تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 آذر 1394 ساعت 10:00

واکنش شهرداری به انتشارعکس استعمال موادمخدر درمترو

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با انتشار اطلاعیه ای نسبت به انتشار عکسی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که فردی را در حال استعمال ماده مخدر در داخل واگن مترو نشان می دهد، واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه آمده است: انتشار و انعکاس گسترده عکس فردی در حال استعمال موادمخدر در یکی از واگن های مترو تهران و حواشی بسیار آن، نشان می دهد که اصل موضوع وقوع جرم مشهود در یک فضای عمومی مورد غفلت قرار گرفته است.

این اطلاعیه می افزاید: استعمال دخانیات از نقاط مختلف پایتخت وسط رفیوژ میانی بزرگراه ها، لا به لای درختان در بوستان های شهر، وسط میدان های شهر تا حاشیه پیاده راه های شهری گسترش یافته و قبح این جرم مشهود در جامعه در حال از بین است و گویی کل شهر تهران به پاتوق بزرگ معتادان متجاهر تبدیل شده است.

در حالی که مصرف مواد مخدر از یک جرم زیر پوستی به یک جرم آشکار که پیکره شهر را فرا گرفته تبدیل شده، انتشار عکس فردی در حال مصرف مواد مخدر در یکی از واگن های متروی تهران که هر روز در گوشه و کنار شهر، ده ها و صدها نمونه از صحنه های مشابه چنین صحنه ای را شاهد هستید، دستمایه این شده که یک مسافر معتاد زیر ذره بین قرار گیرد، در حالی که واقعیت این است که مترو نه به عنوان یک سیستم امنیتی بلکه به عنوان یک سامانه خدماتی، روزانه پذیرای سه میلیون مسافر است و در این موضوع، بزرگ نمایی جایگزین واقع بینی شده است.

* حقانی: اعتیاد در تهران چهره علنی پیدا کرده است

ایرنا نوشت: رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که افزایش آسیب های اجتماعی و تغییر در رفتارهای شهروندی، محیط زیست انسانی شهر تهران را در معرض تهدید قرار داده، گفت: متأسفانه اعتیاد در تهران چهره علنی پیدا کرده و معتادان در بسیاری از نقاط تهران به ویژه جنوب شهر به راحتی در فضاهای عمومی زندگی می کنند، در پارک ها می خوابند و به نسبت به استعمال مواد مخدر که بخشی از زندگی آنها را تشکیل می دهد، اقدام می کنند.

محمد حقانی با بیان این که بسیاری از معتادان در سطح شهر، افرادی اند که از دیگر نقاط به تهران آمده اند و در این کلان شهر درگیر مواد مخدر شده اند، درباره انتشار عکس مصرف مواد مخدر در مترو، تاکید کرد: مترو نیز مانند سایر فضاهای عمومی شهر، متأثر از افزایش آسیب های اجتماعی است و علت آن در سطح کلان این است که متولیان مربوطه برای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از این آسیب ها، برنامه ای ندارند و دست روی دست گذاشته اند.

* قناعتی: شهرداری تهران مسئول برخورد با اعتیاد نیست

عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با اعلام این که مسئولیت برخورد با اعتیاد و آسیب های اجتماعی متوجه شهرداری تهران نیست، اظهار کرد: در این زمینه نیروی انتظامی باید به موضوع امنیت مترو رسیدگی کند و پلیس باید وارد عمل شود تا افراد نتوانند در فضاهای عمومی مرتکب جرایمی مثل مصرف مواد مخدر شوند.

ابوالفضل قناعتی با تأکید بر این که مسافران مترو که از ورودی های هوشمند مجهز به سنسورهای تشخیص مواد مخدر عبور نمی کنند تا برای مسئولان مترو قابل شناسایی باشند، تصریح کرد: در زمینه مدیریت دقیق فضاهای عمومی، باید در سطح کلان برنامه ریزی کنیم و برنامه داشته باشیم.

* اقبال شاکری: مترو شان پایتخت و مظهر پیشرفت کشور است

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که آسیب های اجتماعی در تهران رو به افزایش است، تصریح کرد: با توجه به حساسیت در نحوه برخورد با آسیب های اجتماعی دست اندرکاران مربوطه برای ساماندهی وضع موجود و پیگیری این آسیب، چه در سطح شهر و چه در داخل مترو، باید هر چه زودتر اقدام کنند.

اقبال شاکری با بیان این که استعمال مواد مخدر، نه تنها در مترو که در سطح شهر به نحوی با آن برخورد شود تا این گونه اتفاقات به رفتار تبدیل نشود، افزود: باید برخوردمان به نحوی باشد که کسی به ذهنش خطور نکند در مترو یا در هر فضای عمومی دیگر، می تواند چنین کاری را انجام دهد و حقوق شهروندان را تضییع کنند.

وی با تأکید بر این که مترو، یک شبکه حمل و نقلی صرف نیست، بلکه شبکه ای اجتماعی است که یکی از مهم ترین و شلوغ ترین فضاهای شهری را در خود جای داده، خاطرنشان کرد: متروی تهران، شان پایتخت و مظهر پیشرفت کشور است و موضوع آسیب های اجتماعی و برخورد با این گونه آسیب ها در مترو، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

* قاضی دادگستری: مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر از وظایف نیروی انتظامی است

حسن رحیمی قاضی دادگستری با استناد به بند ۸ ماده ۴ قانون نیروی انتظامی مصوب ۱۳۶۹، از نیروی انتظامی به عنوان ضابط قوه قضاییه نام می برد و می گوید: مطابق این قانون، اهم وظایف نیروی انتظامی عبارت از مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با قاچاق، مبارزه با منکرات و فساد، پیشگیری از وقوع جرایم ، کشف جرایم، بازرسی و تحقیق، حفظ آثار و دلایل جرم، دستگیری متهمان و بزهکاران، جلوگیری از فرار و مخفی شدن آنها و اجرا و ابلاغ احکام قضایی است.

یک کارشناس ارشد حقوق نیز با اشاره به ماده ۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری، خاطر نشان کرد: در صورتی که جرم در منظر عمومی واقع شده باشد و در صورتی که دو نفر یا بیشتر ناظر وقوع جرم باشند یا وقتی متهم ولگرد باشد مثل افراد کارتن خواب یا افراد فاقد جا و مکان معلوم به آن جرم مشهود می گویند.

محمد ولی سلطانی با تأکید بر اهمیت دخالت فوری ماموران در جرایم مشهود و برخورد قاطع با مجرم، خاطرنشان کرد: این مهم باعث ایجاد احساس امنیت در شهروندان و بالا رفتن اطمینان آنها به پلیس می شود و از این رو، قانون اختیارات ویژه ای را هنگام مواجهه با این گونه جرایم برای ضابطین قضایی مقرر داشته است.

سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در خصوص انتشار عکس استعمال شیشه در مترو، ضمن تأکید بر لزوم همکاری بیشتر مجموعه حراست مترو، اظهار کرد: همکاران ما در پلیس حضور دارند و پلیس آمادگی کامل برای برخورد با جرایم مشهود را دارد.

هفته گذشته نیز آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با تشکر از اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با ناهنجاری های اجتماعی، تصریح کرد: ناهنجاری های اجتماعی از جرم های مشهود است و برخورد قانونی با آن از وظایف ذاتی ضابطین قضایی است.

گفتنی است در حالی نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران و کارشناسان حقوقی و قضایی بر لزوم برخورد با جرایم عمومی مشهودی مانند استعمال مواد مخدر در فضاهای عمومی شهر از جمله مترو از جانب نیروی انتظامی تأکید دارند که مسئولان مترو نیز موضوع مذکور را مورد توجه جدی قرار داده اند، هر چند در حال حاضر در نقاط مختلف شهر شاهد اقامت و تردد افراد معتاد به مواد مخدر و استعمال این مواد در روز روشن و در منظر عمومی شهروندان هستیم.

گفتنی است، طی روزهای اخیر تصویر فردی که در داخل واگن مترو مشغول استعمال ماده مخدر شیشه است، در سطح وسیعی از طریق شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
این عکس ابتدا توسط یک نفر که مدعی است شاهد ماجرا بوده، منتشر شد، نامبرده این عکس به همراه شرح ماجرا را در اینستاگرام خود گذاشته است.

503 نمایش

نظر دادن