تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 تیر 1394 ساعت 14:20

توفان شن نیمی از کارمندان سیستان را خانه نشین کرد!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با شدت گرفتن توفان گرد و خاک و افزایش غلظت ذرات معلق در هوا از صبح امروز، نیمی از کارمندان ادارات این منطقه در ادارات حضور یافتند.

رضا اربابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود شرایط آب و هوایی سخت و افزایش آلودگی و با توجه به اینکه خدمات نباید تعطیل شود این تصمیم گرفته شده و ادارات به نیمی از کارمندانشان به ارایه خدمات می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وزش توفان همراه با گرد و خاک شدید از ابتدای هفته جاری در منطقه سیستان شدت گرفته، بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استان روز گذشته نیز ادارات دو شهرستان زهک و زابل تعطیل بود.

اربابی سرعت فعلی توفان گرد و خاک را در سیستان 90 کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش شدت گرد و غبار و آلودگی هوا، شعاع دید افقی در شهرهای زابل و زهک به 400 متر کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان یکهزار و 577 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده که بیش از 10 برابر حد مجاز و سه برابر حد بحران است.

مدیر راهداری راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: 20 گروه راهداری با 27 دستگاه سبک و سنگین با توجه به وضعیت بحرانی سیستان و افزایش شدت وزش توفان گرد و خاک از ابتدای هفته جاری در منطقه مستقر شدند.

منصور ملاشاهی اظهار داشت: 59 نیروی راهداری در قالب این گروه ها در حال انجام عملیات ماسه روبی در راه های اصلی و فرعی منطقه سیستان که در مسیر توفان گرد و خاک و حرکت شن های روان قرار دارند، هستند.

وی گفت: هم اینک تمام راه های اصلی و فرعی در شمال سیستان و بلوچستان باز و تردد خودروهای سبک و سنگین در این مسیرها بدون مشکل امکان پذیر است.

وی به رانندگان توصیه کرد: در زمان شدت گرفتن توفان گرد و خاک به منظور جلوگیری از سوانح جاده ای در طول مسیر با چراغ روشن و سرعت مجاز تردد کنند.

سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 17 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.

590 نمایش

نظر دادن