تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 تیر 1394 ساعت 18:00

الاخبار: تفاهم‌نامه 20 صفحه‌ای با 5 پیوست تنظیم شده

روزنامه «الاخبار» در گزارشی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 نوشت پس از سخنان روز جمعه وزیر امور خارجه و سخنان روز شنبه معاون وزیر امورخارجه ایران، فضایی از خوش‌بینی میان طرف‌های مذاکره به‌وجود آمده است.

به‌گزارش خبرگزاری آنا، روزنامه‌ «الاخبار» در گزارشی از مذاکرات هسته‌ای نوشت: پس از گذشت یک ماه مذاکرات سخت، ایران و قدرت‌های جهانی اکنون وارد مرحله حساسی از مذاکرات هسته‌ای شده‌اند و امیدوارند که بتوانند به توافقی تاریخی دست یابند.

براساس این گزارش، «الاخبار» می‌نویسد: در حالی‌که فردا (سه‌شنبه) را روز پایانی مذاکرات هسته‌ای تمدید شده می‌دانند گزارش‌های متفاوتی از میز مذاکرات می‌رسد که برخی از آن‌ها نشان از دستیابی به توافقاتی میان طرف‌ها می‌دهد و در برخی دیگر نمی‌توان نشانی از نزدیکی دستیابی به توافق یافت.

این روزنامه لبنانی می‌افزاید: فردا (سه‌شنبه) شاید مهم‌ترین روز در میان ماه‌های گذشته باشد که در آن سراسر از مذاکرات سخت بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود ولی هیچ توافق جامع و تاریخی‌ای به‌دست نیامده است. در حال حاضر سخنان مذاکره‌کنندگان از سویی و ابراز نارضایتی غیر مذاکره‌کنندگان (همچون اسرائیل) از سوی دیگر، نشان از «قریب‌الوقوع» بودن توافق می‌دهد ولی این بدان معنی نیست که همه‌چیز پایان یافته است بلکه هنوز مسیری سخت و طولانی فراروی ایران و شش کشور غربی قرار دارد.

به‌نوشته «الاخبار»، در میان «بله» و «خیر» گفتن منابع آگاه به احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت: در سایه همکاری‌های ایران امکان این وجود دارد که بتوان تا پایان سال جاری میلادی گزارشی از نتیجه تحقیقات آژانس در زمینه برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد.

در حال حاضر سخنان مذاکره‌کنندگان از سویی و ابراز نارضایتی غیر مذاکره‌کنندگان (همچون اسرائیل) از سوی دیگر نشان از «قریب‌الوقوع» بودن توافق می‌دهد.
 
 

«الاخبار» نوشت: در این میان خبرگزاری رسمی ایران به‌نقل از منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گزارش کرد، با وجود اینکه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نتوانسته است ابزارهای بادوام و قابل اعتمادی برای اثبات ادعاهای خود ارائه کند، ایران اعلام کرده است که آمادگی دارد به آژانس در مسیر حل موضوع کمک کند.

در حال حاضر و پس از سخنان روز جمعه «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه و سخنان روز شنبه «عباس عراقچی» معاون وزیر امورخارجه ایران، فضایی از خوش‌بینی میان طرف‌های مذاکره به‌وجود آمده است. مقام‌های ایرانی در این دو روز بر تحقق یافتن پیشرفت مذاکرات در روزهای گذشته تاکید کردند و این پیشرفت‌ها را بسیار بیشتر از گذشته خواندند.

«عراقچی» در برنامه «نگاه یک» که شامگاه شنبه درباره آخرین روند مذاکرات هسته‌ای انجام گرفت، گفت: ما مقید هستیم در این فرصت و مهلت زمانی توافق را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: طولانی شدن مدت به نفع مذاکرات نیست و ما مقید به زمان هستیم، ولی اسیر زمان نیستیم. ما مقید به توافق خوب هستیم.

«عراقچی» با بیان اینکه توافق نهایی حدود 20 صفحه است، تصریح کرد: این توافق 5 ضمیمه مختلف دارد که در مجموع این توافق با ضمائم فکر می‌کنم حدود 70 تا 80 صفحه باشد.

معاون وزیر امورخارجه ایران درباره موضوع «تحقیق و توسعه» برنامه هسته‌ای گفت: برنامه «تحقیق و توسعه» سانتریفیوژهای پیشرفته از جماه «IR8» همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در این زمینه مجوز (سند) رسمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخذ خواهد شد.

وی درباره لغو فوری تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی نیز اظهار کرد: در روز توافق همه تحریم‌های اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا، آمریکا و شورای امنیت یک‌جا لغو و متوقف می‌شود و هم‌زمان نیز اقدامات ما انجام می‌گیرد که البته همزمانی اقدامات ما و آن‌ها مشکلی است که باید به گونه‌ای رفع شود.

942 نمایش

نظر دادن