسوج حضور داشت، تکرار کردند.

قصد کشتن من را داشتند

در حالی که متعاقب اتفاق دیروز در دانشگاه یاسوج روایت‌های گوناگونی از آن روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها رفت، اما شنیدن اصل ماجرا از زبان هدف رفتار تندروها قابل توجه است.

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره جزئیات لغو سخنرانی خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و حمله خود سرها و افراد تندرو به «ابتکار» گفت: متاسفانه عده‌ای خود سر سخنرانی قانونی من را در دانشگاه آزاد یاسوج منحل کردند حتی این افراد اجازه هم ندادند تا قرآن تلاوت شود.

او در ادامه افزود: این عده قصد داشتند من را با سلاح سرد مورد ضرب و شتم قرار دهند. اگر دانشجویان مانع نمی‌شدند، معلوم نبود چه اتفاقی برای من رخ می‌داد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اقدامات افراد تندرو از قبل برنامه‌ریزی شده بوده است، اضافه کرد: قطعا بدون برنامه‌ریزی غیرممکن بود چنین اتفاقاتی به وجود بیاید. به گفته وی، افراد خود سر حدود 30 نفر بودند با شعارهایی تحت عنوان مرگ بر فتنه و مرگ بر ضد ولایت فقیه مراسم سخنرانی من را در هم ریختند.

منصوری با اشاره به امنیت دانشگاه توضیح داد: تا آنجایی که من اطلاع دارم حراست دانشگاه برای برقرار امنیت تلاش کرده بود، اما از قبل همین جماعت برای به تشنج کشیده شدن مراسم در سالن حضور داشتند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تاکید کرد: قطعا سخنرانی و مراسم با شعار منحل نمی‌شد، اما این عده بعد از شعار به من و اطرافیان حمله کردند. به گفته منصوری، مسئولان استان و شهرستان یاسوج قول دادند تا این آشوب را به طور جد پیگیری و دنبال کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دستگیری عوامل و حمله کنندگان اعلام بی‌اطلاعی کرد و در ادامه افزود: خوشبختانه آسیبی به من وارد نشده به دلیل اینکه دانشجویان مانع اقدام آن‌ها شدند، اما مثل اینکه چند نفر از دانشجویانی که برای محافظت دور من جمع شده بودند مورد ضرب و شتم و جراحت افراد تندرو قرار گرفتند.

وی در این باره توضیح داد: گویا به تعدادی از دانشجویان جراحت وارد شده است و به چشم یکی از دختران ضربه مشت خورده و چند نفر دیگر را با لگد مجروح کرده اند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان انجمن و مسئولان حراست مانع از حضور حمله کنندگان می‌شدند اضافه کرد به هر ترتیب آن‌ها حمله کردند و دانشجویان دیگر من را با حلقه حفاظت محیط سالن سخنرانی خارج کردند حتی آن‌ها به سمت ماشینی هم که قرار بود من را از دانشگاه خارج کند، حمله کردند. منصوری در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید از این موضوع چشم پوشی نمی‌کنم و به طور جد شکایت خود را دنبال خواهم کرد.

سخنرانی و مراسم قانونی بوده است

سوال این جاست که آیا این مراسم غیرقانونی بوده است؟ آیا تندروها به صورت سرخود اجازه برخورد با چنین مراسمی – حتی با فرض غیرقانونی بودن – را داشته‌اند؟ همچنین با توجه به تکرار چندباره چنین اتفاقاتی در شهرهای مختلف و برای چهره‌های متعدد از یک جریان، از یک سو نگاه عاملان آن را مورد شناسایی قرار نمی‌دهد و از سوی دیگر اشاره‌ای بر لزوم جدیت در مقابله با آن‌ها نیست؟

محمدکاظم نظری، فرماندار یاسوج درباره این حادثه به «ابتکار» گفت: مراسم سخنرانی آذر منصوری کاملا قانونی بوده و شورای تامین استان هم مجوز این نشست را مبنی بر اینکه چنین مراسمی تشکیل می‌شود، تایید کرده بود. بنابراین مراسم سخنرانی آذر منصوری کاملا قانونی بوده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه عده ای در داخل دانشگاه چنین اقدامی را انجام داده اند و امنیت مراسم را باید حراست دانشگاه تامین می‌کرد. بنابراین فرماندار و نیروی انتظامی نمی‌توانست وارد دانشگاه شود به دلیل اینکه حفظ امنیت به عهده مسئولان دانشگاه بوده و این اتفاقات در داخل دانشگاه رخ داده نه خارج از آن.

فرماندار یاسوج با بیان اینکه برخورد قانونی با متشنج کنندگان این مراسم صورت خواهد گرفت، تاکید کرد: مطمئن باشید با عاملان این اتفاق برخورد می‌شود و ما در حال تحقیق و پیگیری هستیم. به گفته او، در حال حاضر افراد خود سر دستگیر نشده اند، اما دستور این کار از طرف دادگستری داده شده است.

نظری اقدامات افراد تندرو را جرمی قضایی دانست و در ادامه تصریح کرد: متاسفانه این افراد باعث شدند تا وجهه شهرستان یاسوج خراب شود. بنابراین تمام مسئولان ذی‌ربط این مساله را پیگیری خواهند کرد. وی اظهار کرد: این اقدام از طرف هر گروه یا هر مقامی رخ داده باشد قطعا برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

فرماندار یاسوج در ادامه به پیگیری این حادثه توسط حراست دانشگاه و دادستان یاسوج اشاره کرد و گفت: همانطور که گفتم مسئولان و مراجع ذی‌صلاح قول پیگیری این اتفاق را داده اند.

نظری اضافه کرد: دستگاه‌های مربوطه این اتفاق را از نظر عمومی دنبال می‌کنند و افرادی که مورد آسیب یا حمله قرار گرفته‌اند باید از جنبه خصوصی این حادثه را پیگیری کنند.

از خودسرها فیلم و عکس داریم

علی آل بویه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج نیز در خصوص حمله خودسرها به آذر منصوری و لغو مراسم وی به «ابتکار» گفت: مجوز رسمی از سوی هیات نظارت برای برگزاری این مراسم صادر شده بود و متاسفانه این سخنرانی توسط عده‌ای تندرو و خود سر لغو و سرانجام به تشنج منجر شد.

وی با تاکید بر اینکه این مراسم مراحل قانونی را طی کرده بود و با دعوت رسمی، آذر منصوری وارد شهر یاسوج شدند، افزود: من به علت مشغله‌های کاری نتوانستم خدمت وی در دانشگاه حضور داشته باشم، اما من به مهمان دانشگاه نکاتی مبنی بر عدم ورود به مباحث انتخاباتی و ... توضیحاتی را به صورت تلفنی و یکی از مسئولان دانشگاه به وی ارائه کرده بودم.

آل بویه در ادامه تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای قبل از اینکه آذر منصوری به محل مراسم وارد شوند شروع به شعارهایی کردند و سرانجام مراسم سخنرانی مهمان دانشگاه با حمله افراد تندرو لغو شد.

رئیس دانشگاه آزاد یاسوج درباره شناسایی و دستگیری افراد برهم زننده مراسم سخنرانی اظهار کرد: از افراد حمله کننده و اشخاصی که مراسم را به تشنج کشیده اند فیلم و عکس هایی داریم و قرار است با پیگیری دستگاه‌های مربوطه هر چه زودتر این افراد شناسایی و دستگیر شوند. به گفته او، قوه قضاییه، استاندار و فرماندار به طور جد با عاملان این حادثه برخورد می‌کنند.

آل بویه در ادامه گفت: من خودم در صحنه حضور نداشتم، اما گویا برخی از این افراد دانشجو و بعضی از آن‌ها افراد معمولی بوده اند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال بررسی این حادثه هستیم و هر شخص یا اشخاصی که برای بر قراری نظم و امنیت کوتاهی کرده باشد قطعا برخورد می‌کنیم، اما خبری مبنی بر زخمی شدن افراد به من نرسیده است.

برخورد مدعی‌العموم با اخلال‌گران

مقداد کرمی، دادستان یاسوج نیز درباره این اتفاق به «ابتکار» گفت: در حال تنظیم و بررسی دقیق این حادثه هستیم تا ان‌شاءالله هر چه زودتر این ماجرا را پیگیری و رسیدگی کنیم. وی تاکید کرد: قطعا دادستانی با هر کسی که باعث اخلال در نظم عمومی شده باشد برخورد و قطعا مدعی‌العموم و دستگاه قضایی شهرستان به طور جد به این موضوع ورود پیدا می‌کند.

ضرب و شتمی در کار نیست

علی‌رغم روایت‌های متعدد از ماجرای دیروز دانشگاه یاسوج، معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویر احمد ضرب و شتم و مجروح شدن افراد را کذب می‌داند. فتاح محمدی، معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این حادثه به «ابتکار» گفت: این سخنرانی و مراسم در دانشگاه بوده است. بنابراین برقراری نظم و امنیت هم به عهده مسئولان دانشگاه است. او در ادامه افزود: هر شخصی که نسبت به این اتفاق شکایت داشته باشد قطعا پیگیری خواهیم کرد. محمدی در ادامه ضرب و شتم و زخمی شدن دانشجویان را کذب دانست و تاکید کرد: به هیچ عنوان چنین سخنی صحت ندارد و هیچکسی در این ماجرا مجروح نشده است. شاید عده ای همدیگر را هل داده و باعث بی‌نظمی شده باشند، اما شخصی مورد ضرب و شتم قرار نگرفته است.
فردا نوبت چه کسی است؟

با این حال تلاش خبرنگار سیاسی روزنامه «ابتکار» برای برقراری تماس و پرسش درباره این حادثه شنیع با استاندار کهگیلویه و بویراحمد بی‌نتیجه ماند. به هر حال امیدواریم وزارت کشور و دیگر دستگاه‌های ذی‌صلاح این اتفاق را دنبال و با عاملان این حادثه به شدت برخورد کنند. طبق گفته‌های مسئولان با روزنامه «ابتکار» مراسم سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج کاملا قانونی و دارای مجوز رسمی بوده است. در نتیجه اقدام خودسرها در این ماجرا غیرقانونی اندر غیرقانونی بوده است. سوال این جاست که بالاخره نهادهای مسئول در این زمینه چه زمانی می‌خواهند برخورد جدی خود را با چنین خودسری‌ها و تندروی‌هایی نشان دهند. با توجه به روند و تکرار این اتفاقات، آن هم در آستانه انتخابات که تحرک و فعالیت احزاب، گروه‌ها و چهره‌های سیاسی بیشتر و بیشتر می‌شود، در صورت عدم برخورد قاطع با این اقدامات، باید انتظار داشت که هر روز رویدادی تازه از این دست اتفاق بیفتد. در چنین وضعیتی ضمن آثار ثانویه‌ای مثل ایجاد ترس در فعالان سیاسی و کاهش مشارکت عمومی در عرصه‌های سیاسی و انتخاباتی، آن چه در ذهن مردم به جای اعتماد و اطمینان به دستگاه‌های مسئول در این رابطه شکل می‌گیرد، تنها این است که «دفعه بعد نوبت چه کسی خواهد بود؟».

1315 نمایش

نظر دادن