تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 آذر 1394 ساعت 09:50

مـعـماي « ب.ز »

به گزارش آخرین نیوز، « مـعـماي « ب.ز » » عنوان يادداشت روز روزنامه خراسان به قلم سيد جلال فياضي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

اين روزها پس از برگزاري علني دادگاه متهم نفتي و اظهارات عجيب و غريب و متناقض وي به نظر مي رسد بايد از اين پرونده به عنوان معماي « ب . ز » ياد کنيم .

نخستين ويژگي اين معما نحوه اطلاع رساني نام اوست ؛ در حالي که عالم و آدم او را مي شناسند هنوز هم دربعضي از گزارش هاي تلويزيون متهم را از پشت سرنشان مي دهند وبرخي روزنامه ها عکس او را شطرنجي مي کنند تا کسي او را شناسايي نکند ! و اکنون من هم ناگزيرم از او به نام « ب . ز » ياد کنم.

اظهارات اين مولتي ميلياردر جوان هر روز ابعاد پيچيده تري از معماي او را رونمايي مي کند . حالا روشن مي شود که او توانسته در يک نشست و برخاست 137 شرکت متعلق به سازمان تامين اجتماعي را با مذاکره (!) خريداري کند، به تقاضاي وزير نفت وقت با او به چين رفته تااز ارتش چين براي کشور دکل بخرد و همچنين توانسته بدون هيچ سند و ضمانتي از شيخ اماراتي 15 ميليارد يورو وام بگيرد ولابد « از مابهتراني » که او با آنها پالوده مي خورده هيچ منافعي را براي اين شيخ عرب در کشور تضمين نکرده بودند ! در يک جلسه دادگاه مدعي مي شود 22 ميليارد يورو پول نقد دارد در جلسه بعدي 10 ميليارد آن آب مي رود ! صاحب بانک در مالزي و شرکت هواپيمايي در کشور بوده ،براي سازمان حج و زيارت کارگزاري مي کرده و درايران ريال مي گرفته ودر بانک هاي عربستاني ريال عربستان به سازمان حج تحويل مي داده و براي نهاد هاي انقلابي واردات مواد غذايي داشته است و در شرايط سخت تحريم روزي 300 حواله به دنيا صادر مي کرده است .با همه اين پيچيدگي ها آنچنان طلبکارانه و با اعتماد به نفس سخن مي گويد و اين مقام و آن دستگاه را متهم مي کند که تو گويي اين آقاي «ب.ز» بابک زنجاني است!

به نظر نگارنده نه «ب.ز» نخستين متهم فساد اقتصادي است و نه آخرين آن خواهد بود و اگر کليد اين معما را پيدا نکنيم و يا نخواهيم پيدا کنيم و اگر هم پيدا شد آن را گم و گور کنيم ، اين در برهمين پاشنه خواهد چرخيد وبي ترديد کليد حل معماي «ب.ز» شفافيت در فعاليت هاي اقتصادي است .

عدم شفافيت در فعاليت هاي اقتصادي زمينه فساد را فراهم آورده و متاسفانه در اين ميان نقش برخي مقامات و صاحبان قدرت سياسي که امثال « ب . ز» از نردبان آنها به قله ثروت فرا قاروني رسيده است غير قابل کتمان است .

اکنون بيش از14 سال از فرمان رهبر فرزانه انقلاب به سران قوا براي مبارزه واقعي با فساد اقتصادي سپري مي شود و ايشان ضمن اخطار هاي متعدد بارها عدم رضايت خود را از روند مبارزه با فساد ابراز نموده اند اما از اقدام موثر و محسوس خبري نيست !

اگر « شفافيت » به گفتمان غالب در عرصه اقتصاد ايران تبديل شود و پيش از همه مقامات و صاحب منصبان براي شفافيت مالي زندگي و فعاليت خود پيشقدم شوند و امکان رصدهرگونه فعاليت افراد در يک سامانه هوشمند فراهم گردد يقينا شعله هاي فساد اقتصادي قادر به زبانه کشيدن بيشتر براي سوزاندن اعتماد عمومي نخواهد بود.

رهبري و ملت ايران قريب به 4 دهه قبل « معماي شاه » را حل کردند و اکنون صلابت و اقتدار جمهوري اسلامي موجب گرديده است که جهانيان براي حل « معماي داعش » نيزبه اين ملت چشم بدوزند بنابراين حل معماي «ب.ز» نمي تواند براي اين ملت ناممکن باشد بلکه با تصميم درست ،‌ اراده ،‌ جسارت و تدبير قواي کشور و مشارکت مردم و تن دادن همگان به « شفافيت » مي توان اسب سرکش فساد را مهار کرد ولي اگر شتاب نکنيم ممکن است داخل گيومه جلوي معما حروف بيشتري ازالفبا را در خودجاي دهد.

885 نمایش

نظر دادن