تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 آذر 1394 ساعت 08:10

فضاسازی برای گرانی دلار در بازار آزاد

بانک مرکزی: دنبال تضعیف نرخ ارز نیستیم.

روزنامه شهروند: در روزهای اخیر نرخ ارز و نوسان‌های گاه و بیگاه آن باعث شد تا دوباره بانک مرکزی و سیاستگذاری‌هایش نقد شود و حتی این شائبه هم در بازار وجود داشته باشد که بانک مرکزی و دولت قصد افزایش نرخ دلار را همزمان با تک‌نرخی کردن آن دارند.

این شائبه از آنجایی بیشتر قوت گرفت که در سایت‌های مرجع نرخ ارز، نرخ دلار بالاتر رفت و بیشتر فعالان بازار نرخ مرجع را نرخ آزاد یا صرافی‌ها دانستند که این روزها به مرز ٣٧٠٠ تومان هم رسیده بود اما رقم ٣٧٠٠ هیچ وقت ثبت نشد.

به همین دلیل هم بسیاری از افراد گمانه‌زنی برای نرخ ٤ هزار تومانی دلار را کلید زدند. روز گذشته اما خبر از دلار ٣٧٢٠ تومانی رسید و در عین حال بسیاری از کارشناسان گفتند که دلار به ٤‌هزار تومان نخواهد رسید. در دولت‌های نهم و دهم صحبت از قیمت ٣٨٠٠ تومان هم شد اما قیمت دلار در دوره ٢ساله گذشته هرگز به این حد نرسیده اما به یکباره صحبت از دلار ٤هزارتومانی در بازار شروع شده است. نرخ دلار در روزهای گذشته به رقم ٣٦٥٠ تا ٣٦٦٠ تومان افزایش یافت و دیروز نیز به ٣٦٦٦ تومان رسید.

البته خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که قیمت دلار در ٢٤ خرداد ١٣٩٢ معادل ٣٦٣٠ تومان بود و در ‌سال ١٣٩١ به ٣٨٠٠ تومان و در ‌سال ١٣٩٢ به حدود ٣٥٠٠ تومان نیز رسیده بود.

قیمت دلار در پایان ‌سال ١٣٩٢ و پس از انتخابات ریاست جمهوری، به کمتر از ٣‌هزار تومان نیز رسید. در این‌باره صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اشاره به تاثیر کاهش قیمت نفت و طلا بر بازار ارز و افزایش قیمت‌ها گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این عوامل در آینده نزدیک در بازار نباشد و نرخ ارز کاهش یابد.

او با بیان این‌که یکی از علت‌های روند افزایش نرخ ارز، تغییرات نرخ بهره‌وری ارزهای خارجی است، گفت: رابطه یورو و دلار فرق کرده و افزایش تقاضای ارز، کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت طلا هم موثر است زیرا کسانی که طلا دارند طلاهای خود را تبدیل به ارز می‌کنند. نقطه تعادلی نرخ ارز پایین‌تر از قیمت فعلی خواهد بود.

کریمی گفت: بانک مرکزی به هیچ عنوان درصدد تضعیف نرخ ارز نیست و سیاست ثبات در نرخ ارز را ندارد و معتقد به شناور بودن قیمت آن است. در ماه‌های باقیمانده عرضه ارز افزایش می‌یابد و با وجود افزایش تقاضا، به نرخ‌های واقعی و متعادل‌تر در قیمت ارز می‌رسیم. همچنین مرتضی‌الله داد، کارشناس مسائل اقتصادی درباره قیمت دلار گفت: در ‌سال ٩١ نرخ ارز ٣٨٠٠ و در‌ سال ٩٢ متوسط حدود ٣٥٠٠ تومان بود و در انتهای ‌سال ٩٢ پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به کمتر از ٣هزار تومان هم رسید.

وی افزود: با توجه به سود بانکی ٢٢ درصد، نرخ ارز از ابتدای ‌سال ٩٤ تا کنون ٥/٧‌درصد افزایش یافت که ٥/٣ درصد آن در ماه آبان بود اما هنوز با نرخ حقیقی که در ‌سال ٩٢ بود فاصله زیادی دارد.

شاهین شایان آرانی، کارشناس مسائل مالی نیز درباره دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر و رسیدن قیمت این ارز به بیش از ٣‌هزار و ٦٠٠ تومان، گفت: آن طور که من حدس می‌زنم چنین افزایشی ٣ عامل دارد. مهم‌ترین عامل آن افزایش تقاضا برای ارز در شرایط زمانی فعلی است.

در مقطع کنونی به دلیل نزدیکی با روزهای اربعین بسیاری به عتبات عالیات سفر کردند و به همین دلیل تقاضا برای ارز بالا رفت. چنین اتفاقی در دوران حج یا اندکی قبل از عید نیز می‌افتد و به همین دلیل نمی‌توان نوسان اخیر را مهم ارزیابی کرد زیرا مقطعی است. ٢ عامل دیگر نیز مربوط به نرخ سود بانکی و موسسات پولی و بانکی است.

398 نمایش

نظر دادن